[ar] Werken aan de lange teugel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kizz_rianne

[ar] Werken aan de lange teugel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:15

Haihai, heb een paar vragen over dit onderwerp...

Wat houdt 'werken aan de lange teugel' precies in?
Wat heb je ervoor nodig?
Hoe doe je het (welke hulpen gebruik je)?

Ik wil een beetje vrijheidsdressuur gaan doen met m'n verzorgshets en als afwisseling wil ik wel proberen te werken aan de lange teugel, maar ik heb hier niet echt ervaring mee (eigenlijk helemaal niet) en voordat ik verkeerde dingen ga doen wil ik weten hoe het moet enzo. Vork
Longeren kan die shet nog niet, ik denk dat het handig is als ik daarmee eerst begin?
Handige sites zijn ook altijd welkom, maar vind het ook altijd leuk om dingen recht uit de mond te horen van mensen met ervaring.
Alvast bedankt! Lachen

laura2span

Re: [ar] Werken aan de lange teugel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:27

hmm dat [ar] staat er niet helemaal goed voor.
dat staat voor aangespannen rijden dus met de kar.
verder heb ik niet veel ervaring met werken aan de lange lijnen alleen longeren met 2 lijnen maar dat zal je denk ik niet bedoelen. ik zou zowieso dan beginnen met longeren o.i.d.
succes!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:31

werken met de lange lijnen valt geloof ik wel onder [ar] hoor...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:33

Citaat:
De afkortingen gelden als volgt:

[LO]
Longeren
[AR] Aangespannen rijden (+ Lange lijnen)
[VD] Vrijheidsdressuur
[NH] Natural Horsemanschip (+ Freestyle)
[CT] Clicker Training

AR is dus niet alleen rijden met een karretje , maar ook werken met de lange lijnen. Knipoog

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:50

trouwens een foutje, het heet werken aan de lange lijnen geloof ik, ik kan m'n bericht alleen niet meer aanpassen.....

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:30

perfect gekeken hoor rianne, het valt inderdaad onder ar OK dan!

zelf ben ik hierin ook nog een dubbie, daarom ga ik geen info geven waar ik zelf niet 100% zeker van ben.
Wel kan ik zeggen dat de boeken:
"Werk aan de hand" van richard hinrichs
en "Longeren en werken aan de lange lijnen" van Jennie Loriston-clarke
je ernorm kunnen helpen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:57

Pinky_girl schreef:
Wel kan ik zeggen dat de boeken:
"Werk aan de hand" van richard hinrichs
en "Longeren en werken aan de lange lijnen" van Jennie Loriston-clarke
je ernorm kunnen helpen!

Die boeken zijn idd geweldig. Zelf gebruik ik een hoofdstelletje, een rijzweepje(ong 80 cm) en een slofteugel vast gemaakt als zijnde leidsels(vind ik fijner dan leidsels, ze zijn ff smaller en hebben een mooie lengte).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:47

Hee wat leuk, nog een shetlander-vrijheidsdressuur-lange teugel-combineerder! Knipoog

Ik ben een tijdje geleden al begonnen aan een site over het werken aan de lange teugel ( http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... eugel.html ) maar die is helaas door een gebrek aan tijd en overdosis rsi nog lang niet af...

Het beginnen is het gemakkelijkst als je pony al ervaring heeft voor de koets, want dan kent ze door de broek al het gevoel van lijnen achter haar achterhand langs en weet ze dat ze ook op teugelhulpen alleen rondgestuurd kan worden. Als dat zo is, dan kun je meteen beginnen, als ze nog geen ervaring heeft, dan zou ik dat van achteren besturen even rustig beginnen. Ze kent jou dan namelijk nog niet vanuit die positie. Dat wennen aan een mens achter haar staart doe je eigenlijk hetzelfde als bij het leren parkeren bij de vrijheidsdressuur: Heel langzaam ga je centimeter voor centimeter vanaf haar hoofd naar achteren, waarbij je voor elke centimeter verder haar geruststelt en beloont. Als je op die manier met de teugels probleemloos om haar heen kunt lopen en ook achter haar kunt gaan staan, kun je beginnen met het echte werk.

Zelf begin ik standaard elke training met een paar rondes de hoefslag volgen terwijl ik naast de pony's loop met de teugels gewoon los hangend, zodat ze alle ruimte hebben om even goed met hun hoofd laag te lopen en de hals te strekken. Dat is bij het werken aan de lange teugel namelijk gewoon moeilijk, omdat jij en je paard niet nu immers twee losse elementen zijn en je minder makkelijk meer teugel geeft dan wanneer je vanuit het zadel werkt. Bij het werken aan de lange teugel ben je dan namelijk je contact volledig kwijt, terwijl je onder het zadel nog je zit en benen hebt. Hebben we dat gedaan, dan laat ik ze halthouden, leg de teugels goed, ga achter ze staan in mijn werkpositie en vraag met hele lichte kneepjes in de linkerteugel of de pony naar links wil kijken - belonen -, vervolgens naar rechts - belonen en dat nog enkele keren herhalen. Op die manier maak je zowel voor jezelf als je pony eventjes opnieuw duidelijk hoe licht de teugelhulpen gedurende de training moeten blijven. Het is namelijk voor beide partijen heel verleidelijk om met meer teugeldruk te gaan werken, vooral omdat je anders het gevoel kunt hebben dat je elkaar kwijt bent. Belonen speelt een belangrijke rol, omdat je vooral bij het werken vanaf de grond een paard wilt hebben dat goedgehumeurd en vrijwillig meewerkt. Een bokje onder het zadel uit protest zit je namelijk wel uit, maar vanaf de grond betekent dat dat je twee achterhoeven tegen je borst krijgt... Haha!

En vervolgens ga je over in stap met diezelfde lichte teugels. Bij een beginnend paard leg ik de eerste les altijd veel tijd in het trainen van de overgang naar halt, gewoon omdat dat erg belangrijk is voor de rust en ook veiligheid. Ook het aanstappen moet op een lichte hulp gebeuren. Je kunt daar een stem-, zweep, of teugel tegen de buik-hulp voor gebruiken, of een combinatie. Zelf gebruik ik de teugel tegen de binnenstebuik voor het aanstappen, omdat dat het binnenachterbeen activeert en ik dan niet mezelf scheef zet door een zweep in 1 hand te houden.

En kun je eenmaal stappen, dan wil je natuurlijk de bochtjes maken, dus voltes gaan oefenen. Wat mij bij het werken aan de lange teugel opvalt is dat het resultaat zo enorm sterk afhangt van je eigen houding. Als je niet jezelf heel goed en gecontroleerd meedraait in de bocht, dan kun je er echt donder op zeggen dat je pony dat ook niet doet. Let dus op je zelfhouding. Daar staat al wel het een en ander over op mijn site, dus lees dat eens door als je daar meer over wilt weten. Ook je teugelvoering is iets waar je echt heel streng op moet zijn: het is heel verleidelijk om met een stevig contact te werken, maar dat is de ultieme manier om je pony te leren dat hij sterker is dan jij. Wen je dus aan om met heel licht aanstaande teugels te werken, die je alleen met een kneepje aanspant op verandering in tempo, richting, stelling of buiging door te geven. Ook als je paard dat negeert: niet verzwaren, alleen herhalen. En als dat niet werkt, dan zet je hem stil en probeer je die stelling aan te nemen in stilstand. Op een gegeven moment is je paard die fijne kneepjes zo zat dat hij zuchtend de gewenste stelling aanneemt. Dan heb je gewonnen en geef je hem zijn beloning, en ga je datzelfde vervolgens weer proberen in beweging.

Op die manier ga je ook het werken in draf toevoegen en vervolgens ook de zijgangen. En steeds als het fout gaat of je pony wordt te sterk, hou je halt, vraag je hetzelfde in stilstand en controleer je jouw eigen houding en het gewicht dat je in je handen hebt. Beter rijden begint bij jezelf. Haha!

Eigenlijk is het werken aan de lange teugel ontzettend eenvoudig. Wat het zo veel moeilijker maakt dan het rijden, is dat je nu geen enkele fout vergeven wordt. Waar je onder het zadel een te sterk teugelcontact kunt verbergen door extra hard te drijven, staat je pony nu gewoon stil, wordt te sterk of trapt naar achteren omdat je hem te fel aantikt. Je moet dus heel eerlijk worden en ook echt gaan luisteren naar je pony. En dat is heel moeilijk om dat jezelf aan te wennen, vooral als je alleen werkt en je niemand hebt die je controleert of begeleidt. Je moet je dus steeds bewust zijn van je eigen lichaam, want dat is uiteindelijk het middel om je pony de hulpen te geven die hij nodig heeft om je gedachten uit te voeren.

Het boek van Hinrichs is trouwens inderdaad ontzettend goed en ook goed leesbaar (veel mooie foto's ook). En verder heb je voor vrijheidsdressuur eigenlijk niets nodig, behalve een hoofdstel, goed bit en teugels. Zelf gebruik ik de teugels die bij het hoofdstel horen waar ik van een tweede paar teugels een teugelhelft aan vast heb gegespt. Die zijn namelijk mooi soepel en hebben voor de pony's precies de juiste lengte. Ook kun je een slofteugel kopen en die voor het lange teugelen gebruiken (en dus als gewone teugel aan het bit vastmaken Haha!). Wat voor materiaal je kiest is afhankelijk van wat je het prettigst vind. Zelf hou ik erg van het gevoel van soepel leer, daar kan ik meer mee dan met stof. Bovendien vind ik het wel prettig om een wat zwaarder materiaal als teugel te hebben, omdat dat de 'beenhulpen' (aantikken van de buik) beter doorgeeft dan als je er een licht touwtje tegenaan zwaait. Een zweep neem ik trouwens ook altijd mee naar ons trainingspleintje, maar die gooi ik op de grond zodra ik begin met lange teugelen, en pak ik alleen op als ik tussendoor bijvoorbeeld het compliment of de Spaanse pas vraag. Ik gebruik hem dus eigenlijk alleen voor de vrijheidsdressuur, niet echt voor het werken aan de lange teugel zelf.

In elk geval veel succes met je pony, ik vind deze vorm van dressuur toch altijd ontzetten fascinerend en ook heel mooi om te zien, als hij goed wordt uitgevoerd.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 00:06

Wat een hoop info!!! Super bedankt hoor! Lachen Lachen Lachen

Ik wil met Tubbie het proberen, want geloof dat ze al wat men-ervaring heeft. De vorige verzorgster heeft ooit geprobeerd te mennen met Tubbie (ze kent het dus een beetje, maar niet echt perfect) en het lijkt mij wel leuk om iets te doen wat een beetje hetzelfde idee geeft.
Super bedankt voor de info, ik hoop dat het gaat lukken, moet dan alleen nog opzoek naar een slofteugel oid, heb ik niet. Denk dat ik het eerst even ga proberen met 2 lange halstertouwen (of iets anders dat ik in de zadelkamer kan vinden) en als ik het leuk vind ga ik verder wel goeie spulletjes kopen. Ja

Super bedankt hoor... Lovers Lieve mensjes van Bokt! Lovers

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 00:09

Ik ga kijken of ik die boeken kan vinden, wil sowieso heel graag een boek over vrijheidsdressuur hebben, dus kan meteen wel op zoek gaan naar die boeken over lange lijnen. *LOL*