RoWyGo schreef:mijn vraag kortom:
hoe kan ik zorgen dat hij mij zo vertrouwd dat hij niet meer zomaar wegspringt? zodat ik zonder zadel ook buiten kan? alvast bedankt

Je kunt je paard ook eerst gewoon aan de hand aan allerlei vreemde dingen laten wennen.
bv de pionnen of andere vreemde obstakels en voorwerpen, ook kun je situaties creeren bv een vrienddin die plots met een paraplu de hoek om komt zetten.
Of (veel mensen doen dat soort dingen nooit) met een emmer of bezem op je paard gaan zitten en laat de emmer maar een paar keer vallen, of haal de emmer zachtjes langs zn lijf op.
dat soort dingetjes, het heeft zoals jezelf als zegt ook met vetrouwen in jou te maken als ruiter, maar je maakt het jezelf en je paard onnodig lastig.
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar als je zelf al zo bewust bezig bent, die indruk krijg ik tenminste met de vertrouwensband met je paard, kun je daar ook teveel druk op leggen. Als je paard aan een hoop dingen gewent is schrikt ie minder, mocht ie toch schrikken (daat is het een paard voor) van dingen dan kun je ook beter inschatten hoe evt. zal reageren je hebt dmv van deze oefeningen al meerdere malen gezien Hoe het paard kan reageren, de ene rent weg de andere bokt of springt opzij en weer een ander staat genageld aan de grond.
Ook de reden Waarom.Waarvan hij schrikt maakt soms zijn reactie wisselend, daarom kun je imo beter je paard beter leren kennen in verschillende 'schrik' momenten, dan weet je voor het grootste gedeelte al wat er komen gaat en dat voelt een paard en dat geeft hem hem weer vertrouwen in jouw handelen en doen op dat moment.
Succes!