[AR] [NH] zonder zadel...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

[NH] zonder zadel...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 14:51

Mijn paard en ik hebben in mijn ogen een goede band... hij luisterd goed naar me, loopt achter me aan, en komt meestal ook wel aandraven als ik hem roep. Ik vind dit echt tof van hem en beloon hem er goed voor. Ik ben gek op hem en zou graag nog meer doen met hem... Ik ga er wel eens zonder zadel op, met een hoofdstel in... Dat gaat heel goed in de binnenbak, maar buiten op het erf of in de buitenbak is hij altijd wat schrikachtiger... hij wil dan wel eens wegspringen omdat hij iets engs ziet... ook met rijden schrikt hij vrij gauw voor dingen zoals pionnen langs de kant... Hoe kan ik zorgen dat hij mij ZO vertrouwd dat ik ook buiten zonder zadel kan zonder dat hij wegspringt? want hij is zo groot en dan lig ik er zowiezo af...

mijn vraag kortom:
hoe kan ik zorgen dat hij mij zo vertrouwd dat hij niet meer zomaar wegspringt? zodat ik zonder zadel ook buiten kan?

alvast bedankt Ja

josien

Re: [NH] zonder zadel...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:08

Is hij echt opzoek naar enge dingen of zijn het pure schrik reactie's doordat hij ineens wat ziet. Aan de laatste is weinig te doen. Het is namelijk de zelfde reactie dat jij met je ogen knippert op het moment dat iemand heel snel naar je gezich uithaalt. De eerste is inderdaad puur vertrouwen.

Je moet zelf zo handelen en bewegen dat het paard ook vertrouwen kan hebben in jouw. Dus zelf geen schrik reactie's maar rust. Niet het paard kort gaan pakken, maar gewoon lekker los enz. Doe je dit niet dan is het nagenoeg onmogelijk.
Doe je deze dingen wel dan kun je dit uitwerken door NH oefeningen als leiden, los werken enz.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:30

RoWyGo schreef:
mijn vraag kortom:
hoe kan ik zorgen dat hij mij zo vertrouwd dat hij niet meer zomaar wegspringt? zodat ik zonder zadel ook buiten kan?

alvast bedankt Ja

Je kunt je paard ook eerst gewoon aan de hand aan allerlei vreemde dingen laten wennen.
bv de pionnen of andere vreemde obstakels en voorwerpen, ook kun je situaties creeren bv een vrienddin die plots met een paraplu de hoek om komt zetten.
Of (veel mensen doen dat soort dingen nooit) met een emmer of bezem op je paard gaan zitten en laat de emmer maar een paar keer vallen, of haal de emmer zachtjes langs zn lijf op.
dat soort dingetjes, het heeft zoals jezelf als zegt ook met vetrouwen in jou te maken als ruiter, maar je maakt het jezelf en je paard onnodig lastig.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar als je zelf al zo bewust bezig bent, die indruk krijg ik tenminste met de vertrouwensband met je paard, kun je daar ook teveel druk op leggen. Als je paard aan een hoop dingen gewent is schrikt ie minder, mocht ie toch schrikken (daat is het een paard voor) van dingen dan kun je ook beter inschatten hoe evt. zal reageren je hebt dmv van deze oefeningen al meerdere malen gezien Hoe het paard kan reageren, de ene rent weg de andere bokt of springt opzij en weer een ander staat genageld aan de grond.
Ook de reden Waarom.Waarvan hij schrikt maakt soms zijn reactie wisselend, daarom kun je imo beter je paard beter leren kennen in verschillende 'schrik' momenten, dan weet je voor het grootste gedeelte al wat er komen gaat en dat voelt een paard en dat geeft hem hem weer vertrouwen in jouw handelen en doen op dat moment.

Succes!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 15:37

dankjewel Ja jullie hebben er echt verstand van Lachen heel erg bedankt, ik ga oefenen Lachen

nog meer tips zijn natuurlijk welkom

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 09:48

Ik krijg de indruk dat je alleen maar in de binnenbak rijdt, ook met zadel. Buitenrijden moet ook een gewoonte voor je paard worden. Dus ga wat vaker met je paard naar buiten (met zadel) om hem aan dingen te laten wennen, dan zal dat kijkerige en die schrikreacties snel minder worden. Maar vergeet een ding niet, een paard is, blijft nu eenmaal een vluchtdier. Je kunt niet gewoon niet voorkomen dat hij schrikt. Waar je wel aan kunt werken is gewenning. En dat kan ongeacht de manier van rijden of omgang.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 17:01

Ik rijd ook vaak buiten met zadel hoor Lachen

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:28

vertrouw jij de boel zelf wel buiten? Een paard voelt ontzetten goed aan of jij alles wle vertrouwd. Als jij zoiets hebt van o jee ik ga zonder zadel buiten rijden lukt dat wel?

dan ben jij meer gespannen en zal het paadr jou snel volgen, of erger de leiding overnemen.
dit is puur kuddegedrag