[AR] [ LO ] Welke hulpteugel in t begin ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

[ LO ] Welke hulpteugel in t begin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 19:21

h0i

ik vroeg mij af welke hulpteugel ik het beste als eerste kan gebruiken ?, ik wil natuurlijk niet meteen beginnen met een pessoatuig of dubbele longe.. de staleigenares zegt dat ik het beste kan beginen met een elastiek ( halsverlenger ) .. maar wat vinden jullie ??

Groetjes Jennifer

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: [ LO ] Welke hulpteugel in t begin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:22

Waarom niet beginnen met een pessoa? Ik vind de werking van een pessoa eerlijker dan de werking van een halsverlenger.
Mocht je beginnen met hulpteugels, dan zou ik persoonlijk eerst kiezen voor touwtjes. Wanneer het paard daar aan gewend is, zou ik zelf voor de pessoa kiezen.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:38

hoe bedoel je touwtjes ? gewoon touwtjes ? en moeten die straks, los, ? zijkant of beneden

Groetjes Jennifer

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:59

Ik bedoel touwtjes (ik gebruik zeiltouw, van dat witte koord) waar je makkelijk je paard mee bij kan zetten. Je doet deze touwtjes aan de onderkant vast, vervolgens door het bit en tenslotte door het laagste gaatje van de longeersingel. Zet het paard eerst vast in de natuurlijke houding. Voordeel hiervan is dat het paard niet gelijk het bontje van de pessoa achter zijn of haar bips heeft. Er zijn paarden die daar van kunnen schrikken.

Mochten touwtjes geen optie zijn, dan kun je als eerste ook beginnen met longeren met een dubbele longe. Zo heb ik mijn arabje ´getraint´Maar hier is wel enige oefening en een braaf paard voor nodig,

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:41

ok, ik zal morgen eens kijken of ik zo'n touw kan vinden, en is dat speciaal touw of kan het ook ander touw zijn ? en bedankt voor de tip

zal morgen eens proberen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:55

Voorwaarde voor het touw is dat het touw niet schuurt en sterk is. Vandaar dat vak voor zeiltouw wordt gekozen.