[AR] [NH] dominantie probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

[NH] dominantie probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 13:50

hallo,

Ik heb 2 jaar geleden een 14-jarige merrie gekocht van de manege waar ik reed. Daar had ze een jaartje gestaan maar ze bleek niet geschikt voor dat werk (daarvoor is ze altijd in prive bezit geweest , veel wedstrijden gereden, maar dat is het enige dat ik weet) aangezien ze er niet tegen kon om iedere keer iemand anders erop te hebben en ze ging bij het opstijgen al moeilijk doen. Maar tussen mij en het paard klikte het helemaal.

Het eerste jaar ging het prima maar daarna begon ze me toch meer uit te proberen... soms probeerde ze me zelfs te trappen als ik dr in haar ogen niet goed benaderde of wanneer ze geen zin had... maar zodra je dr aan een halstertouw hebt luistert ze.... (onder het zadel is ze ook super)..

Ik ben toen begonnen met loswerken en grondwerk... het probleem bij het loswerken is dat zodra ze door heeft dat ze haar zin niet door kan drijven (ze wil hoeken afsnijden of keihard gaan galoperen, enz.) dan springt ze zo over de omheining heen en rent dan triomfantelijk rond en meestal heb ik zown 20 min nodig om dr weer te krijgen

heeft iemand wat tips voor mij?

Nado

Re: [NH] dominantie probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:33

indien mogelijk zorgen voor een hogere omheining. Ik neem aan dat je dit al in een longeerkraal doet. Schakel een aantal mensen in die zichzelf rondom de kraal positioneren. Met iets om mee te zwaaien; zweepje, halstertouw, vlag, maakt niet uit wat. Jij gaat met je paard bezig met grondwerk. Zodra zij aandrang heeft over het hek te springen, begint één van je hulpjes te springen, roepen, zwaaien op het punt waar ze erover wil gaan. Je paard zal niet springen en verder doorgaan met het werk. Dit houdt je net zolang vol totdat zij stopt met het proberen je te ontlopen en zich op jou gaat concentreren. Ze zal zich dan ook gaan geven. Je zult het hierna nog een paar maal met hulpjes moeten doen, maar het gaat heel snel over is mijn ervaring. Succes

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:37

je kunt misschien een join-up proberen.....
wel goede omheining voor nodig ook

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:46

Ik zou 1 persoon op zoeken die hier veel ervaring mee heeft, als de heing goed en veilig is niks aan veranderen, dat levert misschien ongelukken op als ze gaat proberen om ook over die hoge heining te komen.

Haar reactie is misschien logisch te verklaren, of als jij verbeteren/verandert in bepaalde dingen wellicht ligt daar de oplossing.

Ga op zoek naar een proffesioneel trainer op dit vlak, die kan jou en je paard vast helpen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:14

Een hogere omheining kan helpen om het paard niet te laten springen, maar lost het probleem niet op. Het paard zou daar in tegen een andere manier gaan zoeken en gebruiken om zoals jij zegt "onder het werk uit te komen"

Wil je een probleem oplossen dan moet je die bij de basis gaan aanpakken en het niet gaan bestrijden. Waar ik aan denk is de relatie die je nu heb door het leiden, werken aan de hand verbeteren tot het punt dat het paard graag mee doet en jouw en plezier wil doen. Want daar zit het probleem. Niet bij jouw willen zijn is daar een oorzaak van. Leer samen werken en respect voor elkaar te hebben. Een join-up is dan naar mijn inzien het laatste wat je moet doen.

Begin dus met het leiden, enge dingen bekijken en werken aan de hand voordat je het paard los laat en dan liefst in het begin gewoon in de grote bak. Geef het paard de ruimte om weg te rennen als het wil. Elke dwang moet je uitsluiten wil je dat het paard vrijwillig gaat mee doen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 18:22

dank jullie wel voor de reacties...

ik denk dat ik maar eens ga proberen wat josien uitlegde en eens kijken hoe dat gaat Lachen