[AR] (LO) meteen draven bij longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

(LO) meteen draven bij longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 18:32

hoi iedereen,

het valt me op dat ik veel mensen zie die het paard meteen
al laten draven als ze beginnen met longeren.

bij het rijden moet er toch ook altijd los gestapt worden?

of is het anders als er niemand op de rug zit?

Sammiej

Re: (LO) meteen draven bij longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:41

Zijn het jonge paarden of paarden die het longeren al kunnen op commando's?

Ik ben mijn verzorgpaarden nu aan het leren longeren, en Ja ze beginnen met Draven.
Als ze eenmaal een stukje draven, begin ik ook aan overgangen te werken.
Maar ze hebben bij hun mening 'niet door' dat ze om mij heen moeten.
Jaag ik ze naar buiten begint het met een draf.

Er zit hierbij nog niemand op de rug van de paarden Knipoog

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:16

mijn verzorgpony doet het vaak zelf.. zodra je begint vliegt ze in draf..maar denk niet dat het veel kwaad kan om dr rustig los te laten draven Lachen

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:17

Als ik start met longeren laat ik haar na een paar rondjes stappen lekker draven. Dan overgangen. Zo loopt ze beter warm en blijft het voor haar leuk. Wat rondjes stappen daar wordt je ook niet vrolijk van.

Als ik op haar rug zit maak ik na 3 rondjes ook de teugels wat korter en ga wat draven. Dan teugels op maat en overgangen. zo loopt ze beter warm.

En uitstappen is minimaal 5 minuten en dat hangt ook af van de intensiviteit van de arbeid.

Kan volgens mij geen kwaad hoor om wat te draven in het begin. Zolang je het maar afwisselt en niet gelijk gaat wijken e.d. Wel rustig opbouwen en niet teveel gaan vragen!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:58

Ligt een beetje aan het paard... Wat ik het liefste zie is een paard wat gewoon stapt als ik ga beginnen met longeren, maar sommige zijn erg fris/nog niet ver genoeg beleerd om dat te kunnen. Als een paard zo uit zn stal komt stap ik dan eerst 5-10 min aan de hand zodat de spieren wel een beetje los en warm zijn.

Mijn jonge paardje (wordt april 3) daar ben ik nu net een beetje mee begonnen met longeren, maar die doet gelijk wat je van hem vraagt (hij heeft aan de hand al geleerd wat stap en draf betekent) Die hoeft nu alleen nog maar te stappen, gaat er nu alleen om dat hij snapt dat hij om mij heen moet lopen.

Ik begin dus eigenlijk in stap, als een paard gelijk gaat rennen laat ik hem ook niet rennen, dan moet ie maar stappen (kan alleen wel eventjes duren als ze niet willen Tong uitsteken) bij zo'n fris paard dus eerst even aan de hand alvast opwarmen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:22

Draf is de makkelijkste gang voor een paard. Zeker voor een jong paard is het juist goed om te laten draven omdat ze dan het meeste balans kunnen vinden. Voor mensen is stap de makkelijkste gang, maar voor paarden is stap nog vrij lastig, het vergt veel evenwicht en concentratie. Dus ik laat altijd het paard een poos draven aan de longe voor evenwicht en opbouw. Zodra het paard los is en geconcentreerd moet het van mij pas stappen. Het gaat hier wel om jonge paarden en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met het longeren van stalpaarden. Deze dieren staan 24/7 buiten. Het kan dus zijn dat het voor stalpaarden beter is voor de benen om eerst rustig aan te doen. Dit neemt de bovengenoemde argumenten echter niet weg.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:32

Ik begin ook altijd gelijk met draven Lachen Maar ik moet eerst 5 minuten naar de bak toe stappen, dat is de stap-warming-up, en Amo staat niet in een box, maar loopt de hele dag al door de uitloop, die is dus ook niet zo stijf Knipoog

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:18

ik stap meestal een paar rondjes, maar begin wel vrij snel met draven.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 23:24

Ik stap ook altijd even in met ze, en dan mogen ze draven.
Maar als mensen hun paarden losgooien beginnen ze ook vaak met een beetje ophitsen, waardoor ze eigenlijk meteen met eem drafje beginnen. In mijn ogen hetzelfde, en geen probleem Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:31

Mijn paard begint soms gelijk met draven en vrij snel met galopperen als ik hem ga longeren. Pogingen om hem terug naar stap te krijgen zijn nutteloos, dus ik laat hem dan maar eerst even uitrazen. Die stap komt dan later wel.
Als het weer beter is (warmer) kan hij trouwens wel eerst stappen, met het weer van afgelopen weken schijnt het niet mogelijk te zijn eerst te stappen... maffe knollie. En hij staat nog wel de hele dag buiten waar hij zich kan uitleven, soms zou je ze ook wat ...

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:28

mijn haf gaat altijd uit lekker rustig stappen en als ze een paar rondjes gestapt heeft gaat ze mij met der hoofd uit lopen dagen met andere woorden van kom op het is tijd om te draven.

Mijn welshje van 2 jaar en 9 maanden gaat er eerst als een gek vandoor en dan bokken etc en daarna heeft ze pas zin om te luisteren en aan het werk te gaan ahahah, turlijk probeer ik dit er wel uit te krijgen maar ze is nog jong dus dat zal nog wel even duren voordat ze door heeft dat ze eerst moet stappen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:35

Brendageene schreef:
Ligt een beetje aan het paard... Wat ik het liefste zie is een paard wat gewoon stapt als ik ga beginnen met longeren, maar sommige zijn erg fris/nog niet ver genoeg beleerd om dat te kunnen. Als een paard zo uit zn stal komt stap ik dan eerst 5-10 min aan de hand zodat de spieren wel een beetje los en warm zijn.

Dat ik daar nou nog nooit aan gedacht heb Bloos
Mijn eigen pony laat ik altijd eerst even stappen en daarna pas draven.De pony van mijn vriend vliegt heel vaak gelijk weg in draf en het liefst nog sneller en dan doe ik allemal pogingen om haar weer te laten stappen en wordt daar niet vrolijker van.Gewoon even aan de hand stappen oh wat zal dat de volgende keer een verademing zijn.

Ik stap met rijden vaak 10/15 minuten maar met longeren laat ik hem na 5 minuten al aandraven.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:31

Als ik ga longeren stap ik altijd zo'n 10-15 minuten in op de parkeerplaats, dan loop ik naar de longeerkraal en ga longeren. Dan ga ik ook meteen draven Lachen
Hetzelfde met uitstappen, van draf naar stap en meteen de kraal uit, event. hulpteugels weer los (net als met instappen) en weer op de paarkeerplaats stappen!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 20:11

Nee maddox gaat zeker niet gelijk koud vanaf stal draven....
Of ik stap in de longeerring gewoon eerst netjes 10 minuten in, of ik stap vast met hem aan de hand op het erf 10 tot 15 minuten.

Na het longeren idem dito, hulpteugels los, dekentje op en lekker ergens gaan wandelen.

juist met longeren voorzichtig zijn met je paardje Knipoog

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 16:46

ik stap alijd eerst 5 min zelf als het vriest dan maar ff een deken op.
ga dan rustig 15 min loswwerken met overgangen op beide kanten en dan pas gaan de bijzets eraan eerst los en dan steeds een beetje straker. als ik klaar ben gaan de bijzets weer naar de begin stand en dan laat ik haar nog even draven. en dan nog uitdraven en stappen zonder bijzets.
vind het niet echt storend als men meteen gaat draven zeker niet bij een jong/fris paard maar zou op den duur wel gaan leren dat ze moeten stappen of er even iemand naast laten lopen.
Wat ik veel erger vind en dat gebeurd bij mij op stal paard wordt uit stal of wei geplukt ff snel gepoetst en dan hup meteen touwtjes of bijzet eraan terwijl het paard nog koud is. als je er dan wat van zegt is het ja maar die en die doet het ook en op jou manier ben je zo een uur bezig. dat is dan maar zo maar ik heb wel een blij paard wat eerst nog een beetje kan ontspannen en los worden.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 20:32

De handelspaarden die ik altijd longeer moeten gelijk draven, de eigenaresse zei dat dat ook het veiligst is, omdat er nogal vrolijke jonge paarden tussen zitten die uit vreugde gelijk beginnen te bokken als je ze rustig laat wegstappen. Sommige paarden gaan al gelijk rennen als ze in de longeerbak komen Tong uitsteken.
Bij mijn stage nu (op een welsh fokkerij) gaan de welsh hengsten gelijk al in galop rennen totdat ze moe worden, daarna kan je ze normaal longeren, daar stap ik ze ook goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:08

Mijn paard moet luisteren Bloos .Dus aan de longe wordt eerst gestapt ,dan als ik het zeg mag ze over in draf.Zich uitleven doet ze daarna maar als ze op de wei staat.
Mijn inziens ,als je paard het tempo bepaald gooi hem dan los en zeg niks en laat hem zich uitleven.
Maar aan de longe is ook werken, en als we werken bepaal ik het tempo.
streng hè }> Haha!

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:37

Ik longeer op stal heel vaak dravers, ik probeer eerst altijd een paar rondjes te stappen maar meestal lukt dat gewoon niet ze zijn zo druk dat ze zodra je de ruimte geeft gelijk in volle draf aan het eind van mijn longe gaan lopen. Ik probeer ze altijd terug te krijgen maar dat lukt niet altijd. In de winter stap ik daarom wel eens expres met een omweg naar de bak zodat ze dan al iets ingestapt zijn Lachen

Jivelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 11:17

Valt mij ook op inderdaad!
Maar toch zie ik graag een paard gewoon instappen want in de stap kan je hem ook al wakker maken!
En dat mensen zeggen van je kan hem ook rustig indraven dat doe je onder het rijden toch ook niet?