[AR] [LO] aangalopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poofje

[LO] aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 09:51

Misschien is deze vraag al eerder gesteld, sorry dan.
Ik heb een jong paardje die ik aan het beleren ben. Het gaat echt supergoed Haha! en nu wil ik hem leren te galopperen aan de longe. Ik vraag me echter af wat nu een goede manier is om hem te leren aan te galopperen. Mijn vraag is dus moet ik hem met mijn zweep de galop in drijven zeg maar Verward ? of is er een andere manier? Ik hoop van wel. Bedankt alvast!
Groetjes
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 10-02-05 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Re: LO aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 10:10

Wij zeggen steeds ga-lop en jagen hem dus in galop ( of zoals jij zegt drijven). En dan als ze in galop zitten zeggen we dat ze braaf zijn. Zullen het natuurlijk niet metteen snappen dat moet je een aantal keer herhalen en duidelijk maken dat ze het goed doen als ze in galop zitten.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:16

Yep! Zo doe ik het ook. Let wel op uiteraard dat ze vanuit een rustige draf in een rustige galop overgaan. Die van mij heeft de neiging te gaan sjezen en dan pas in galop over te gaan. Dus die pak ik net zolang terug totdat.

Ik roep altijd duidelijk haar naam, dan LET OP! en dan GA-LOP.
En meestal roep ik dat harder en duidelijker dan bij draf en stap. Ik blijf ook drijven met mijn stemhulp...dat geklik met je tong zeg maar. En dan in het tempo van de galop en als ze sneller moet uiteraard versneld.

Aangezien ik alleen bij galop LET OP zeg, weet ze dat ik dan wil dat ze galoppeerd. Als ik de zweep moet gebruiken is dat alleen om te drijven.

Uiteraard altijd belonen als ze het goed doen. Ik lijk wel een debiel als ik met haar bezig ben...braaf, grote meid...goedzo....knap hoor....etc etc.. Haha!

Volgens mij is er ook een foefje om ze aan de longe in de goede galop aan te laten springen, maar dat weet ik zo niet omdat die van mij daar geen probleem mee heeft...

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:41

Zo doe ik het ook Knipoog
Ben nu ook aan het beleren en gaat ook goed.

Galop, woord herhalen. Zodat het op commando Galop gaat lukken.
En ja net als je zelf zegt drijven....'Jagen'.
Laat je paard zodra je 'm ondertussen beloont met de woorden: Goedzo, Braaf....
Ook doorgaan. Dit doe ik weer op 'Ga door...'

Bij mij werkt dit goed Knipoog

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:41

Zo doe ik het ook Knipoog
Ben nu ook aan het beleren en gaat ook goed.

Galop, woord herhalen. Zodat het op commando Galop gaat lukken.
En ja net als je zelf zegt drijven....'Jagen'.
Laat je paard zodra je 'm ondertussen beloont met de woorden: Goedzo, Braaf....
Ook doorgaan. Dit doe ik weer op 'Ga door...'

Bij mij werkt dit goed Knipoog

Poofje

Re: [LO] aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:57

@tiggeriedoo: haha k weet hoe je je voelt hoor!! met dat 'als een debiel bezig zijn' Tong uitsteken maar t werkt wel!

Bedankt allemaal voor de tips en ik had ook wel verwacht dat het zo zou moeten zeg maar maar ik was benieuwd of er ook andere methodes waren om het aan te leren ipv alleen maar drijven/jagen Knipoog Maar dan ga ik het me paardje zo leren Haha! THANX!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:22

Als ze fout aanspringt: onmiddellijk vragen om terug naar draf te gaan en herbeginnen. Als ze juist aanspringt laten doorgalopperen en belonen. Zo leren ze het wel.
Niet te veel overgangen in het begin, want aan de longe zijn die best zwaar voor een jong paard!
Ook als ze eenmaal aan het galopperen is kun je beter het commando nog een paar keer herhalen, zo weet ze waar ze mee bezig is.
Veel succes!

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:32

ik heb mijn welshje van nu 2 jaar en 9 maanden aan de hand geleerd wat stappen en draven is,
Nu ben ik ook bezog met galop en zeg ik steeds met stemverheffing GA-LOP en dan drijf ik en binnen 2 seconden snapt ze precies wat ik bedoel.
Zit ze eenmaal in galop dan zeg ik vaak tussendoor nog een keer galop dan weet ze wat ik bedoel en waar ze mee bezig is en heel vaak braaf zodat ze weet dat ze het goed doet, en belonen is natuurlijk ook heel erg belangrijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:15

Voor het aanspringen in de goede galop, drijf ik altijd ff met de zweep (of met de hand in het loswerken) op het moment dat het binnen achterbeen onder moet komen (dus paard in draf - binnenachterbeen moet gaan bewegen - drijven (als een lage forehand in tennis) - en evt. ga-lop erbij zeggen).
Bij paarden die moeite hebben met in galop blijven, galopeer ik zelf mee in het midden (dus zoals je pennymeisjes ziet rondgaloperen in de bak (zonder pony he), of ik ondersteun met mijn drijvende hand (die waar normaal de zweep in zit) het binnenachterbeen in het galop tempo (ook lage forehand, iets minder duidelijk als bij het aanspringen).
zie ook de boeken van Emiel Voest.

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:03

je kan beter je pony aan laten galopere met je stem..hij zal het niet so snel begrijpe maar je kan ook tussen door klikke met je stem ik zou de zweep dan er eerst bij weg laten want namate hij streken bijvoorbeeld gaat uithalen of niet meer wil gaan lope op jou comando bij het longeren kan je altijd de zweep gebruike om hem te laten afschikken...
ik heb eerder die fout ook bij mijn pony gemaakt dus...effe een tip Haha!