[AR] [VD] Commando's 'per ongeluk' gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

[VD] Commando's 'per ongeluk' gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 19:11

Hier ben ik bang voor als ik met wat VD ga beginnen, dat de commando's per ongeluk door iemand gegeven gaan worden. En dan vooral bij de spaanse pas. Als ik dit zou aanleren met het woordje 'pas', en de eigenaar van Amo komt langs, en zegt bijv. tegen hem: he pas op he! Dat Amo dan pas geeft, en flink uithaalt

Hebben jullie dit nooit? Dat je zelf, of iemand anders, de commando's per ongeluk gebruikt? Lijkt me aardig gevaarlijk...

navaja

Re: [VD] Commando's 'per ongeluk' gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:02

Nee, dat gebeurt bij ons nooit. Er is een moment voor VD en daarin worden dit soort fratsen uitgehaald, maar anders niet.

De kans bestaat wel dat dit gebeurt, wanneer iemand met voer aan komt zetten.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:43

Ik denk ook dat je paard heus wel door heeft wanneer je dat wel of niet bedoeld door het moment en door wat je nog meer zegt (als je een heel verhaal eromheen zit te leuteren denk ik dat je paard het niet zo snel zal doen Tong uitsteken).

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:58

Maroush schreef:
Ik denk ook dat je paard heus wel door heeft wanneer je dat wel of niet bedoeld door het moment en door wat je nog meer zegt (als je een heel verhaal eromheen zit te leuteren denk ik dat je paard het niet zo snel zal doen Tong uitsteken).

Nee, idd het gaat om de interpretatie en om de sfeer die er omheen hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:04

In een lange zin vallen die stemhulpen niet zo op, hoor. Haha! Als iemand langs de bakrand tegen je vertelt dat de galop op haar paard vandaag weer helemaal knudde was, dan lijkt het me niet erg waarschijnlijk dat jouw paard wel direct in de galop zit. Knipoog

Bovendien zijn vrijheidsdressuurhulpen toch vaak een samenspel van hulpen. Bij 'pas' hoort vaak ook een bepaalde positie van de trainer, een houding van het lichaam en een zweephulp. Je kunt daar zelfs bewust op trainen door niet te belonen als je paard op 1 van deze kenmerken al in de Spaanse pas gaat en hem zo te leren om alleen de oefening uit te voeren als alle vier de hulpen tegelijkertijd gegeven worden.

En verder geldt gewoon: Verstandig zijn. Let bij het aanleren goed op je commando's en vooral jouw houding als je die geeft, en zorg ervoor dat de oefeningen die je al beheerst op duidelijke hulpen staan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:22

Zhanna kende zelfs het verschil tussen voetje voor de spaanse pas en voetje voor het hoeven uitkrabben. Vaak is het ook niet het woord commando waar het paard op reageert, maar juist de lichaamstaal. Het wijzen naar het been, het aantikken van de hoef, wijzen naar de neus of oren enz.

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:00

Mee eens jive doet geen pas(heb ik meteen geleert) als ik bijvoorbeeld voor hem sta en pas zeg alleen als ik met mijn hoofd de zelfde kant op wijs als zijn hoofd en naast hem sta doet hij pas en met rondje doe ik een ronde beweging met mijn hand en sta voor hem ook dat weet hij!