[AR] Oogkleppen, kan het ook zonder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

biewie

[AR] Oogkleppen, kan het ook zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 15:31

Ik wil met mijn pony gaan beginnen om hem voor de kar te beleren en heb vanochtend de eerste stap gemaakt door hem aan oogkleppen te laten wennen.

Eigenlijk vraag ik me af waarom oogkleppen gebruikt worden en of het ook zonder kan? Wie kan me er wat meer over vertellen, en ook of een stangbit wel moet? Ik rijd namelijk ook dressuur met een milde, dubbelgebroken trens en wil het zo vriendelijk mogelijk houden.
Laatst bijgewerkt door jantina op 08-02-05 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:01

Zonder oogkleppen mennen kan inderdaad ook. Wel is het zo dat ze zonder oogkleppen iets sneller afgeleid zijn en sterker reageren op hun omgeving. Bovendien is het moeilijker om afzonderlijke zweephulpen te geven in een meerspan, omdat alle paarden dan de zweep zien zwiepen, welk paard je er ook mee aanraakt. Aan de andere kant zijn ze daardoor ook zelfstandiger en kun je met een langere teugel rijden omdat ze bijvoorbeeld niet gedachteloos (blind) de sloot in lopen, maar zelf de weg blijven volgen. Bovendien zijn paarden zonder oogkleppen levendiger en vrolijker omdat ze zelf ook kunnen zien wat er om hen heen gebeurt.

Zelf men ik in enkel- en tweespan zonder oogkleppen en dat gaat eigenlijk heel erg goed. Gewoon omdat ik dan in alle opzichten merk dat ze er meer plezier aan beleven en dat is voor mij toch een van de belangrijkste redenen om uberhaupt te mennen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Re: Oogkleppen, kan het ook zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:29

Goed verhaal van Xyzutu.

Het kán zonder, maar het is over het algemeen veiliger om wel met oogkleppen te rijden.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 20:32

xyzutu2, ik kan me helemaal vinden in je verhaal, het lijkt me voor het paard veel plezieriger om zonder te rijden. Ik rijd hem sowieso ook vaak onder het zadel buiten en doe dat al 12 jaar dus ik hoef geen oogkleppen te nemen omdat hij anders teveel zou zien of zou schrikken. Ik ga het lekker zonder proberen omdat me dat voor hem veel fijner lijkt. Zijn er speciale hoofdstellen zonder oogkleppen (ik ben nog een leek...)?
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:41

biewie schreef:
Ik rijd hem sowieso ook vaak onder het zadel buiten en doe dat al 12 jaar dus ik hoef geen oogkleppen te nemen omdat hij anders teveel zou zien of zou schrikken.

Ik rij aangespannen met oogkleppen en ohz. zonder, maar merk zowiezo geen enkel verschil. Alleen dat hij aangespannen wat meer om zich heen kijkt aan een losse teugel om alles te zien...
Ik vind het een veiliger gevoel, alsik nu me jas bijv. uit doe op de wagen weet ik zeker dat hij niet schrikt, hij merkt er niets van. Zonder oogkleppen zien ze dat wel...

Asward

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 02:53

Idd goed verhaal van xyzutu2!!!

Ik zou je alleen wel willen aan raden om met oogkleppen aangespannen te rijden. Op de wagen maak je toch sneller bewegingen, jas uit of wat anders maar ook mede passagiers kunnen dit doen. En een paard is en blijft een vlucht dier. Veiligheid boven alles!!

PureLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:00

Ik rijd zelf mijn pony MET oogkleppen voor de kar.

Afgelopen jaar hadden wij een andere pony die we wilden inspannen en die stopte telkens, dus probeerden we het eens zonder oogkleppen, maar toen schrok hij zich helemaal wild van de kar die achter 'm aan hobbelde...

Dus voor ieder wat wils, maar ik doe het met (zo heb ik het ook geleerd...)

Succes!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:33

Mennen en rijden onder het zadel is wel een heel verschil, is niet te vergelijken met elkaar.
Je paard voelt jou als je op hem zit en ziet jou niet. Als je inderdaad een jas uitdoet onder het zadel zal dat over het algemeen niet zoveel deren. Anders is het als je er een wagen achter hangt. Door de stand van de ogen ziet hij wel dat hij wordt achtervolgt door iets maar hij kan het beeld niet scherp krijgen. Als er dan ook dingen gaan bewegen op die wagen (passagiers die van plaats wisselen, een jas uit, een paraplu op) dan zal het paard of gaan vluchten of opzij kijken (en over de schouder weglopen) om te zien wat er gaande is.
Natuurlijk kan je zonder oogkleppen gaan mennen. Ik beleer mijn pony's zonder oogkleppen en als die eenmaal weten dat er iets achter hangt en daar geen probleem van maken dan gaan de oogkleppen erop (in tweespan vind ik het wel noodzakelijk vanwege de zweephulpen) Tijdens dat beleren zonder oogkleppen komt er bij geen plu enzo op de kar!
Stang zou ik wel aanraden. Je hebt niet zo veel hulpen tot je beschikking want je mist je zit en beenhulpen. Dit vereist gewoon een ander bit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:43

Goede verhalen hierboven, hoewel ik dus nog 1 ding mis. Een paard zonder oogkleppen ziet meer, en zal dus makkelijker dingen zien waarvoor hij onterecht zal uitwijken. Oftewel, zo'n paard zal makkelijker gaan slingeren voor de kar of ineens naar links of naar rechts springen. Een paard met oogkleppen op zal dit niet makkelijk doen, omdat hij niet opzij kan kijken weet hij niet hoeveel ruimte er naast hem is om opzij te gaan. Dit is erg belangrijk, omdat een paard geen rekening zal houden met de bredere kar achter hem, en je zo botsingen of iets dergelijks kunt krijgen.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 13:53

Bedankt voor alle reacties, ik realiseer me dat het beter is om met oogkleppen te rijden, echter ik vind het niet leuk voor m'n pony want die is gewend om lekker vrij in de rondte te kijken! Toen ik ze dit weekend voor het eerst om had en een rondje ben gaan fietsen voelde ik me echt schuldig omdat hij zo zielig keek. Maar het zal wel wennen hoop ik.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:58

Ik ben er ook nog niet over uit: oogkleppen of niet. Ik heb het idee dat mijn paardje het erg eng vindt om niet alles te zien wat ze hoort. Ze is nogal kijkerig op een positieve manier: Als er iets achter haar komt wil ze het eventjes zien en loopt dan rustig door. Van het weekend ging ze er vandoor toen we langs een wei met hupsige friezen liepen (aan de lange leidsels, was niet zo fijn en vooral pijnlijk). Ze heeft nooit moeite met iets dergelijks. Zowel aan de hand als onder het zadel. Ze kijkt er even naar en loopt dan door. Ik heb het idee dat als ze de oogkleppen niet om had, ze er niet vandoor was gegaan. Ik had ze er wel op juist omdat bijna iedereen mij aanraadt toch vooral met oogkleppen te gaan beleren/rijden. Vanaf volgende week heb ik trouwens een profesioneel iemand die haar verder gaat beleren en die is ook voor oogkleppen. Ik ben benieuwd tot welke conclusie zij komt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:15

Ik geloof niet dat je je paard tekort doet door het gebruik van oogkleppen. Je moet je vooral niet laten lijden door het zielig kijken van je paard.

(wanneer ik me altijd daar door zou laten lijden dan staan ze altijd in de wei, kan ik uberhaupt niet met ze aan het werk en moet ik ze blijven voeren)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:24

Ik zal altijd voor oogkleppen gaan. Ik heb zowel met als zonder gewerkt bij verschillende paarden(bij een aantal paarden ook met beide, bij een aantal paarden maar met een van beide). En ik kies zelf nu altijd voor oogkleppen vanaf dag 1 bij het LL werk al.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:21

Ik geloof dat het zelfs verplicht is geworden om met oogkleppen te rijden.
als ik het niet goed heb, sorry dan.
Maar iemand bij mij op stal had het ergens gehoord/gelezen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:46

mijn zorghaf wordt altijd gement met een enkel gebroken water trensje, w2erkt prima hoor Ja , ze draagt trouwens wel oogkleppen, omdat ze zo beter geconcentreerd is idd.
ik vind je vraag wel goed eigenlijk, want met oogkleppen moet het paard totaal op jou vertrouwen, omdat een paard van recht voor zich niks ziet! best banketstaaf dus, oogkleppen... :S

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:43

Oogkleppen zijn niet verplicht.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:21

Tsja, het moét niet hoor. Het ene paard loopt beter met oogkleppen, het andere zonder. Ik zou trouwens met beleren pas later met oogkleppen beginnen, pas wanneer je paard het sturen begrijp, en ook niet bang is voor een sleep. Dus niet als eerste stap, beginnen zonder oogkleppen.

En als het niet lukt mét oogkleppen dan doe je het zonder. Je kunt hoofdstellen zonder kleppen krijgen, en er zijn ook losse bakstukken in de handel zonder oogkleppen. Gewoon kijken hoe het gaat, en niet iets doen omdat het zo hoort of omdat iemand vindt dat het zo moet, alleen maar kijken naar wat het beste voor jouw paardje werkt!

En zonder stang kan wel, maar ik zou het niet zo gauw doen, zeker niet met een groen paard. Maar ook met een 100% mak paard dat nooit een stap verkeerd zet zou ik me er ongemakkelijk bij voelen, tenminste in het verkeer, je hebt gewoon minder te vertellen met een trens. Maar goed, in Hongarije rijden ze alleen maar met gebroken trensbitten (toch?), dus het zal wel kunnen........

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 13:28

Dank je Arretje!

Smari

Re: [AR] Oogkleppen, kan het ook zonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:28

Wat Rosemarie aanhaalt mbt het erger/eerder ergens van schrikken, dat idee had ik ook met mijn paard. Hij schrikt eigenlijk nooit overdreven en gaat zelden aan de kletter (onder het zadel), meestal alleen als er opeens iets achter hem gebeurt. Tijdens het oefenen tussen de LL ben ik ook bijna onderuit gegaan omdat hij ervandoor schoot. Hij hoorde iets en kon het niet zien, hier werd hij erg nerveus van en daardoor had ik juist meer moeite om zijn concentratie bij het werk te houden. Zonder oogkleppen heb ik dat probleem nog niet gehad dus ik zit ook erg te twijfelen wat ik straks voor de kar ga gebruiken. In eerste instantie maar zonder en dan kan ik altijd nog weer oefenen met natuurlijk.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:47

Ik rijd expres zonder oogkleppen.
Ik vind dat als ik met rijd, m'n paard veel schrikkerig is, omdat ze van alles hoort, maar het niet ziet.
Zodra ze het ziet, dan vind ze het helemaal niet eng meer en wandelt ze er rustig langs.
Met m'n Shetlander ben ik er een keer bijna vandoor gegaan omdat er een auto langs reed, op een bospad, dus het was wel heel smal. Maar ze is absoluut verkeersmak, maar doordat ze door de oogkleppen niet kon zien wat er nou zo'n lawaai maakte naast d'r, schrok ze.
Ik reed m'n shet toen met oogkleppen omdat ik even niks anders had.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 09:26

Ik herken in een hoop verhalen wat ik zelf ook merk, ze worden banger omdat ze niet kunnen zien wat er aan komt! Ik heb besloten om hem in ieder geval wel te laten wennen aan het ophebben van oogkleppen, en dan in de praktijk uitzoeken waar hij het rustigst bij is.

MarjoleinP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:41

Mijn oude shetlander hebben we beleerd voor de wagen zonder oogkleppen. Dit was echt zo'n pony die nergers van schrok en als ze er vandaag niet zou komen, er volgende maand wel komt.
Ze is in haar hele leven nog nergens voor geschrokken (ook voor de wagen zonder oogkleppen niet).
Toen iemand me vertelde dat het verplicht was om met oogkleppen te rijden heb ik ze erop gezet. Dit was in het begin verschrikkelijk. Ze schrok overal van omdat ze het niet meer zien kon.
Ik heb toch doorgezet en later was het op beide manieren geen probleem meer.
Alle latere pony's die ik beleerd heb, eerst zonder en later met. Als ze een om wat voor reden het hoofdstel afkrijgen en ze zien ineens een heel gevaarte (wagen) achter zich kunnen er dingen gebeuren die je liever niet hebt. Als ze beleerd zijn zonder oogkleppen weten ze wat erachter zit en dat het niet eng is.