[AR] [LO] longeren... naar je toekomen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

More

[LO] longeren... naar je toekomen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 11:22

Ik heb een vraagje over longeren.
Ik doe dit nog niet zo lang en heb niet zo veel ervaring.
Soms komt ze naar me toe als ik aan het longeren ben, sommigen zeggen dat je haar dan weer weg moet jagen en anderen van niet ze is dan bereid om vrienden te zijn ofzo... en ze kijkt dan ook zo lief. Moet ik haar terug sturen of eerst even belonen. Ook heb ik iets gehoord over een join up... dit is goed voor de band met je paard. Ik lees de boeken van Heartland en daar gebruiken ze die techniek om een band te maken met je paard... als iemand hier meer over weet wil je dat dan schrijven?
Alvast bedankt
groetjes Hanneke
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 04-02-05 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [LO] in titel vergeten

KimB

Re: longeren... naar je toekomen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:12

Uhm over dat longeren he, je pony/paard mag alleen naar jou toekomen, als jij haar hiervoor een opdracht geeft.
Ze mag dus niet zomaar, wanneer ze zelf wil, bepalen of ze stopt met longeren ofniet. Jij bent haar aan het longeren, dus jij bepaald alles.

Als ik een paard aan het longeren ben, en ik zie dat ze naar me toe willen komen, stuur ze weg.

Want jij bent namelijk je paard aan het longeren en niet andersom! Haha!

Seventje

Re: longeren... naar je toekomen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:27

Longeren heeft met meer dingen te maken dan maar alleen rondjes om jouw heen lopen. Jouw lichaamshouding, hoe je staat, de stand van je voeten en schouders ten opzichte van je paard. Jij bent de gene die het paard opdrijft maar kom je net voor je paard uit maar heb je dat zelf niet door dan stopt je paard en keert zich naar jouw toe. Natuurlijk wil jij dit niet maar je lichaam staat nou een maal als blokkade voor je paard dus deze vraagt aan jouw mag ik komen. Zorg ervoor dat je altijd met jouw lichaam naar de achterhand van je paard blijft zodat je deze op kan drijven kom je er bij de voorhand uit dan stopt je paard en is deze ten alle tijden braaf. Tuurlijk zijn er ook paarden die het leuk vinden om lekker toch naar binnen te komen. Let op zijn lichaams houding oortjes, oogjes als je denkt dat deze naar jouw wijzen en kijken zwaai je een keertje met de zweep tussen jouw en je paard zo doe je de deur dicht. Het is een beetje een lang verhaal zo maar ik hoop dat je het begrijpt

More

Re: [LO] longeren... naar je toekomen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 12:18

oke bedankt ik snap het nu wel!

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:49

Hoi,
Dat heeft m'n jonge paard ook. Met leiden heb ik haar geleerd dat ze volgt als het touw strak komt te staan, longeren is eigenlijk precies het omgekeerde. Ik longeer haar nu los. En dat gaat perfect. Ook wendingen.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:03

ja dat kan ik ook wel eens proberen!

PureLovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:57

Het staat inderdaad allemaal in verbinding met elkaar, lichaamshouding, stemgebruik, plaats van waar je staat/loopt.

Je paard mag heus naar je toe komen als ze jou lief vind, maar wel op het moment dat JIJ dat aangeeft, anders is het namelijk een beetje omgekeerde wereld, heb ik het idee...

Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:12

Ik ga naar mijn paard toe als ik van hand ga veranderen.
Ik zet hem halt, rol de lijn op (ondertussen loop ik naar hem toe) geef hem een aai als hij braaf blijft staan. Verander zonodig de touwtjes of waar ik hem ook maar mee bijzet en stuur hem weer bij mij vandaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:05

Mijn paard mag bij het longeren nooit naar mij toekomen. Op het moment dat ik van hand wil veranderen, of mijn paard stilzet moet ze op de hoefslag /cirkel stil blijven staan.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:28

Oh dit is echt een probleem waar veel mensen mee kampen of hebben gekampt! Zo ook ik.
Tot anderhalve maand terug kon ik er niets mee. Ze wilde niet aan de longe...kwam naar me toe..en inderdaad, snoezepoezelig kijken en oortjes naar voor..ben ik niet lief?? Nee dus! Dat is ongehoorzaamheid. En of dat onder dominant of wat dan ook hoort, ze probeerde onder het werk uit te komen! HElaas.

Ik ben een andere techniek gaan hanteren op aanraden van een vriendin. Ik duwde haar maar weg als ze naar me toe kwam. het was zelfs zo erg dat ze niet eens om me heen wilde lopen. En met de zweep tikken wilde ik niet, dan maak ik haar nog bozer/angstiger.

Dus na een aantal maal erg consequent en duidelijk te zijn geweest richting haar....liep ze vanzelf om me heen, en kwam ze niet meer naar me toe! Nu doet ze dat alleen als ze klaar is en op haar gemak uitstapt. Dan is ze klaar vind ze en komt ze naar me toe. Ik stuur haar gelijk weer weg, en vaak ziet ze aan mijn houding dat ze terug moet en stapt ze weer door!

Je houding, stem en overige hulpen zijn erg belangrijk. Vooral het consequent zijn. Als ze iets niet mag, dan moet je dat duidelijk aangeven. En niet de ene keer, ach, vooruit en de volgende keer een ferme nee verkopen. Dat werkt niet.

Mocht het echt niet gaan dan zou ik er toch hulp bij halen. Dat heb ik ook gedaan en ik heb er veel aan gehad. Er zijn vast wel mensen in je omgeving die je kunnen en willen helpen! veel succes in ieder geval!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:09

ik gebruik twee technieken bij het van hand veranderen. De ene is hierboven al genoemd, halt houden op de volte en er naartoe lopen. De andere is op een specifiek commando ('kom maar') het paard naar me toe laten komen en bij mij laten stil staan. En zolang dat commando niet gegeven wordt, blijft hij fijn op de volte *LOL*

Wat die join up betreft, ga daar niet mee rommelen als je te weinig kennis ervan hebt.

More

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:03

nee, ben ik ook niet van plan hoor!
Daarom vroeg ik het ook in dit topic!
bedankt voor de reacties. Haha!