[AR] [lo] Geen respect voor de zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

[lo] Geen respect voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 22:17

Sinds kort longeer ik af en toe mijn merrie Ivy (92cm hoog).
In het begin deed ze het redelijk goed als ik ook maar een aanwijzing gaf.
Ze ging het steeds minder goed doen.
Ze ging niet voorwaarts als ik dat vroeg (met de zweep naar haar kont wees en een beetje zwiepte).

Dat ze een rondje om mij heen moet dat snapt ze heel goed, maar in draf gaan op commando van de zweep en mijn stem? daar heeft mevrouw echt geen zin in!
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, want ze reageert dus helemaal niet op de zweep.
Ze heeft er totaal geen respect voor, niet dat ze weg moet rennen van angst.
Maar ik wil gewoon dat ze reageert als ik het vraag en als ze dat niet doet dat ik een hulp geef met de zweep en dat ze dan wel reageert.
Ik heb al geprobeerd een zakje aan het uiteinde van de zweep te maken.
Toen ging het echt super, ze ging zelfs in galop!
Maar na 2 keer wist mevrouw dat het zakje niet eng was en bleef ze op d'r gemakkie stappen.
Stappen doet ze wel goed aan de lijn.

Dit is niet omdat ze nog jong is, maar omdat ze er gewoon geen zin in heeft.

Kan iemand mij alsjeblieft tips, advies of wat dan ook geven? want ik wil d'r zo graag kunnen longeren, maar zo gaat het niet.

Mrietjesueel

Re: [lo] Geen respect voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:24

Longeer haar een keer in een afgezette cirkel en loop steeds overduidelijk richting haar achterhand. Als ze geen reactie geeft geef je haar een tik met de zweep. Dus niet alleen de slag richting haar kont zwiepen, maar haar echt raken, en het liefst goed ook.

Het probleem is vaak dat mensen een te korte zweep geberuiken. De zweep (de slag iig) moet zo lang zijn dat je je paard kunt RAKEN als je dat wil.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 22:29

Ik heb haar al een keer flink geraakt, een paar keer zelfs.
En ze reageert er gewoon echt niet op.
Soms als ik haar gewoon 'los' opjaag in de doet ze het wel en soms niet.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:32

spijker aan het slagje maken. Klinkt heel vies en gemeen, dat is het eigenlijk ook, maar je moet het er op de een of andere manier door krijgen.

Ik begrijp dat je met een shet bezig bent, dat eigenwijze en koele is rastypisch. Dan mag je best een beetje grover worden. T hoeft niet altijd op zo'n poezelige manier dat de pony bwv zn tong uitsteekt en lekker de andere kant op kuiert...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 14:35

Heeft er iemand anders nog tips of advies voor me?
Want het lukt echt niet....

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:44

Als je wil dat je pony de zweep weer leert respecteren (en dus eigenlijk JOU respecteert) dan zul je je 'belofte' waar moeten maken.

Dat betekent, dat als jij 'dreigt' met de zweep, door ermee te wiebelen, dat er dan ook een GEVOLG moet zijn voor de pony als hij daar niet op reageert.

En als een aanraking met het uiteinde van de zweep voor hem niet genoeg motivatie is om sneller te lopen, zul je toch een effectievere manier moeten vinden.

Vaak is het voldoende om slechts 1x te laten zien dat jij wel degelijk effectief kunt zijn (hoewel, tis een shetlander he Knipoog ) maar je moet wel ALTIJD consequent zijn door je belofte waar te maken als hij eens niet reageert.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:18

Ga eerst met de longeerzweep op een stoel zitten en sla met het uiteinde van de slag een blikje van het hek of iets dergelijks. Maak daarbij S-vormige slagbeweging, dit geeft een extra zwiepje aan het eind van de slag.
Leer raken waar jij wilt!
Als je dat kan, echt moeilijk is het niet, richt dan met het longeren op de hak van de pony.
Leg liever een knoopje in de slag dan er een spijker in te doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 13:16

Mrietjesueel schreef:
spijker aan het slagje maken. Klinkt heel vies en gemeen, dat is het eigenlijk ook, maar je moet het er op de een of andere manier door krijgen.

Wat een Middeleeuwse praktijken!
Whoosh!

Op het moment dat je grijpt naar "trainingsmethoden" met agressie en/of op basis van pijn, kun je geen vertrouwen kweken! Als kennis tekort schiet gaat de truckendoos open. Gelukkig kan het ook anders. Ach gut

Wat de TS beter kan doen, is iemand vragen haar te helpen. Let eens op je lichaamshouding en positie t.o.v. je pony. Laat iemand die daar ervaring mee heeft eens naar kijken. Misschien werkt je positie wel zo remmend, dat het gebruik van de zweep niet genoeg inwerkt.

Als je houding en positie goed zijn, kun je iemand mee laten lopen in draf zodat je daarna goed kan belonen! Dat werkt positief.
Voor niets gaat de zon op, ja ook voor Shetlanders. Haha!

Kent je pony het drafcommando al? Anders kun je dat het beste eerst aanleren. Dat kun je aan de hand leren, met het meelopen. Altijd goed belonen! Tijdens het longeren niet met voer belonen anders krijg je hem straks niet meer op de cirkel omdat in het midden iets lekkers te halen valt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:56

Calippo en Albert geven hele goede adviezen..........

Kleine toevoeging........ als het echt een sjet is, dan heeft het dier op dit moment meer haar dan alle mensen in Delft bijeen........ dat betekend dat het haar eigenlijk de "klap" opvangt Haha! Haha! Haha! Je zal de pony dus heeeeel venijnig moeten raken, op de manier die Albert zegt, dus echt met het wegzwiepende uiterste gedeelte van de longeerzweep.......... anders "voelt"hij er nog niks van Haha!