[AR] [LO] Paard steigert met naar de hoefslag zetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

[LO] Paard steigert met naar de hoefslag zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 08:36

Naar aanleiding van dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=364131

Het gaat om de pony van mijn vriendin die vorige keer steigerde toen ik hem naar de hoefslag wilde brengen. Hoe kan ik dit voorkomen?
Ik dacht er al aan om dan een kort zweepje mee te nemen maar ze zeggen dat hij dan nog erger wordt maar als je een goede knal verkoopt zou het toch wel kunnen?
Heel graag tips...

josien

Re: [LO] Paard steigert met naar de hoefslag zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:02

In de link topic vertel je al dat de pony vervelend was. Ze gaf aan dat ze het niet leuk vond of dat er iets was. Jij hebt dat genergeerd of zelfs tegen gewerkt waardoor ze uit nood vanwege jouw luisteren met hardere middelen kom en dus omhoog komt.

Dus oplossing geen zweepje, maar luisteren naar haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:58

josien schreef:
In de link topic vertel je al dat de pony vervelend was. Ze gaf aan dat ze het niet leuk vond of dat er iets was. Jij hebt dat genergeerd of zelfs tegen gewerkt waardoor ze uit nood vanwege jouw luisteren met hardere middelen kom en dus omhoog komt.

Dus oplossing geen zweepje, maar luisteren naar haar.

Het lijkt mij nog altijd dat de pony naar jou luistert als je aan het longeren bent en niet andersom Pling

Ik zou die pony gewoon in mijn eentje longeren, dus zonder helper. Lijkt me in dit geval een stuk veiliger. Met de longeerzweep stuur je haar dan van je af en als ze dat niet doet, dan kun je die zweep natuurlijk ook gewoon gebruiken. Luistert ze wel, dan natuurlijk niet vergeten te belonen!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 11:42

Citaat:
Het lijkt mij nog altijd dat de pony naar jou luistert als je aan het longeren bent en niet andersom

o, dus als het paard pijn heeft en daarom niet wil dan moet hij gewoon luisteren. Wil je fijn met een paard kunnen werken dan moet het een wisselwerking zijn van naar elkaar luisteren. Het paard is tenslotte wel diegene die die oefening (beweging) moet uitvoeren. En wie voelt het lichaam van het paard het beste aan. Het paard toch.

Sorrie, maar deze manier van denken maakt je paard ongelukkig en kun je problemen krijgen die niet nodig waren geweest. Het is tenslotte een levend dier en geen ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:38

josien schreef:
Citaat:
Het lijkt mij nog altijd dat de pony naar jou luistert als je aan het longeren bent en niet andersom

o, dus als het paard pijn heeft en daarom niet wil dan moet hij gewoon luisteren. Wil je fijn met een paard kunnen werken dan moet het een wisselwerking zijn van naar elkaar luisteren. Het paard is tenslotte wel diegene die die oefening (beweging) moet uitvoeren. En wie voelt het lichaam van het paard het beste aan. Het paard toch.

Sorrie, maar deze manier van denken maakt je paard ongelukkig en kun je problemen krijgen die niet nodig waren geweest. Het is tenslotte een levend dier en geen ding.

Ik ga bij het antwoorden wel van een gezond paard uit. Als het paard geblesseerd is, moet de training hier uiteraard op aangepast worden.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:12

Ik noemde pijn, maar er zijn natuurlijk nog veel meer redenen waarom het paardkan protesteren. Als je luisterd naar je paard zul je heel veel leren van je paard. Ze zeggen niet voor niks dat het paard je leraar is Tong uitsteken
Luisteren betekent daarbij ook niet dat je het paard altijd zijn zin moet geven.