[AR] [VD]/[NH] Spelen met je paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovemaan

[VD]/[NH] Spelen met je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 21:12

Ik heb wel eens gehoord dat mensen spelen met hun paard/pony. Een (vroegere) kennis van mij had een pony en die kwam in het weiland heel vrolijk naar haar toe rennen en begon dan uit te dagen. Dan rende de pony naar haar toe, stopt draaide zich dan om en rende weer weg...die vrouw rende dan bijvoorbeeld met de pony mee of rende de andere kant op....het was een soort tikkertje en zag er heel leuk uit!! Clown En toen die vrouw er genoeg van had stopte ze en kwam de pony zo naar haar toe rennen en liep braaf achter haar aan........Dit heeft heel veel indruk op mij gemaakt.

nu de vraag:......Dat zou ik zelf ook heel graag met mijn pony willen doen, maar ik heb geen idee hoe het moet. Ach gut
weet iemand hoe dat moet/ gaat of er nog meer andere spellen zijn die je met je pony kan spelen.........ik zou er heel graag wat meer over weten zodat ik dit ook met mijn pony kan doen.

ik vind dit nml een prachtige manier om met je pony/paard bezig te zijn! Haha!

Evenaar

Re: [VD]/[NH] Spelen met je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:27

Ik wil dit zelf ook heel graag, maar ben zo ver nog niet..... Wel weet ik dat josien hier op bokt het doet, je kan op haar site kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:44

Als je graag spelletjes wilt spelen met je paard, zou ik je willen adviseren om eens te gaan kijken op www.parelli.nl. Ook zijn er heel veel communities over Natural Horsemanship. Ik denk dat vrijheidsdressuur minder aansluit bij dat wat je wilt. En hou er rekening mee dat je naar zo'n harmonie toegroeien moet. En dat dat spelen met je paard ook afhankelijk is van het character van het dier. Bij je kennis ging het goed, maar voor hetzelfde geld valt de pony je aan, of trapt gericht naar je als hij wegrent. Een mens is nooit een vervangende soortgenoot voor een paard.

Wat je bij je kennis hebt gezien kon weleens het resultaat zijn van heel veel met je paard bezig zijn en je paard aanvoelen. Staar je niet blind op de resultaten van een ander, als je zelf veel tijd aan je paard besteed en de klik er is kun je ook heel ver komen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:01

De games van Parelli noem ik niet echt spelen.

Echt spelen is zonder enige doel mee gaan met het paard. Je moet dan al wel een goede relatie met je paard hebben wil het met je spelen. Het is niet iets wat je zomaar kan doen omdat zo gezegt spelen en domunantie speletjes van het paard heel dicht bij elkaar liggen. Dit betekent dat het 100% duidelijk moet zijn wie de uit eindelijke beslissing heeft en dus de leiding heeft. Anders is spelen op deze manier waar ik ook een stuk op mijn site heb over geschreven bij praktijk gewoon weg gevaarlijk.

Dus twee dingen zijn nodig:
Het paard moet met jouw willen spelen anders is op deze manier van spelen onmogelijk.
het paard moet 100% zekerheid hebben wie de leiding heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:42

Ik speel ook wel eens met mijn pony's. Voornamelijk met Dennis(7 jarige hengst) en Nicky(5 jarige merrie).

Ik plan ook niet dat ik zometeen ga spelen ipv rijden oid. Het moet gewoon gebeuren, ze moeten een lollige bui hebben.

Ze geven zelf aan waneer ze een keer willen dollen, dan kan ik zelf kijken of ik daar in mee wil gaan of niet. Wil het niet, blijven ze gewoon braaf doen wat ik wil wat ze doen. Wil ik het wel, kunnen we eventjes lekker uit ons dak gaan.

Bij beide kan ik op ieder moment zeggen dat het genoeg geweest is door mijn houding te veranderen. 9 van de 10 keer komen ze dan nog naar me toe om een knuffel te halen en dan zijn we uit gespeeld.

De andere 5 pony's die hier staan vragen nooit aan mij met ze te spelen. Die hebben er genoeg aan om onderling af en toe wat te spelen.

Ik moet wel zeggen, ik hoe verder niets met NH, al intereseerd het me wel.
Ik heb wel eens een join-up gedaan met een mega dominante merrie die mensen vreemd was(maar zeker niet schuw) maar dat is alles (voor die join-up kon ik niet eens veilig het land op lopen, daarna kon ik er alles mee). Wel doe ik vrijheids dresuur, maar daar vind ik dit niets mee te maken hebben.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:51

Ik had vroeger een verzorgpaardje waarmee je een soort van verstoppertje kon spelen. Dat was echt heel leuk, maar ik denk dat het ook wel voor een groot deel van het karakter van je pony afhangt. De haf die ik nu verzorg wil ook niet spelen. Die is ook al wat ouder en heeft daar geen behoefte aan.

Denk wel dat je pony moet aangegeven dat hij wil spelen en jij moet bepalen of je daar in mee wil gaan. Als jij stop zegt is het stop en als je pony niet wil ook niet gaan pushen zegmaar, maargoed dat had je waarschijnlijk zelf ook wel al bedacht Cool

Veel plezier verder samen

KikiR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:18

Hoihoi,

Ik speel ook geregeld met mijn paard. Qua stijl zijn we bezig a lá NH, dus longeren doe ik los. Eigenlijk zou je een weekendje of zo loswerken moeten volgen bij iemand die daar les in geeft. Dan ken je de basisprincipes van lichaamstaal voor leiden, volgen, sneller, langzamer en dergelijke.
Wat ik vroeger bijvoorbeeld niet wist is dat als je wilt dat het paard naar je toe komt je zelf juist een stap achteruit doet.

Enfin, als je dus zo'n weekendje hebt gedaan weet je waar je op moet letten.
Wat ik zelf vaak doe in onze longeerbak is na het loswerken zelf gaan rennen. Soms draait mijn paard in het midden dan mee, meestal gaat hij mee draven. Links, rechts, alle kanten gaat hij mee.

Als je hier net mee begint zou ik het eerst in stap doen. Dat is ook al heel leuk; je loopt kriskras rond, en je paard volgt je terwijl hij helemaal los is.

Josien heeft zeker gelijk dat je moet oppassen dat het geen dominantie spelletje wordt.
Anders zou je de situatie kunnen krijgen dat het je paard erg leuk lijkt om jou op te jagen, en dat is niet wat je wilt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:24

josien schreef:

waarom niet?
Ik vind zelf parelli een mooie manier van met je paard spelen. In level 1 kan je het nog geen spelen noemen. Dat is meer het leren van de regels Haha! . De meeste paarden beginnen ergens in level 2 met je te spelen. Alle paarden kan je zover brengen dat je met ze kunt spelen, maar bij sommigen duurt het alleen wat langer.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:47

Citaat:
Ik vind zelf parelli een mooie manier van met je paard spelen. In level 1 kan je het nog geen spelen noemen. Dat is meer het leren van de regels . De meeste paarden beginnen ergens in level 2 met je te spelen. Alle paarden kan je zover brengen dat je met ze kunt spelen, maar bij sommigen duurt het alleen wat langer.

Precies om die regels. Niet dat er met spelen geen regels zijn, maar spelen is niet aangeleert. Spelen is een natuurlijk iets wat niks met aangeleerde bewegingen te maken heeft want dan heeft het geen oorspronkelijkheid meer in zich.
Je kunt wel aangeleerde dingen toevoegen tijdens het spelen, maar de basis is geen aangeleert gedrag. Het is natuurlijk gedrag van het paard samen met iemand of ander paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 00:26

je zegt zelf dat spelen en dominantiespelletjes heel dicht bij elkaar liggen. Met regels bedoel ik dat je vaststelt wat jouw grenzen zijn. Juist bij een spelerig paard heel belangrijk, gaat bijna altijd samen met dominantie.
Daarbij moet je de meeste paarden wel een beetje aanleren dat spelen met een mens leuk is Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:22

sanne83
Citaat:
je zegt zelf dat spelen en dominantiespelletjes heel dicht bij elkaar liggen. Met regels bedoel ik dat je vaststelt wat jouw grenzen zijn. Juist bij een spelerig paard heel belangrijk, gaat bijna altijd samen met dominantie.
Daarbij moet je de meeste paarden wel een beetje aanleren dat spelen met een mens leuk is

Oké daar ben ik helemaal mee eens. Dit heeft enkel niks met Parelli te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:05

josien schreef:
sanne83
Citaat:
Daarbij moet je de meeste paarden wel een beetje aanleren dat spelen met een mens leuk is

Oké daar ben ik helemaal mee eens. Dit heeft enkel niks met Parelli te maken.

nee, dat heeft het ook niet specifiek. Parelli is alleen voor de meeste mensen de makkelijkste manier om het aan te leren. Knipoog

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:01

josien schreef:

Echt spelen is zonder enige doel mee gaan met het paard.

Het eerste wat Parelli je aanraad is om zonder enig doel tijd te spenderen met je paard, gewoon bij hem zijn, zitten, staan, lezen, whatever.
Hij begint niet gelijk op minuut 1 de dominantie te bepalen hoor! Het eerste level heet niet voor niets Partnership! Pling

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:28

Ik speel ook regelmatig tikkertje met Milka. Vind ze echt geweldig om te doen.
Zorg er wel voor dat jij aangeeft wat de grenzen zijn en dat jij bepaalt wanneer jullie gaa spelen en stoppen met spelen.
Zo krijg je geen dominante houding.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 12:48

lovemaan schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat mensen spelen met hun paard/pony. Een (vroegere) kennis van mij had een pony en die kwam in het weiland heel vrolijk naar haar toe rennen en begon dan uit te dagen. Dan rende de pony naar haar toe, stopt draaide zich dan om en rende weer weg...die vrouw rende dan bijvoorbeeld met de pony mee of rende de andere kant op....het was een soort tikkertje en zag er heel leuk uit!! Clown En toen die vrouw er genoeg van had stopte ze en kwam de pony zo naar haar toe rennen en liep braaf achter haar aan........Dit heeft heel veel indruk op mij gemaakt.

nu de vraag:......Dat zou ik zelf ook heel graag met mijn pony willen doen, maar ik heb geen idee hoe het moet. Ach gut
weet iemand hoe dat moet/ gaat of er nog meer andere spellen zijn die je met je pony kan spelen.........ik zou er heel graag wat meer over weten zodat ik dit ook met mijn pony kan doen.

ik vind dit nml een prachtige manier om met je pony/paard bezig te zijn! Haha!

Mijn fjord, doet dat in de wei ook!
hoe het begon; ik was haar een keer aaant opjagen zonder iets en toen liep ik terug en kwam ze achter me aangerent en ik draaide me toen om en toen stopte ze en draaide ze zich ook om. en zo is dat gegaan bij ons Haha!

Echt heel leuk, je wordt er alleen wel moe van Haha!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:50

Als je echt wilt 'spelen' met je paard dan is het belangrijk te onthouden dat je paard dit volledig uit vrije wil moet doen (anders is het geen spelen meer, nietwaar Knipoog ). Je kunt je paard wel uitnodigen om te spelen maar je er tegelijktijd niet op fixeren want dan lukt het meestal niet. Zet je paard los in de bak/paddock o.i.d. en neem eens wat geks mee (een bal of zelfs een trommel). Ga nu eerst zelf 'spelen' en let niet op je paard, als je interessant genoeg bent gaat ie vanzelf mee doen.

Doe het bij voorkeur als er geen of weinig mensen op stal zijn want je ziet er natuurlijk uit als een idioot Clown

Er is een boek waarin dit o.a. aan de orde komt, geschreven door Imke Spilker. Even met google op de naam zoeken dan kom je wel het één en ander tegen. Oh, het is er alleen in het Duits geloof ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:06

Spelen met een paard vind ik het leukste wat er is. Ik maak graag kleine geintjes met paarden..... paarden ook met mij Haha! Haha! Haha!

Bijvoorbeeld..... Toronto (heeft van Tol het kunstje afgekeken) laat me er wel eens niet door als ik voorlangs onder de nek door naar de andere kant wil Haha! Haha! Haha! Hij "klemt"me dan als het ware met zn kin tegen zijn boeg aan Haha! Haha! Haha! Ik hoor hem dan lachen, Dan houd hij me zo even vast en dan laat hij me weer verder gaan......... soms is hij zo snel dat ik er gewoon niet door kan, dat vind hij helemaal geweldig Haha! Haha! Haha!

Na het rijden stap ik ook een stuk aan de hand uit, dan doen we volgspelletjes, of dan moet hij achteruit als ik naar hem toe loop. Best heel grappig.

Van de week deed Tyrza het met Toronto toen hij los was, toen ging ze een stukje rennen maar dat vond hij toch wel iets raar Haha! Haha! Haha!

Ik vind het altijd heel erg leuk om met blije paarden te werken, daarom vind ik het ook belangrijk dat er buiten het serieuze werk ook ruimte is voor play Haha! Haha! Haha!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:12

Pas wel op met de spelletjes, probeer in het oog te houden dat jij de baas bent en blijft over het paard. Volg"spelletjes" e.d. zijn prima, dat is juist goed om de rangorde te bevestigen.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 15:44

gooi je paard los in de bak en pak een bal en pionnen en de lol kan beginnen
ik doe dat ook met pride dan ga ik achter haar aan lopen en ik praat dan gaat ze lopen en mij zoeken maar omdat haar zicht achter vrij slecht is (bijna bij elk paard) kan ze lang zoeken haha
of onderh aar door lopen, tikkertje spelen en als die dingen pride valt gelukkig niet aan als ik dat doe maar ze geeft wel geregeld en bokje naar me maar daar moet je leren afstand mee te houden heb gister nog met haar gespeelt

het i ook heel goed dan bouw je een leuke band met je paard op en een leuk vertrouwen.
tip voor als je een keer geen zin hebt om te rijden.
doe dit in een bak waar niet heel nederland mee kijkt

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:41

Ik speel erg vaak met mijn paarden.
Met mijn jaarling speel ik eigenlijk zoals paarden met elkaar spelen, we pakken elkaar bij de nek/kraag en gaan tegen elkaar aan lopen duwen en trekken. Zij kan ook niet tegen kietelen, dus dat doe ik erg vaak Haha!
En we krabbelen erg vaak met elkaar, door haar passie voor hoogte doet ze dat voornamelijk op mijn hoofd, vaak kom ik thuis met een paardestaart waar onwijs grote plukken haar uithangen, erg charmant Bloos

Mijn Welsh heb ik via spelletjes alle VD oefeningen aangeleerd.
Enbijvoorbeeld heel snel achteruit lopen, wat zich uiteindelijk manifesteert in steigeren, zijgangen, vanuit stilstand heel hard weg galloperen, spaanse pas door verveling, noem maar op. Dit allemaal vanuit een doelloos bewegen, maar er vloeit vaak iets moois uit voort.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:10

Blossomm schreef:
Met mijn jaarling speel ik eigenlijk zoals paarden met elkaar spelen, we pakken elkaar bij de nek/kraag en gaan tegen elkaar aan lopen duwen en trekken. Zij kan ook niet tegen kietelen, dus dat doe ik erg vaak Haha!
En we krabbelen erg vaak met elkaar, door haar passie voor hoogte doet ze dat voornamelijk op mijn hoofd, vaak kom ik thuis met een paardestaart waar onwijs grote plukken haar uithangen, erg charmant Bloos
.

Dat doe ik ook weleens met mijn shetje. Die vind mijn haar ook zo leuk. Heel fijn is dat als ze net gras heeft gegeten; allemaal groene vegen in je haar Haha!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:59

Shetfan schreef:
Blossomm schreef:
.

Dat doe ik ook weleens met mijn shetje. Die vind mijn haar ook zo leuk. Heel fijn is dat als ze net gras heeft gegeten; allemaal groene vegen in je haar Haha!

Precies ja!
Nog leuker is dat mijn jaarling onder de wratten zit, dus dat ik echt bang ben dat ze ze open schuurt en ik zometeen wratjes krijg op mijn hoofdhuid Bloos