[AR] [NH] wel nh of geen nh

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

[NH] wel nh of geen nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 19:23

als je nh gebruik krijg je dan een betere band met je paard? of kan je ook een hele goede band zonder nh krijgen?

En wat houdt het presies in nh. Ik weet ongeveer wat het is.En ik zou het graag als ik me eigen pony hebt dat willen doen. Alleen zoek ik wat meer info hier over.Ik heb tot juni tijd.Dan hoor ik of ik geslaagd ben, En kan je nh ook doen met een haflinger die niet in een silo wilt (het is een ronde bak maar er zit geen deur in dus hij kan er zo uit rennen.Je kan er een hekje bij doen. maar ben bang dat hij eruit springt)
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 04-02-05 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [NH] in titel vergeten

Cassidy

Re: wel nh of geen nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 00:27

Ik snap je vraag niet echt. Ondanks dat je beweert dat je ongeveer weet wat het inhoudt: de vraag geeft ook aan dat je NH dus echt niet hebt begrepen. Ook zonder wat jij NH noemt kun je namelijk ook een goede band krijgen met je paard. Als jij begrijpt hoe een paard in elkaar steekt, hoe een paard denkt, zijn schrikreacties begrijpt, weet waarom bepaalde dingen gebeuren en daar een antwoord op hebt of weet hoe je moet reageren, ben je eigenlijk al een heel eind op weg. Je hoeft niet in een round pen te gaan staan met een touwhalster, je hoeft niet op een barebackpad te kunnen rijden om aan NH te kunnen doen.

Helaas hebben heel veel mensen geen verstand van paarden. Ze komen pas op latere leeftijd in contact met paarden en hebben heel vaak problemen om te begrijpen hoe een paard denkt. Dat komt omdat ze geen dieren gewend zijn. Dus dan is NH in al zijn stappen een goede methode om ze te leren om met paarden om te gaan zonder veel geweld te gebruiken, of zonder gevaar te lopen dat het paard de leidende positie overneemt en over ze heen gaat lopen.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:05

Daar ben ik mee eens Cassidy Haha!

Een goede band met je paadr ontstaat vanuit het begip voor het paard en vriendelijke manier van werken. Daar hoef je geen NH voor te doen.

Daar in tegen heeft NH veel oefeningen die de band versterken en meer communicatie tussen paard en ruiter bewerkt stelligt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 15:19

thx

ik zelf begrijp een paard gouw.Maar ik weet niet overal een antwoord op als het dier wat doet. Ik moet nog veel leren over de taal van paarden? Ik las een keer in het boek 'luisterd naar uw paard' dat er currssen bestaan?

Als dat zo is op welke site kan ik me opgeven of meer over nh lezen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:02

Ik weet niet hoe je engels is, maar op Yahoogroups bestaan er de nodige communities over NH waar je wat over de materie kunt lezen, en ook in Nederland is er het nodige te vinden als je even gaat zoeken op MSN-groups ed. Voor cursussen kun je ook in Nederland terecht bij verschillende aanbieders, van Emiel Voest tot Pat Parelli (Eddy Modde) of Pieter Baalbergen. En dan heb ik er nog een heleboel niet genoemd.

Als je wat wilt leren kun je het beste een cursus volgen, persoonlijk zou ik Pat Parelli willen aanraden. Website Pat Parelli Nederland: www.parelli.nl
En als je niet zeker bent of het echt wat voor je is, kun je altijd nog gaan kijken bij een snuffelavond, of gaan kijken als er een cursus wordt gegeven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 16:29

bestaan er ook 1dag curssesen?
Ik ben namelijk 17. Anders moet ik w8ten tot ik wat ouder ben

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:33

[quote="Cassidy"]Helaas hebben heel veel mensen geen verstand van paarden. Ze komen pas op latere leeftijd in contact met paarden en hebben heel vaak problemen om te begrijpen hoe een paard denkt. Dat komt omdat ze geen dieren gewend zijn. [quote]

Maar dat gaat ook niet altijd op. Ik ben tussen de dieren opgegegroeid en ben zo'n beetje vanaf mijn 5de paardengek en vanaf mijn 8e pennymeisje maar nu ik eindelijk met Parelli ben begonnen merk ik dat er zo ontzettend veel dingen zijn waar ik gewoon nog nooit bij stil heb gestaan.

Vooral het feit dat je geen agressie en boosheid mag gebruiken maar gewoon duidelijk moet zijn zonder kwaad te worden is wel even wennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:45

Een van de meest belangrijke dingen die je moet bezitten als je met paarden omgaat is geduld. En je mag vooral niet boos worden. Als je daar Pat Parelli voor nodig hebt om daar achter te komen vraag ik me af wie je eerdere leermeesters zijn geweest.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:51

Cassidy schreef:
Een van de meest belangrijke dingen die je moet bezitten als je met paarden omgaat is geduld. En je mag vooral niet boos worden. Als je daar Pat Parelli voor nodig hebt om daar achter te komen vraag ik me af wie je eerdere leermeesters zijn geweest.

Tsja, Paarden zijn nog altijd de beste leermeesters he Knipoog

En geduld is niet iets wat je perse MOET bezitten, maar iets wat je heel goed kunt trainen door met Parelli bezig te zijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 18:29

ik heb veel geduld.

bij mij hoef niet alles snel,snel

maar zijn er misschien ook dag cusessen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:37

willeke16 schreef:
ik heb veel geduld.

bij mij hoef niet alles snel,snel

maar zijn er misschien ook dag cusessen?

Als je contact opneemt met Eddy Modde zul je te horen krijgen waar er allemaal dagcursussen gegeven worden.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:31

Cassidy schreef:

Ik bedoel niet dat ik mijn pony aan de kant mep als hij niet meteen aan de kant gaat als ik het voor het eerst vraag ofzo. Meer dat je je emotie aan de kant moet zetten. De methode van Parelli is toch ook niet zo dat je altijd lief moet zijn en iets nooit hard aan mag komen? Ik bedoel meer dat het even een knopje omzetten is dat wanneer je "harder wordt" je geen emotie mag gebruiken.

'k kan t niet echt verwoorden, maar 'k hoop dat je het een beetje snapt Knipoog. Als je bijv een kopstoot krijgt, normaal werd ik dan boos maar in het eerste boekje staat dat dat niet de bedoeling is en je gewoon je ruimte moet afbakenen zonder agressie.

Zeg het me als ik het verkeerd heb Lachen.

En geduld heb ik wel hoor (hoop ik Tong uitsteken). Ik denk dat je sowieso zonder geduld amper met paarden om kunt gaan.

Cassidy

Re: [NH] wel nh of geen nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 01:11

Op het moment dat een paard echt ontzettend over de schreef gaat, komt daar zeer zeker emotie bij kijken. Dat is bij paarden onderling ook zo. Het is misschien dan niet NH, maar als een paard steigert en met zijn voorbenen naar mij uithaalt, geef ik heb toch echt de indruk dat ik hem levend vil. En ik ben nu eenmaal overtuigender als ik op dat moment dus ook even heel kwaad ben.

Waar je altijd voor moet uitkijken is dat je niet kwaad blijft,want dat snapt een paard niet. Een half uur lang je paard onnodig hard aanpakken omdat hij per ongeluk op je teen is gaan staan is niet nodig. Een half uur lang kwaad blijven op je paard omdat hij op zijn achterbenen stond en naar je uithaalde ook niet. Maar op het moment dat hij het doet mag je gerust heel doortastend zijn, en desnoods ook kwaad. Als je daarna maar meteen weer kalm bent.

plutolover

Re: [NH] wel nh of geen nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 11:15

Cassidy schreef:
Op het moment dat een paard echt ontzettend over de schreef gaat, komt daar zeer zeker emotie bij kijken. Dat is bij paarden onderling ook zo. Het is misschien dan niet NH, maar als een paard steigert en met zijn voorbenen naar mij uithaalt, geef ik heb toch echt de indruk dat ik hem levend vil. En ik ben nu eenmaal overtuigender als ik op dat moment dus ook even heel kwaad ben.

Waar je altijd voor moet uitkijken is dat je niet kwaad blijft,want dat snapt een paard niet. Een half uur lang je paard onnodig hard aanpakken omdat hij per ongeluk op je teen is gaan staan is niet nodig. Een half uur lang kwaad blijven op je paard omdat hij op zijn achterbenen stond en naar je uithaalde ook niet. Maar op het moment dat hij het doet mag je gerust heel doortastend zijn, en desnoods ook kwaad. Als je daarna maar meteen weer kalm bent.

Ik kan nooit lang boos zijn op een pony.Had laast een wedstrijd maar de pony waar ik opzat vind het eng om alleen te lopen dat moet hij nog leren.Dus hij was vervelend.Ik ben niet eens boos geweest alleen 1 tik gegeven omdat hij toen echt niet wou luisteren.

hij heeft ook een keer mijn bijna vast gedrukt,Meneer wou persee zjn buur man bijten en ik stond in de weg.gelukkig kon ik hem met me handen weg duwen.En hield hij wel rekening met mij.Veder ben ik nog nooit echt boos op hem geweest.En ik kan toch niet lang boos blijven is niks voor mij