[AR] [AR]wagen kopen ?!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

[AR]wagen kopen ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 01:23

hallo allemaal,

ik ben al een tijdje opzoek naar een geschikte wagen om te beginnen voor mijn pony te beleren,

Nu heb ik er een aantal op het oog, maar vroeg me af of jullie nog tips hebben waar ik op moet letten als ik ga kijken ?!?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 09-02-05 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [AR] vergeten in titel

Napie

Re: wgen kopen ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:41

Wat wil je met de pony gaan doen?
Recreatief over de weg, de bossen in, wedstrijden?

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:53

let op roestplekken onder de wagen, aan de velgen
let op eventuele lasnaden
let goed op dat de vering nog heel is en goed veert

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:01

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 16:24

Marathonwagens vindt ik gewoon de meest veelzeidige wagen, je kan er eigenlijk alles mee.. Leuk voor recreatie en wedstrijden..
Maar ze zijn zo duur.. Nagelbijten / Gniffelen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:29

denk er ook aan dat je niet te zwaar moet beginnen.

ik weet niet watvoor paard/pony je hebt maar houd daar ook rekening mee, een pony kan je natuurlijk ook niet voor een paardenwagen zetten en andersom.

en vast al in een van de genoemde topics gezegt, een tweewieler is makkelijk omdat die veel minder snel omslaan, ook kan je daar gewoon mee achteruit lopen zonder dat hij schaard.

suc6 ermee iig

amigootje

Re: wagen kopen ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 23:29

ik heb een welsh A en natuurlijk let ik goed op de maat.

marathon wagen's zijn idd erg mooi en handig...maar nog even sparen daar voor..

zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar een 4 wieler... ik vind het netter, en een veiliger iedee..

bedankt voor de tips !!

mcrielaard

Re: wagen kopen ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:05

amigootje schreef:
ik heb een welsh A en natuurlijk let ik goed op de maat.

marathon wagen's zijn idd erg mooi en handig...maar nog even sparen daar voor..

zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar een 4 wieler... ik vind het netter, en een veiliger iedee..

bedankt voor de tips !!

2wielers kiepen stukken minder snel om.. Maar 4wieler rijden gewoon veel en veel fijner.. Ja En je kan er vaak meer mee.. En je kan er mee de wedstrijden in als je dat wilt.. Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 20:14

Ik heb geen idee wat je ermee van plan bent, maar koop liever een wat duurdere nieuwe dan een 2e hands met verborgen gebreken. Er is niets zo vervelend als wanneer je kar door midden breekt als jij in galop over een heuvel gaat.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 20:40

daarom ook dit topic, want er zullen wel altijd mensen blijven, die je voorliegen..en dat je dan een verborgen gebrek hebt met je wagen.

paardenco

Re: [AR]wagen kopen ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 18:12

let bij de wagen kopen ook op het lagerwerk, niet te veel speling.
de draaikrans moet goed zijn en goed gemonteerd (iets op tillen dan voel je het wel)
remmen checken
geef een draai aan het wiel en dan hoor je wel of de lagers goed zijn
verder algehele contructie van de wagen, ik heb ze liever iets breder dan ben je stabieler
let op bij gescheide rem systemen dat als je iets een bocht maakt en je remt met voor dat je echt een snoek duik maakt.
iemand mee nemen die er iets kijk op heeft is prima ook omdat jij zo graag zon wagen wil dat je misschien de gebreken niet wilt zien en iemand anders is daar neutraler in
suc6

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:00

Stabiliteit van de wagen kun je ook testen door de wagen haaks te zetten en dan met je gewicht op 1 kant van de wagen leunen, een wagen die met wat lichte druk, zo omhoog komt, is erg onstabiel. Een wagen waarbij je met je volle gewicht op gaat leunen, en de wagen komt maar met 1 wiel iets omhoog, dan is die goed stabiel.. Ja

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:13

kijk ook waar de wagen vandaan komt. als het van een wagenbouwer uit polen komt, heb je vaak geen garantie enzo. ook wil de kwaliteit soms wat te wensen over laten.

En geloof me, sommige verborgen gebreken kunnen ook al in nieuwe wagens zitten. als er bij de bouw iets mis gaat dan kom je daar snel genoeg achter, helaas is het dan vaak al telaat maar hier kun je niks aan doen omdat je het niet kunt zien.

zo hoorde ik laatst een verhaal van iemand die een wagen had, 1,5 maand oud. is gewoon aan het rijden op de weg en plotseling breekt de langboom af. uit later onderzoek bleek dat hij van binnen uit was doorgeroest.

aan dit soort gevallen kan je dus niks doen, als het gebeurd kan het slecht aflopen netals bij deze.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:43

palousa_boy schreef:
kijk ook waar de wagen vandaan komt. als het van een wagenbouwer uit polen komt, heb je vaak geen garantie enzo. ook wil de kwaliteit soms wat te wensen over laten.

Dit was tot een aantal jaren geleden zo. Maar tegenwoordig is de kwaliteit van de Poolse wagentjes bijna gelijk aan die van de Nederlandse wagens.
Sterker nog Edwin Kelders en Stalhouderij 't Woudt laten ook al hun wagens in Polen maken, dat zijn toch echt geen slechte wagens!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:47

ik zeg ook niet dat het altijd slechte wagens zijn.

kwaliteit komt met de jaren, dat hebben vele polen ook wel bewezen.

maargoed, bij vd heuvel kan er ook zoiets mis gaan, als je het treft heb je gewoon hele erge pech en heb je geluk als je geen erg ongeluk krijgt.

daarom sluit ik me ook volledig aan bij het fijt dat je beter een wat duurdere wagen kan kopen. het ziet er ten eerste al wat beter uit, ten tweede is vaak de kwaliteit veel beter dus gaan ze langer mee en rot hij niet onder je schoenen vandaan.

nu hoef je niet meteen met het verhaal te komen dat niet iedereen geld heeft voor een dure wagen, dat snap ik ook nog wel.
een tijdje sparen doet wonderen.
kijk eerst een jaartje rond, kijk wat er op de markt is, koop niet de eerste bokkenwagen die je tegen komt, zoek naar een goede veilige menwagen.

mn complimenten trouwns aan degene die zich erin verdiepen hoe een goede menwagen moet zijn, top.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:20

Maar dan is er nog de keus; waar is de wagen voor.
Wij hebben 3 (bijna 4) jaar geleden een Pools wagentje gekocht, met als bedoeling; trainingswagen voor enkelspan. Mijn pa reed toen als enige, en kon met de tweespanwagen geen enkelspan trainen.
Het seizoen erna ben ik gaan rijden en voorlopig wordt aankomend seizoen het 4e SMW seizoen. En dat voor een Pools wagentje, hij doet het nog steds best.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 01:19

Ik ben idd al lang aan het rond kijken..

De wagen's die ik op het oog had, die zagen er via de foto voor mijn gevoel al niet velig genoeg uit.

Ik heb al zo eens rond gezocht hoe een wagen in elkaar zit, en waar je op moet letten ect.

Wil alles zeker weten voordat ik er eentje koop, wil namelijk echt een goede kopen.

Bedankt voor alle tips !!