[AR] verschil in bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarie

[AR] verschil in bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 17:04

Mijn merens die tot nu toe alleen onder het zadel is gereden op een simpele trens wil ik graag voor de wagen (laten) beleren. Ik ben al wel bezig met tuig en lange lijnen en heb tot nu toe mijn gewone trens er in gehangen. Nou zijn er verschillende bitten in de handel: liverpool, utrechtse stang, vierringtrens en ik vraag me af wat de verschillende werkingen zijn van deze bitten.

Aangezien ik haar onder het zadel wel gewoon op een trens wil blijven rijden en ze nu aardig gevoelig is in de mond wil ik een bit hebben dat niet te scherp inwerkt. Ik heb zelf nl geen ervaring met mennen en kan niet garanderen dat mijn handen altijd zacht inwerken. Onder het zadel doe ik overigens het meeste met mijn zit, dus gebruik ik het bit minimaal.

Wat zouden jullie adviseren?

mcrielaard

Re: [AR] verschil in bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:22

Een Utrechts stang.. Die kan je met een kinketting eraan, op het onderste gat doen, en dan werkt tie voor aangespannen al niet zo scherp in.. Maar als je hem op het bovenste gat doet.. Dan werkt tie bijna hetzelfde in als een ongebroken trens.. Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:11

Utrechtse Stang; Is iets scherper als een ongebroken trens, doordat je maar iets hefboomwerking hebt.
Liverpoolstang; Werkt wat scherper in, omdat je meer hefboomwerking hebt.
Bij beide bitten geld; hoe lager de de leidsel bevestigt, hoe scherper hij inwerkt. Door de kinketting en hefboom, heb je in sommige gevallen net wat meer te vertellen dan met een trensje. Maar als jij gewoon op dezelfde manier blijft rijden is het niet scherper. Ik rij mijn pony ohz. ook op een gebroken trensje en aangespannen op een liverpool, geen verschil te merken in sturen of reactie.

De werking van een vierringstrens kan ik je niet goed vertellen, hier heb ik geen ervaring mee.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:56

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 09:34

Dank jullie voor de heldere uitleg en die link is echt duidelijk! Ik denk dat ik een utrechtse stang ga aanschaffen voor Laresse