[AR] Nylon of lederen tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piedrolover

[AR] Nylon of lederen tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 15:40

Ik was wat aan het rondkijken voor een eenspantuig voor mijn shetlander, maar nu kom ik nylon tuig en lederen tuig tegen.
Wat gebruiken jullie? En waarom is het ene beter of fijner dan het andere?
Het tuig is bij mij echt bedoeld voor recreatief, dus geen wedstrijden..

En kan ik misschien opmeten welke maat mijn shet moet?

Dennis

Re: [AR] Nylon of lederen tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:48

Ik heb een simpel en goedkoop leren tuig.
Als ik straks fanatieker ga mennen wil ik een beter leren tuig.

De meeste nylon tuigen zijn niet mooi van pasvorm enzo(als ik de verhalen mag geloven). Wil je een echt goed kunststof tuig moet je aan een Zilco tuig denken, maar dan kan je kwa prijs beter voor een leren tuig gaan.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:06

Ja je hebt hele mooie leren tuigen maar ook hele mooie nylon tuigen.Allebei duur.Maar je hebt ook goedkopere leren en nylon tuigen.Het is net wat je smaak is.
Mijn instuctrice is helemaal weg van nylon tuig.Makkelijk schoon te maken.Kraan erop en klaar.
Ik persoonlijk hou niet van "nep".Ik heb dus een leren tuig.Dat bevald mij super.mooier vind ik maar ook meer onderhoud.
Het is dus een kwestie van smaak.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:28

Persoonlijk vind ik leer veel mooier.
Het kost dan misschien wat meer aan onderhoud, maar het ziet er veel netter uit en onder kunststof gaan de paarden ook eerder zweten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:07

Ik ga ook voor leer

Onderhoud van kunststof is wel makkelijker maar als je voor een kunststoftuig gaat ben je meer kwijt als een leer tuig (zilco tuig kost rond de 900 euro)
Nylon vind ik niet paardvriendelijk en ook niet zo veilig.
Stel je voor dat er wat breekt van je tuig onderweg.
Het zweet ook niet zo lekker voor het paard en geeft schuurplekken.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:01

nylontuig wordt erg snel lelijk. het goedkope nylontuig dat wordt aangeboden is leuk tuig voor een jaar maar daarna kan je het weggooien. beetje jammer dus. nylon tuig is wel ontzettend sterk volgens mij. kan het fout hebben omdat napie het zei begin ik te twijfelen. maar waarom zijn alle tuigen dan versterkt met nylon Verward

ik ga ook voor leer. het is mooier gaat langer mee en zeker als het versterkt is super sterk. ik zou wel voor een tuig gaan met versterkte strengen omdat deze anders steeds langer worden! bijwijze van spreken dan he! geen hele meter maar een aantal cm toch wel.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:57

ik zou ook voor leer gaan, omdat het volgens mij langer mee gaat als je leer hebt van goede kwaliteit. Daarnaast vind ik het een prettig gevoel dat mijn tuig met nylon is verstevigd.

@ Napie jij bedoelt denk ik alleen als het hele tuig van nylon is dat het dan kan breken? want dat lijkt mij niet snel gebeuren als je een combinatie hebt van nylon en leer?! of het ik het verkeerd?

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 23:47

Ik heb leren tuigen, ben wel opzoek naar een kunststof of nylon, maar heb nog niet gevonden wat ik wil hebben. Leer is idd meer onderhoud, maar dat nemen we dan maar voor lief Haha!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:07

Ik zou denk ik ook voor leer gaan.... maar ik ben ook nog zoekende hoor. Nu ik deze verhalen zo hoor lijkt nylon mij niet meer zo geschikt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:43

Ik heb zelf een leren aangeschaft voor mn reacreatieshet.
Ik heb ook die nylon tuigjes voorbij zien komen, maar lijkt me eigenlijk niks. Ben ook bang dat het na enige tijd gaat rafelen of uitrekken ( met de druk van de bomen en het gewicht van de kar erop )

Ik ben via marktplaats aan een heel goedkoop landauertuig gekomen, hij was nog bijna nieuw, meiske van wie ik 'm heb gekocht kwam er nadat ze 'm een hele poos ongebruikt op zolder had liggen achter dat ie te groot voor haar minishet was. Het was te laat om te ruilen dus ik heb voor de helft van de nieuwprijs een bijna nieuw degelijk stevig tuig

Er staan op internet wel vaker nog zeer nette 2ehands tuigjes aangeboden voor een zacht prijsje

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:51

We hebben beiden: een leren BR tuig, zwart met bruin onderlegd, full marathon, erg mooi, maar vreselijk zwaar. Nadeel: poetsen en het gewicht. Je sjouwt je een bult met het hele tuig als je ergens niet naast de trailer kan inspannen. Daarnaast moet ik erg hoog tillen als ik mijn paard van 1.72 (zijn stokmaat, mijn lengte) moet inspannen. Voor de meesten geen probleem, maar ik heb wat complicaties aan handen en armen en spaar mijn krachten graag voor het mennen.

Het kunststof tuig, Letty's Design luxe tuig: duur, absoluut niet lelijk, vind ik. Met als grote voordeel: slang erop, beetje zachte zeep erbij en het glimt weer als een spiegeltje. En het is heel licht, ik voel het amper in mijn handen, dus lijkt het me ook voor het paard prettig. Van het zweten hebben we eigenlijk weinig last, dat valt me mee, maar de binnenkanten zijn wel van chroomleder.

En is dit lelijk? Ik vind persoonlijk van niet, maar gelukkig, smaken verschillen Haha!

Afbeelding

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:45

Ik bedoelde inderdaad het volledige nylon tuig. Deze scheurt gemakkelijk bij de gaten (daar zitten van die metalen ringetjes omheen die gemakkelijk loslaten)
Een leder tuig wat met nylon is versterkt is sterker door de kombinatie met leer. Leer van matige kwaliteit scheurt gemakkelijk, vooral als het droog is. Bij mijn laatste ongeluk met de pony's en de wagen was mijn ledere Ideal streng (verstevigd met nylon) compleet doormidden gescheurt. Het is dus geen garantie dat het echt niet stuk kan maar het rekt wel minder gemakkelijk uit door de trekkracht.
Trouwens, het is wel prettig te weten dat je strengen niet zo stevig zijn dat je ze ook niet door kan snijden in het geval van nood.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:50

piedrolover schreef:
knip

En kan ik misschien opmeten welke maat mijn shet moet?

Een beetje ruitersportzaak past het tuig voor je. Mijn shetlanders hebben voor een gedeelte ponymaat en een gedeelte shetlandmaat. Broek is bijv maat shet maar hoofdstel en schoft maat pony met enige aanpassingen. Voordeel van Ideal tuigen is dat de dealer gemakkelijk losse onderdelen kan bestellen in een andere maat. Bij een merkloos tuig kan dat niet. Soms kan je dit wel op maat laten maken door een tuigenmaker.
Mijn shetten zijn 1,10 m hoog. Tot een meter heb je over het algemeen de shetlandmaat nodig. Daarboven is het passen.

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:42

Wij hebben zelf ook nylon tuigen.
Gebruiken ze altijd bij het trainen en voor de marathon.
Ze gaan nu al 3 jaar mee en zien er nog perfect uit!
Het is goedkoper en erg makkelijk in onderhoud, gewoon even de hogedrukspuit erop en klaar!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:51

Monique; Dat gewicht is heel erg verschillend, van welke fabriek je het vandaan hebt. Het Idealtuig is ook al stukken zwaarder, als het handgemaakte tuig van Van Rijs.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:56

OK, dat van ons is erg licht en ik ben er blij mee.