[AR] Touwhalster = Schrikdraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Touwhalster = Schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:48

Ik heb hier een stukje van een site waar uitleg stond over touwhaltsters en Pat Parelli methodes

Dit gaat over het touwhalster als schrikdraad en straffen:

Als je een dier snel wilt africhten, vooral in het nalaten van gedrag dat je hinderlijk vindt, dan is het schrikdraadmodel zeer werkzaam. De bekende slipketting voor honden is een voorbeeld. De diverse halsters die in de NH-branche in zwang zijn, zijn daar een variant op. Sommige zijn geknoopt van touw, en die knopen drukken op zenuwbanen, zodat je met een licht rukje een stekende pijnscheut kunt veroorzaken. Andere hebben prikmiddelen aan de binnenzijde, iets minder geniepig, maar het werkt eveneens. Omdat je een paard bijna altijd aan een halster hebt, zijn deze instrumenten heel bruikbaar. En los ervan heb je natuurlijk altijd nog de zweep en je kunt ook oefenen in het knijpen van gevoelige plekken. Het komt allemaal op hetzelfde neer.
Heb je dergelijke elementen eenmaal tot je beschikking, dan kun je ze ook gebruiken om een gezagsrelatie mee op te bouwen. Daartoe volstaat dat je de direkte relatie tussen wangedrag en straf soms los laat, en je instrument ook zomaar spontaan, althans voor het slachtoffer onvoorspelbaar, gebruikt. Idem dito kun je een dier tot onderworpenheid brengen door hem zomaar opeens pijn te doen. Niet echt langdurig afranselen, neen gewoon even kort maar krachtig, takka, weet je plaats. Als jij niet weet waar het voor is weet ze het zelf wel, wordt er in ander verband wel eens over gezegd. De uitdeler van de straf is de machthebber.
Paarden zijn gestraft met het hebben van vele volstrekt natuurlijke gedragingen die door mensen worden gezien als absolute ongehoorzaamheid. Als een paard niet even stil wil staan tijdens poetsen of zadelen dan heeft hij direct een vloek of een lel te pakken. Die paarden zijn vaak jong, 3, 4 jaar of wat ouder dus eigenlijk nog volledig kind. Wat een paard een gezellig holletje vindt is voor menig ruiter een uit de hand gelopen renpartij. Een vriendelijk corrigerende beet met de tanden die tussen paarden heel gebruikelijk is, is voor mensen een rechtstreekse poging tot doodslag. Een opgetild voorbeen naar buiten trekken geeft het paard een naar verkrampt gevoel zodat hij het neer wil zetten, maar het heet meteen ongehoorzaam. Ga zo maar door.
Ook de goedbedoelende ruiter zal een paard vaak afstraffen op voor het dier te enen male onbegrijpelijke momenten. Africhtingsmethoden die de afstraffing systematiseren en doseren zijn dan in wezen een verbetering. Het verhaal wordt ten minste duidelijk, en omdat het dier zich gedwee laat africhten is het middel steeds minder nodig.
Dit is de site: http://www.nh.cybercomm.nl/methods.htm

Volgens mij heeft deze persoon het NH niet helemaal goed begrepen. Of heb ik het fout?

marina

Re: Touwhalster = Schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:34

Tuurlijk
Het is echt onzin dat die knopen op de zenuwbanen drukken, snap echt niet dat iemand zoiets verzonnen krijgt...
Idd helemaal fout begrepen Haha!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:32

Gebruik zo'n touwhalster alleen voor transport aan de hand en nooit om je paard vast te zetten.
Deze halsters zijn zo scherp en sterk dat; gaat het paard hangen, als hij er mee vast staat, snijdt hij er zijn oren er mee af!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:38

Dit gaat idd nergens over. NH is er volgens mij dus helemaal op gebaseerd dat je in harmonie kunt samenwerken met je paard, zonder van dwang, angst of pijn gebruik te maken!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:01

Ik denk dat het wel iets is om over na te denken....
Het gaat niet echt om de methode van NH, maar overh et gebruik van het touwhalster. Waarom speciaal het touwhalster als dat geen functie zou hebben om bepaalde prikkels te geven?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:18

Het fijne van het touwhalster vind ik juist de knopen, niet om je paard mee te pijnigen, maar het maakt je hulpen duidelijker. Het halster is gebaseerd op wijken voor druk en door die knopen heb je maar weinig druk nodig. Als ik het paard naar links leidt komt er wat druk op de knopen aan de rechterkant van het hoofd. Als het paard hieraan toegeeft is de druk ook meteen weer weg.
Met een gewoon stalhalster is die druk minder verfijnd en dus minder duidelijk, je hebt dan dus vaak meer druk nodig dan met een touwhalster. Natuurlijk is het touwhalster scherper dan een gewoon halster, maar als er geen druk is voelt het paard het touwhalster amper want het weegt niets.
Nou heb ik het niet over druk in de zin van trekken, je kan al druk uitoefenen met 1 pink.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 11:20

En over de persoon die dit verhaal op internet heeft gezet, die snapt er geen snars van geloof ik...... volgens mij haalt die persoon wat dingen door elkaar Knipoog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:01

Volgens mij is dit geschreven door iemand die toch ergens wat gemist heeft onderweg Knipoog

stel dat dit waar is, waarom zou een paard dan nog vrolijk naar je toe komen als je met zo'n martelwerktuig aankwam zetten...

Citaat:
Een vriendelijk corrigerende beet met de tanden die tussen paarden heel gebruikelijk is, is voor mensen een rechtstreekse poging tot doodslag.

Ik zie niet helemaal in wat hiermee wordt bedoeld? Dat je een paard maar lekker je arm aan stukken mag knagen? Ik heb nou eenmaal niet zo'n dikke huid, en natuurlijk wil ik een paard dat ook 'paard' mag zijn, maar niet ten koste van mezelf. Zo mag ze me bijv. niet terugkroelen op de manier dat ze bij andere paarden doet, in plaats daarvan doet ze dan maar in een borstel of in de lucht ofzo, ik hou mezelf ook graag heel Knipoog

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:21

Haha ik blijf ook graag heel ja! Gelukkig kroelt Fenna bij mij alleen met haar lippen...... zodra ze een keer met haar tanden kroelt zeg ik er wat van en stopt ze daarmee Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:12

Yessy schreef:
Volgens mij is dit geschreven door iemand die toch ergens wat gemist heeft onderweg Knipoog

stel dat dit waar is, waarom zou een paard dan nog vrolijk naar je toe komen als je met zo'n martelwerktuig aankwam zetten...

Het gaat er niet om of je het zo gebruikt, maar in verkeerde handen kan een touwhalster m.i. zeker zo gebruikt worden.
Waarom denk je dat het zo'n effectief middel is om het paard wat duidelijk te maken? Waarom denk je dat schrikdraad zo effectief is om het uitbreken van paarden tegen te gaan?
Het is wel heel makkelijk om kritiek te leveren op het stuk, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik meer respect heb voor de schrijver die gewoon voor zijn mening uitkomt op dit gebied Knipoog

Dit stuk is trouwens niet persoonlijk gericht tegen Yessy, maar ik heb de quote meer gebruikt als voorbeeld van niet verder kijken dan de neus lang is, en geen kritiek accepteren op de o zo geliefde methode

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:22

Zenuwbanen bevinden zich op allerlei verschillende plekken.
Het is dus maar hoe hoog (of hoe laag) je het halster knoopt en op welke plek de knopen drukken.
Beetje onzin verhaal lijkt mij.

Daarnaast is elk voorwerp in de verkeerde handen een martelwerktuig.

Als je bv. kijkt bij de PP methode. Je bouwt de druk op en het paard kiest voor het moment waarop het reageert en de druk dus welletjes vindt.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:14

wendytjeG schreef:
Het is wel heel makkelijk om kritiek te leveren op het stuk, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik meer respect heb voor de schrijver die gewoon voor zijn mening uitkomt op dit gebied Knipoog

Gewoon voor je mening uitkomen is wat anders dan redelijk ongefundeerd Parelli afkatten (waar het stukje op internet mee start). Er staan best wel wat dingen in het internetstukje die de moeite waard zijn hoor, maar het wordt met zoveel frustratie als "de waarheid" geponeerd dat ik het met een grote zak zout neem. Dat van die "zenuwknopen" is trouwens gewoon onzin, het is wel zo dat een touwhalster veel onprettiger KAN zijn dan een stalhalster (maar het lijkt me minder venijnig dan rukken aan het bit). Je kunt (volgens mij) een touwhalster heel goed gebruiken om een paard dingen aan te leren (wijken d.m.v. lichte druk), maar ja, zoals alle methoden: in de verkeerde handen wordt het martelen ...

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 18:16

Dat van die zenuwbanen is al zoooo vaak voorbij gekomen Slapen om een beetje moe van te worden. Het is zelfs nagevraagd in Utrecht, het is complete onzin...

Dat een touwhalster een hardere inwerking KAN hebben dan een stalhalster lijkt me logisch, het is niet plat en onderlegd. Maar daar is het ook voor... wijken voor druk werkt niet als een paard het prettig vind om lekker in het halster te gaan hangen (wat dus prettig kan zijn met een stalhalster)
Maar dat is niet de belangrijkste reden hoor, er zitten aan een (soms behoorlijk zwaar) stalhalster metalen gespen en ringen, met zo'n halster snelle en subtiele hulpen geven is moeilijk (en daar gebruiken de meesten hem ook niet voor)

Overigens vertellen de goede verkopers van dit soort spullen er ook altijd bij hoor dat je op moet passen omdat zo'n halster niet breekt. Maar je hebt ze ook met een clipje ertussen hoor! Pling

Verder vind ik het ongefundeerde onzin, als iemand zich lekker wil laten bijten of met zijn paard op volle snelheid in het wilde weg wil racen, nou, vrees dat er dan bij het mens een steekje los zit Rolleyes

Maar ieder zn lol he Haha!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:16

De persoon die dit geschreven heeft (Maarten Abeln, organisator NH-dagen 1996) zegt niet dat dit zíjn manier is. Hij geeft op zijn site info over verschillende NH-methodes, en dit is daar een deel van.