[AR] [LO] longeren hoe moet dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

[LO] longeren hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 16:54

ik heb nog maar 2x gelongeert.Maar het wil niet echt lukken. ik heb geen eigen pony.Maar ik krijg een haflinger.En ik weet die zijn behoorlijk sterk.hoe kan ik zelf goed onder de knie krijgen hoe het moet.Oke leren dat snap ik. Als het dier eenmaal bezig is en niet trekt lukt het wel.Maar het begin? Dat wilt bij mij nooit echt werken.Wie kan mij hiermee uitleggen,
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 01-02-05 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [LO] in titel vergeten

Duhelo

Re: longeren hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:50

in leg eerst de zweep in het midden
het paard neem ik ook naar het midden mee, ik rokl de longe in grote lussen rond mijn hand
zodat ik het makkelijk kan laten vieren
dan neem ik verzichtig de zweep op
En stuur het paard naar buiten (met de zweep ernaar wijzen, laag bij de grond, hoe verder hij gaat, hope langer de longe moet gevierd worden, zorg dat de longe altijd een licht contact heeft met het halster/hoofdstel)
als het paard op de cirkel is dat je wil, dan hou je hem gewoon in beweging met je stem en zweep
voor trager, zweep laag en lichte druk op longe, ondertussen hoo zeggend
voor vlugger, zweep ietske hoger, eventueel laten klakken, en opgewekt de gang zeggen waar je het paard in wilt hebben
bv DRRRRRRRRRRRRRRRRRRRàFF
(laat de R maar rollen Haha!)
om van richting te veranderen laat je het paard naar je toekomen, draai je hem en doe je net hetzelfde, maar in de andere richting Lachen

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:57

haai Haha!
ik heb een haflinger en ik longeer haar 1 keer per 2 week of zo en die zijn zo sterk egt waar als ze iets niet willen dan gaan ze er vandoor en dan slurren ze je helemaal mee Verdrietig
maar niet alle haflingers zijn zo Knipoog want ik heb nog wel meer haffies verzorgt dus maar je moet gewoon zorgen dat jij de baas bent zodra hij/zij dat merkt dat jij de baas bent doen ze wel normaal maar ze merken ook dat jij gespannen bent of bang enz en dan proberen ze je uit dus sucsess Haha! Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:58

je kunt er ook een bitje inhangen
longe door de ene bitringel, achter de oren vastklikken aan de buitenste bitringel
Zo heb je iets meer te zeggen
Als die je meesleurt, een paar keer een goede snuk en ze leren het vlug af

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:15

ja dat kun je inderdaar doen ja maar en ruk geven als ze er van door gaan of me mee slepen dat gaat moelijk want ik hou haar amper en dan hou ik me op dat moment meer mee bezig dat ik haar vast hou in plaats van een ruk geven of zo Vork

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:16

in een afgezette longeercirkel Haha!
Als ik (weeg 56 kilo) een bels kan houden van 1000 kilo, en een grote weide, aan een simpel halster (nou ja, simpel, een koudbloed halster Haha!)
Dan kun je ook wel een haf houden in een longeercirkel Haha!

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:20

nou zeg dat maar nie te snel hoor Knipoog
egt waar ze stijgerd en bokt naar je toe terwijl als ik op haar zit of met haar ga rijden dan doet ze geen vliegje kwaad het is puur het longeren dat is soms wel iritant hoor

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:20

enne ik weeg 42 Haha! Knipoog Tong uitsteken

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:25

Haha!
Stijgeren en bokken?
Dan zou ze een goede zweep van de zweep vangen hoor!
Dat paard moet respect hebben!
en stijgeren,bokken of bijten gaat bij mij gepaard met een mep of een schop!

_lovahgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:27

whaha ja daar ben ik ook wel mee bezig het gaat nu ook al wel veel beter dan eerst maar af en toe dan leeft ze zich even uit en dat mag in het beging wat mij betreft ook wel even maar soms doet ze het nog welleens maar niet veel meer!
hoe oud ben jij dan? ikben 13? heb jij ook msn?? Haha! Tong uitsteken Vingers aflikken

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:02

Longeren is een kwestie van veel doen en kijken naar anderen. de uitleg die hierboven in het topic staat is aardig goed OK dan! Hou het in het begin simpel, doe je haf een hoofdstelletje in met bitstukje voor de lijn, dan heb je net iets meer te zeggen. Is er niemand die je kan helpen in het begin?

_lovahgirl_

Re: [LO] longeren hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 19:02

jawel dat zou ik nog weleens kunnen vragen of iemand me willen helpen Knipoog tnxssss

Siempie

Re: [LO] longeren hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:55

Ik zou zeggen, lees eens het boekje van Lammert Haanstra. Daar staat duidelijk uitgelegd hoe je het beste kunt longeren.