[AR] (Lo) Met de ppessoa, hoe, wat, waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(Lo) Met de ppessoa, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:59

Ik zag hieronder wel een topic staan over de pesso maar ben er nog niet echt aan uit. Wanneer begin je te longeren met pessoa? Heb er eigenlijk nog nooit mee gelongeerd is het wel te doen voor een beginner? of moet ik iemand zoeken die mij er bij helpt?

En zit er nog verschil in tussen de verschillende merken?

chaai

Re: (Lo) Met de ppessoa, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:20

volgens mij is er niet echt kwaliteitsverschil in pessoateugels. je kunt ze ook zelf maken (is hier ergens een topic over, maar de zoekmachine doet het nog steeds niet bij mij Knipoog )

op zich kun je het met ieder paard doen (mits je hem eerst laat wennen aan een lijn achter zijn billen langs Knipoog )

hulp vragen aan iemand met ervaring kan nooit kwaad, lijkt me erg verstandig als je zelf aangeeft dat je nog een beginner bent. (met een braaf paard kan er in principe niet zo heel veel mis gaan, maar mocht het toch niet goed gaan kun je beter hulp hebben, vooral de eerste keer)

naar mijn mening kun je het paard het beste los laten lopen in de longeerbak/paddock whatever, als je met een longeerlijn gaat klooien breng je ze vaak uit balans. misschien handig om eerst uit te proberen hoe hij reageert als je hem los longeert/loswerkt? (een longeerlijn eraan kan natuurlijk wel, maar ga er niet aan trekken om stelling te vragen oid.) sowieso altijd op de laagste stand beginnen (ik gebruik hem ook alleen maar om de lange rugspieren te trainen, dus lekker naar beneden. ze gaan toch al snel forceren als je hem hoger instelt Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:48

chaai schreef:
volgens mij is er niet echt kwaliteitsverschil in pessoateugels. je kunt ze ook zelf maken (is hier ergens een topic over, maar de zoekmachine doet het nog steeds niet bij mij Knipoog )

op zich kun je het met ieder paard doen (mits je hem eerst laat wennen aan een lijn achter zijn billen langs Knipoog )

hulp vragen aan iemand met ervaring kan nooit kwaad, lijkt me erg verstandig als je zelf aangeeft dat je nog een beginner bent. (met een braaf paard kan er in principe niet zo heel veel mis gaan, maar mocht het toch niet goed gaan kun je beter hulp hebben, vooral de eerste keer)

naar mijn mening kun je het paard het beste los laten lopen in de longeerbak/paddock whatever, als je met een longeerlijn gaat klooien breng je ze vaak uit balans. misschien handig om eerst uit te proberen hoe hij reageert als je hem los longeert/loswerkt? (een longeerlijn eraan kan natuurlijk wel, maar ga er niet aan trekken om stelling te vragen oid.) sowieso altijd op de laagste stand beginnen (ik gebruik hem ook alleen maar om de lange rugspieren te trainen, dus lekker naar beneden. ze gaan toch al snel forceren als je hem hoger instelt Knipoog )

En als ik een pessoateugel koop zit er dan ook een gebruiksaanwijzing of iets dergelijks bij zodat ik weet hoe ik het moet bevestigen..? En is het wel geschikt voor mijn pony? hij is bijna 4..

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:39

Bij mijn pessoa zat een soort gebruiksaanwijzing waarop stond welke stand van de pessoa welke werking had. Bij ons worden ook vrij jonge paarden met pessoa gelongeerd, maar dan wel op de laagste stand, niet te vaak, en niet te lang (ong 15 min).

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:16

bij mij zat er idd ook een gebruiksaanwijzing bij. of ze te jong is moet je zelf inschatten. niet alle paarden zijn op 4-jarige leeftijd volwassen genoeg om serieus aan het werk te gaan, maar over het algemeen moet het wel lukken. en idd, sowieso op de laagste stand (de hogere raad ik je sowieso niet aan, gebruik ik ook nooit) en heel rustig opbouwen. nooit te lang aan het werk zetten, en gewoon lekker laten stappen en draven en de galop nog even bewaren voor als ze meer ervaring heeft. (kunnen ze vaak toch nog schrikken van *dat enge ding dat in mijn benen wil bijten* Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:01

had ik nog een vraag lucky is een d-pony past hij dat wel dan kun je er gaatjes bijmaken? neem aan dat ze die alleen maar in full hebben?

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:42

er zitten geen gaatjes in.

Hij past naar mijn idee op ieder paard.

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:04

Nou, volgens mij heb je wel verschillende maten (de singel, dacht ik).
Er zitten heeeel veel gaatjes in de singelstoten, dus je kan ze wel goed verstellen. Ik heb 2 verschillende merken uitgeprobeerd (zelfde maat, zelfde prijs) en eentje daarvan viel iets kleiner uit.
Mijn pessoa heb ik op een arabier, haflinger, lipizanner tot grote kwpn-er gehad.... en dat past zomaar !! no prob.
Succes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:16

Heralda, jij hebt het over een longeersingel. Die zit niet standaart bij een pessoateugel Haha!

De pessoateugel past in principe op elke pony en paard...tja met een Shet word het wat lastig Knipoog

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:22

Nou moe, het was gisteren zeker laat...
Duf hoor, sorry....

Inderdaad. Voor mij is het 1 geheel geworden. Ben nou eenmaal holistisch bezig, he.... hihi

Het is wel een erg fijn werktuig hoor, wou ik nog wel effe zeggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:16

okeej bedankt jongens! Haha!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 12:30

je kunt ook héél goed knoopjes in het tuig leggen Haha!