Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chaai schreef:volgens mij is er niet echt kwaliteitsverschil in pessoateugels. je kunt ze ook zelf maken (is hier ergens een topic over, maar de zoekmachine doet het nog steeds niet bij mij)
op zich kun je het met ieder paard doen (mits je hem eerst laat wennen aan een lijn achter zijn billen langs)
hulp vragen aan iemand met ervaring kan nooit kwaad, lijkt me erg verstandig als je zelf aangeeft dat je nog een beginner bent. (met een braaf paard kan er in principe niet zo heel veel mis gaan, maar mocht het toch niet goed gaan kun je beter hulp hebben, vooral de eerste keer)
naar mijn mening kun je het paard het beste los laten lopen in de longeerbak/paddock whatever, als je met een longeerlijn gaat klooien breng je ze vaak uit balans. misschien handig om eerst uit te proberen hoe hij reageert als je hem los longeert/loswerkt? (een longeerlijn eraan kan natuurlijk wel, maar ga er niet aan trekken om stelling te vragen oid.) sowieso altijd op de laagste stand beginnen (ik gebruik hem ook alleen maar om de lange rugspieren te trainen, dus lekker naar beneden. ze gaan toch al snel forceren als je hem hoger instelt)