Tot mijn stomme verbazing waren er toch een behoorlijk aantal Bokkers die in vrijheidsdressuur eens een les / begeleiding wilden hebben, niet alleen via de veiling maar ook via pb. En ik wist in het begin niet eens of er uberhaupt wel iemand zou willen bieden.

Zelf heb ik vrijheidsdressuur via de moeizame doe-het-zelf worsteling geleerd en dat is dan toch wel iets waar ik trots op ben als ik terugkijk naar het begin. Aan de andere kant weet ik ook 100% zeker dat ik erg veel moeilijkheden had kunnen omzeilen als ik niet zelf steeds vol goede moed in elke valkuil gedonderd was, maar iemand met ervaring had gehad die af en toe bij de diepste gaten in de weg even een alternatieve route uit had gezet. En dan dingen dan bijvoorbeeld niet 1,5 jaar, maar 4 maanden hadden geduurd.

Terwijl les in andere takken van omgaan met paarden heel gewoon is, heb ik af en toe het idee dat vrijheidsdressuurtrainers het idee hebben dat les en andere hulp hierin een soort van valsspelen is, en dat het er juist om gaat dat je het allemaal zelf uitzoekt. Nu vraag ik me af wat jullie mede-vrijheidsdressuurtrainers vinden: is vrijheidsdressuur iets waar les bij helpt/goed is, of is het echte vrijheidsdressuur altijd doe-het-zelf werk?