[AR] [VD]: Doehetzelf of les?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[VD]: Doehetzelf of les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:50

Tijdens de Bokt voor Azie actie heb ik voor de grap en uit nieuwschierigheid een les vrijheidsdressuur geveild. Ik had geen idee of daar interesse in was, vooral omdat vrijheidsdressuur in mijn ogen toch meer iets was dat je zelf met je paard doet, dan bijvoorbeeld dressuur of springen.

Tot mijn stomme verbazing waren er toch een behoorlijk aantal Bokkers die in vrijheidsdressuur eens een les / begeleiding wilden hebben, niet alleen via de veiling maar ook via pb. En ik wist in het begin niet eens of er uberhaupt wel iemand zou willen bieden. Bloos Aangezien het antwoord ja blijkt te zijn, ga ik ook nu de veiling gestopt is maar door met lessen, omdat daar dus wel vraag naar blijkt te zijn.

Zelf heb ik vrijheidsdressuur via de moeizame doe-het-zelf worsteling geleerd en dat is dan toch wel iets waar ik trots op ben als ik terugkijk naar het begin. Aan de andere kant weet ik ook 100% zeker dat ik erg veel moeilijkheden had kunnen omzeilen als ik niet zelf steeds vol goede moed in elke valkuil gedonderd was, maar iemand met ervaring had gehad die af en toe bij de diepste gaten in de weg even een alternatieve route uit had gezet. En dan dingen dan bijvoorbeeld niet 1,5 jaar, maar 4 maanden hadden geduurd. Haha! En ik kan me ook levendig indenken waarom mensen, die geen shetlanders maar bijvoorbeeld een levendige Shire hengst van 2,10 meter hebben, toch liever op safe spelen, bijvoorbeeld alleen al in het begin bij het aanleren van goed omgaan met voedselbeloningen.

Terwijl les in andere takken van omgaan met paarden heel gewoon is, heb ik af en toe het idee dat vrijheidsdressuurtrainers het idee hebben dat les en andere hulp hierin een soort van valsspelen is, en dat het er juist om gaat dat je het allemaal zelf uitzoekt. Nu vraag ik me af wat jullie mede-vrijheidsdressuurtrainers vinden: is vrijheidsdressuur iets waar les bij helpt/goed is, of is het echte vrijheidsdressuur altijd doe-het-zelf werk?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 29-01-05 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [VD] in titel vergeten

Dennis

Re: Vrijheidsdressuur: Doehetzelf of les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:09

Ik heb het ook op de doe-het-zelf manier allemaal zelf uitgevonden. Ik heb hier geen spijt van gehad, maar een beetje hulp was wel heel handig geweest.

Ik heb inmiddels wel een keer les gehad van iemand die ook paarden voor GOA getraint heeft. Die les was meer als LL-les bedoeld maar toen we het over VD hadden wou ze wel zien wat Dennis kon. We waren al zo ver dat ze ons weinig bij kon leren, maar ons wel op wat puntjes kon wijzen(van die ingeslopen dingetjes).

De VD-meeting waar ik geweest ben was ook leuk en leerzaam. Gewoon met een groep enthousiastelingen ideeen uitwisselen en proberen wat probleempjes op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:32

Ja, zo bedoel ik het ook. Dus niet dat je elke week iemand over de vloer krijgt die je een uur kunstjeles geeft Haha!. Dan gaat het zelf doen in mijn ogen ook wel heel erg verloren. Maar een keer een lading tips die je nodig hebt, is wel handig en geeft bovendien aanknopingspunten om vandaaruit weer verder te trainen. Want ik denk toch ook wel dat je het zoveel mogelijk zelf moet doen, wil je alles eruit halen wat erin zit (qua teamvorming met en leren kennen van je paard).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:41

Ik denk dat het super handig is! Maar er worden ook al diverse clinics enzo georganiseerd, hoewel dat natuurlijk vaak in groepsverband is en je met paard naar locatie moet komen. Maar volgens mij is er toch wel al wat keuze tussen doe het zelf en hulp. Maar ook ik ben erg geinteresseerd in een les van je! Hoewel ik met Zhanna wel al eea heb bereikt moet ik met Jauke helemaal overnieuw beginnen en dus wat tips en tricks van iemand anders is helemaal niet weg! Knipoog Maar ik moet nu eerst met Jauke echt aan de basis werken, respect enzo. Het is toch een jonge hengst van 2,5... of kan je me daar ook het eea in leren? Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:00

Ik zou ook best andere wat op weg willen helpen met VD. Eigenlijk doe ik dat al hier op stal. Saskia(Sassieja) is ook met Romy bezig en ik geef haar af en toe wat tips en laat haar verder zelf haar gang gaan. Martine(Truf) is met de basis ook met Nicky begonnen. Beide prutsen ze ook af en toe wat met Dennis.

Ook het verzorgmeisje van Dennis vind het geweldig. Die doet ook wel eens wat oefeningetjes met Dennis(zij is 11 en Dennis kan alles al en doet het voor iedereen, mits je het goed vraag).

Wel heb ik hier in het dorp een heel goed voorbeeld van een 'grote' VD persoonlijkeheid die door het hele land shows geeft en die traint op een manier zo als ik het dus ABSOLUUT NIET zou doen. Ik ben bij hem thuis geweest, heb hem op evenementen gezien en hij wou mij ook wel het een en ander leren. Ik heb toe gekeken en ik heb dus geleerd hoe ik het niet wil doen(ik noem bewust geen naam).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:49

Hmm, Bokt werkt nog niet helemaal lekker: quote knopje is verdwenen en als ik op dit onderwerp wil reageren moet ik me steeds opnieuw inloggen en word ik teruggegooid naar de index-pagina. Heel handig. Haha!

Maar ik wilde dus Dennis quoten want ik ga helemaal met haar mee. Ik denk ook dat een vd-les gewanhoop kan schelen, vooral aangezien er ook te veel voorbeelden zijn van hoe vd niet moet. En als je onzeker bent, dan is iemand die tips geeft gewoon een grote steun.

Wel vind ik dat juist bij lessen de nadruk op zelfwerkzaamheid moet worden gelegd. Want het is natuurlijk wel heel makkelijk om als instructeur te zeggen 'Dat compliment krijgen we er samen wel in, gewoon komende twee maanden elke vrijdag een uurtje les.' Haha! Het gaat er niet om dat je een paard kunstjes leert, maar dat je een eigenaar zijn/haar paard leert trainen. Daar heeft iedereen toch veel meer aan, en daar gaat het toch uiteindelijk om? Een paard dat kant en klaar met vrijheidsdressuurknopjes afgeleverd wordt heeft naar mijn mening net zo weinig zin als een nh-guru die na acht maanden trainen jouw paard zo mak als een lammetje heeft - zolang hij erbij is. Natuurlijk gaat het bij vd om kunstjes, maar nog meer om de ontdekking dat je zonder hulpmiddelen, dwang of supermenseigenschappen je paard nieuwe dingen kunt leren, je als trainer zelf na mag/moet gaan denken en niet klakkeloos de bevelen van je instructrice moet volgen, zoals dat bijvoorbeeld in de reguliere dressuur nog wel vaak zo is. Een soort emancipatie van de paardenmens dus. En wij maar denken dat het om de kunstjes zelf gaat. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:53

xyzutu2 schreef:
Hmm, Bokt werkt nog niet helemaal lekker: quote knopje is verdwenen en als ik op dit onderwerp wil reageren moet ik me steeds opnieuw inloggen en word ik teruggegooid naar de index-pagina. Heel handig. Haha!

Maar ik wilde dus Dennis quoten want ik ga helemaal met haar mee. Ik denk ook dat een vd-les gewanhoop kan schelen, vooral aangezien er ook te veel voorbeelden zijn van hoe vd niet moet. En als je onzeker bent, dan is iemand die tips geeft gewoon een grote steun.

Wel vind ik dat juist bij lessen de nadruk op zelfwerkzaamheid moet worden gelegd. Want het is natuurlijk wel heel makkelijk om als instructeur te zeggen 'Dat compliment krijgen we er samen wel in, gewoon komende twee maanden elke vrijdag een uurtje les.' Haha! Het gaat er niet om dat je een paard kunstjes leert, maar dat je een eigenaar zijn/haar paard leert trainen. Daar heeft iedereen toch veel meer aan, en daar gaat het toch uiteindelijk om? Een paard dat kant en klaar met vrijheidsdressuurknopjes afgeleverd wordt heeft naar mijn mening net zo weinig zin als een nh-guru die na acht maanden trainen jouw paard zo mak als een lammetje heeft - zolang hij erbij is. Natuurlijk gaat het bij vd om kunstjes, maar nog meer om de ontdekking dat je zonder hulpmiddelen, dwang of supermenseigenschappen je paard nieuwe dingen kunt leren, je als trainer zelf na mag/moet gaan denken en niet klakkeloos de bevelen van je instructrice moet volgen, zoals dat bijvoorbeeld in de reguliere dressuur nog wel vaak zo is. Een soort emancipatie van de paardenmens dus. En wij maar denken dat het om de kunstjes zelf gaat. Knipoog

_/-o_

Hier werkt quote wel Haha!.
Ik ben het helemaal met je eens. Zo heb ik gewerkt en zo zal ik blijven werken. Ook als mensen mij dingen vragen zal ik ze alleen maar op weg helpen, een beetje de goede richting in sturen en ze het verder zelf laten doen.

*PS. mijn 'amen' smiley werkt nog niet Tong uitsteken *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:22

Dennis schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Zo heb ik gewerkt en zo zal ik blijven werken. Ook als mensen mij dingen vragen zal ik ze alleen maar op weg helpen, een beetje de goede richting in sturen en ze het verder zelf laten doen.

Maar dat vind ik zelf toch ook af en toe nog steeds best moeilijk. Het is zo verleidelijk om eventjes het halstertouw uit de handen te grissen en en het zelf even te doen. Gewoon omdat het zo leuk is, omdat ik weet hoe het moet en omdat het dan iets sneller en vlekkelozer gaat. Haha! Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Haha! Maar dat betekent niet dat ik niet heel goed invoel waarom het zo makkelijk is om het tijdens lessen zelf te gaan doen, daarmee de eigenaar in feite qua vrijheidsdressuur te onthanden, dus elke week opnieuw langs te moeten komen om verder te trainen en zo de kans hebben om met een nieuw en intelligent paard weer allemaal leuke, nieuwe kunstjes te trainen... Het blijft heel menselijk. En heeeeeel verleidelijk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 01:53

Zelf ben ik al een hele tijd opzoek naar iemand, die hier ondersteuning in geeft. In het verleden heb ik wel het een en ander voor elkaar gekregen, maar goed dat was ook veel doe het zelfen, ik had geen eens een boekje oid ervoor.. Ik was er wel eens mee bezig, heb toen kusje, blijvenstaan, voetje, en levade op commando aan weten te leren, maar of dit ook de juiste manier is geweest toen, sja dat weet ik niet, en ik wil het juist wel op de "juiste" manier te werk gaan, en dat wil ik niet zolang ik geen steun heb van een instreucteur, of iemand die er veel meer ervaring in heeft als ik beginner daarin heb.
Tot nu toe heb ik niets kunnen vinden, wat ook maar iets in mijn buurt is, die mij en mijn paard hierin zouden kunnen begeleiden. Ik wil DOLGRAAG! Les en begeleiding hebben. Niets liever, maar dat is behoorlijk moeilijk om dat te vinden..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:40

Ik denk dat les in VD juist heel goed is. Het gaat voornamelijk om twee belangrijke dingen:
1- timing
2- leerdoel in genoeg en voldoende kleine stapjes weten te verdelen.

Juist hierbij kunnen mensen hulp goed gebruiken. Ik zie nog o zo vaak dat mensen óf niet consequent zijn in hun beloning, te snel willen en het paard het nog niet begrijpt, of zelfs veel te vaak óf veel te laat belonen en zo ongewild het verkeerde gedrag belonen en erin trainen.

Begeleiding die hiermee helpt is heel erg waardevol, ook op andere trainingsvlakken dan VD.

Het is ook voor het paard prettiger als hij nieuw gedrag direct op de juiste manier aanleert! En op de juiste que! Paarden onthouden vaak toch een lichaamsque, waar de trainer zich meestal niet eens van bewust is. Haha! Bv eerst hun hand in hun zak stoppen, daar is het voer, en dan de buiging gaan vragen. Paard anticipeert al op dat gebaar ipv op het commando.

Een instructeur is een spiegel: hij/zij vertelt de trainer direct wat beter kan en hoe het beter kan. Dat is wat een instructeur aan meerwaarde heeft. Het versnelt het leerproces. Is het paard heel blij mee. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:47

ik heb als 'klein' meisje marianne scherps bezig gezien op onze manege waar ze elke zomer kwam. Dat vond ik altijd zo mooi dat ik zelf aan de slag ben gegaan. Heb alles zelf gedaan met af en toe een tipje van marianne. Ben voor de 'doe het zelf' methode vind het veel knapper als je zo alles kunt berijken en dat vind ik niet alleen bij VD maar bij alles in het leven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:54

Citaat:
Ben voor de 'doe het zelf' methode vind het veel knapper als je zo alles kunt berijken en dat vind ik niet alleen bij VD maar bij alles in het leven.

Maar voor je paard is het veel minder verwarrend als hij alles bijna meteen goed leert. Pling Het is niet trouwens alsof je mét begeleiding alles ineens foutloos kan. Ik leer liever paardrijden/lezen/zwemmen/vul-maar-in van een ervaren instructeur dan dat ik iemand die mijn taal niets eens spreekt, van de straat afpluk om deze dingen te leren.

Het is zeker niet minder waard als je de kunst van een ander af kunt kijken of als je gericht aanwijzingen krijgt. Of is het beter omdat je er langer over gedaan hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:51

Debo schreef:
ik heb als 'klein' meisje marianne scherps bezig gezien op onze manege waar ze elke zomer kwam. Dat vond ik altijd zo mooi dat ik zelf aan de slag ben gegaan. Heb alles zelf gedaan met af en toe een tipje van marianne. Ben voor de 'doe het zelf' methode vind het veel knapper als je zo alles kunt berijken en dat vind ik niet alleen bij VD maar bij alles in het leven.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Haha! Het is inderdaad zo dat je intensiever leert door het zelf te doen, elke fout is immers je eigen en je zult zelf een oplossing moeten zoeken. Je hebt namelijk alles op je geweten tegenover je paard. Om het tot een goed einde te brengen heb je wel veel zelfkennis nodig dus dat zou het 'knappere' eraan kunnen zijn. Maar het andere tegenovergestelde is een soort lafheid, bang om op fouten gewezen te worden door iemand anders dan je paard. Dat is iets wat ik dus knap vind, niet alleen het erkennen dat je steun kunt gebruiken, maar ook het accepteren van hulp. Niet dat elke lesser dat ook echt doet ( gezien het aantal 'ja, maar!s dat je hoort als je een ponyclubles hoort Knipoog ), maar dat kunnen is in mijn ogen niet minder knap als jezelf beleren, toch?

nutiagek

Re: [VD]: Doehetzelf of les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:05

Ben het er mee eens en heb dan wel geen VD les maar het is inderdaad wel handig dat ik stalgenoten hebwaarvan het paard het truucje al weet wat ik wil leren en dan kunnen ze me helpen en andersom Haha!