[AR] (ar) Welk menbit voor een shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

(ar) Welk menbit voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 19:35

Hey allemaal, ik hoopdat iemand mij het verschil uit kan leggen tussen alle verschillende menbitten. Bij Vroegop hebben ze van die Utrechtse stangen. De verkoper was hier erg positief over, maar nu hoor ik over de Liverpoolstang ook goede berichten. Ik zoek een bit die past bij mij soms wel overenthousiaste pony en ik wil ook over de weg mennen, maar welke bit raden jullie me aan?
Morgen krijg ik iig door een verkoper advies, maar ik wil van zoveel mogelijk mensen advies hebben. Zo barst los!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:07

Zelf heb ik een liverpoolstang. Daar doen ze het allemaal goed op. Ik heb Otje, Tess, Roos, Angel en Nicky er mee beleerd. Dennis liep er ook fijn op.
Ik zou dus eigenlijk voor alle pony's beginnen met een liverpool stangetje, ik heb er alleen nog maar goede ervaringen mee. Wel eerst op het bovenste gat, vind je dat wat scherp zou je je leidsels zelfs nog aan de bril vast kunnen maken.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:21

Oke!
Bij Faunaland hadden ze alleen deze en bij vroegop die Utrechtse zodoende zit ik te kijken welke het beste is. Er bestaat ook speciale tape om onder het bit te binden om minder scherp te zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:46

Maar een zachte hand doet veel meer wonderen voor de scherpte dan een tapeje/zeempje.

Het verschil tussen de beide bitten is klein. Bij de Utrechtse stang heb je iets minder hefboomwerking als bij een Liverpoolstang. Hoewel je een Liverpoolstang in de bril kan zetten, en je heb dus gebruikt als een 'normale' stang, dit kan bij een Utrechtse stang niet.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:54

Wat raad je me dan aan?
Is hefboomwerking slecht of werkt dat meer in op de lagen?
Ik ben echt een leek en wil het beste Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:04

Een tape er om heen oid vind ik ook eigenlijk 'flauwe kul'. Liever gewoon met zachte hand werken. Dan kan je ieder bit zo scherp of zacht maken als jij wil. Een hefboom werkt iets scherper in. Een stangetje werkt meer op de tong in dan op de lagen(zo als een gebroken trensje dat wel doet). Dennis vind ongebroken bitjes(of dat nu een stang of een trensje is) bijvoorbeeld veel fijner dan gebroken(of dat nu enkel of dubbel gebroken is).

Wat is het beste? Dat hangt van jou pony af wat die het prettigst vind.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 22:08

Oke bedankt!
Dat wordt morgen dan toch een Liverpoolbit!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:09

Dennis schreef:
Een tape er om heen oid vind ik ook eigenlijk 'flauwe kul'.

Is het niet;
Een jong paardje neemt het bit makkelijker aan als het ingepakt is.
Paarden gaan er eerder lekker op knabbelen.
Je werkt nog zachter in, bij hele gevoelige paarden.

Albert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 22:29

Dennis schreef:
Een tape er om heen oid vind ik ook eigenlijk 'flauwe kul'.

Sjonniej schreef:
Is het niet;
Een jong paardje neemt het bit makkelijker aan als het ingepakt is.
Paarden gaan er eerder lekker op knabbelen.
Je werkt nog zachter in, bij hele gevoelige paarden.

Wij zijn het vaak oneens, maar nu niet! OK dan!
Bovendien kan je aan een bitje-met-zeem een lekker smaakje geven zodat het bit in de mond doen een zoete smaak geeft.
Dennis schreef:
Liever gewoon met zachte hand werken. Dan kan je ieder bit zo scherp of zacht maken als jij wil.

Je kan nog zo'n zachte hand hebben, maar de bewegingen die de leidsels maken kan niemand voorkomen. Door nu een zeer zacht bit te gebruiken kan er iets meer druk op het bit genomen worden, waardoor het geheel rustiger wordt.

mcrielaard

Re: (ar) Welk menbit voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:58

MaiNat schreef:
Hey allemaal, ik hoopdat iemand mij het verschil uit kan leggen tussen alle verschillende menbitten. Bij Vroegop hebben ze van die Utrechtse stangen. De verkoper was hier erg positief over, maar nu hoor ik over de Liverpoolstang ook goede berichten. Ik zoek een bit die past bij mij soms wel overenthousiaste pony en ik wil ook over de weg mennen, maar welke bit raden jullie me aan?
Morgen krijg ik iig door een verkoper advies, maar ik wil van zoveel mogelijk mensen advies hebben. Zo barst los!
Pling

Ik zou een Utrechtse stang bebruiken..
Ik wet natuurlijk niet wat voor bit je pony gewend is.. Of zelfs nog nooit een bit in heeft gehad..
Een Liverpoolstang kan erg scherp inwerkend zijn..
Wij hebben trekpaarden en gebruiken Utrechtse stangen.. In het dubbelspan marathontuig zitten Liverpoolstangen.. In de dressuur doen we ze dan op het middelste gaatje, en in de marathon op de bovenste.. Lachen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:09

zo'n zeempje zou ik in jou geval niet gebruiken. je geeft aan dat het voor een shet is en dan kan zo'n lekker zacht zeempje een vervelende dikke prop worden voor je pony omdat hij maar een klein mondje heeft. een utrechtse stand of terwel een bokkenbitje is goed. met een liverpoolstang kun je niet iets preciezer corrigeren.
ik vind dat een liverpoolstang snel te zwaar wordt voor de mond van een shetje. ik heb in mijn shet een bokkenbitje hangen en ben er tevreden over. ik heb ook een liverpoolstang gehad maar vond het toch maar niets.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:29

het wordt nog moeilijk Cool
Al die tegenstellingen! Fly heeft de liverpoolstang gepast en begon er wel heel erg moeilijk mee te doen. Kauwen en zo. Maar misschien dat het wennen is. Ik hoorde ook over een heel nieuw soort bit maar ervaringen heb ik hier nog niet van gehoord. Ik heb er nog geen gehaald zodoende zit ik nog te kijken. Iig bedankt!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:40

Ik heb een bokkebitje. Die is zachter voor de mond dan een liverpoolstang.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:48

Ik gebruik liverpooltjes.
Ik vind het een voordeel dat je steeds de hefboom kan veranderen (van geen tot zeer scherp)
Op het begin gaat er zeem om maar later haal ik dat eraf.
Vaak zijn de liverpoolen wel erg groot (lange stang) maar de stangen kan je heel simpel inkorten door ze eraf te laten slijpen zodat je nog maar 1 of twee gaten overhoud. Ik heb ze altijd in het bovenste gat.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 02:07

Ik wissel af met mijn bitten. Voor enkelspan gebruik ik een utrechtse stang en met tweespan liverpoolstang. Met tweespan heb ik gewoon wat meer hefboomwerking nodig. Bij het enkelspan gebruik ik ook nooit een kinketting en bij tweespan weer wel. ( wel heel los, maar hij zit er toch)
Als ze alleen lopen zijn ze wat minder fel dus heb ik het gewoon niet nodig. ( de ene heb ik bij wijze van niet eens een bit nodig, die stuur ik op stem) Knipoog
Maar wanneer ik ze naast elkaar zet veranderen ze in race monsters. Ik heb dan liever een iets "heftiger bit"dan dat ik in de monden ga hangen. Ik heb trouwens wel om alle bitten tape. ( en het zijn ook shetten)
Je moet gewoon uit proberen wat fijn is voor jouw pony.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 11:49

Bedankt!
Ik denk dat ik eerst toch maar een Utrechts bit voor haar neem en als dat niet gaat een liverpool!
Het blijft moeilijk maar ik probeer het gewoon zo.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 12:30

Ik heb juist gister voor Bas een utrechtse stang ( bokkebitje ) gekocht, met sealtex bandage. Het sealtex is fijn voor de eerste keer, het aannemen is fijner, het bit is zachter. Het is toch even wennen van een gebroken trens naar een stangetje.

Ik zat zelf ook nog te twijfelen in de winkel, bokkebitje of liverpool... maar omdat het toch echt zn eerste keer is, met alles, heb ik voor het zachtste gekozen. Een van de verkoopsters bevestigde me nog in mn keuze, dat dit goed was om te beginnnen, een liverpool is daarna mooi om op over te stappen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 16:17

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:36

sarahlou schreef:
Ik wissel af met mijn bitten. Voor enkelspan gebruik ik een utrechtse stang en met tweespan liverpoolstang. Met tweespan heb ik gewoon wat meer hefboomwerking nodig. Bij het enkelspan gebruik ik ook nooit een kinketting en bij tweespan weer wel. ( wel heel los, maar hij zit er toch)
.

Geen kinketting? Dan kantelt het bit door en werkt hij niet op de juiste manier in (te scherp op de lagen) De kinketting moet zo zitten dat het bit 45 graden kan kantelen tov de mondspleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 17:42

Dennis heeft Tess beleerd met een liverpoolstang en ze deed het daar heel fijn op. Spike heeft ook altijd meteen liverpool gelopen en daar doet hij het ook fijn op. Bij mij lopen ze dus beide met een liverpool en daar ben ik tevreden over. Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een ander bit heb geprobeert, maar als het met een liverpool prima gaat is dat toch ook niet nodig, niet waar? Knipoog.