Ik heb een fjord en die is nog al moeilijk hij doed namelijk dit . met het longeren rend hij de andere kand op maar ik longzeer al in een longseer bakje maar het rare is dat hij het een paar weken doed en dan is die weel heel lief dus je moets teets weer op nieuw begine. met het rijden draait hij zich om en galopeer de andere kand op maar het is net als bij het longeren heel moeilijk om het trug tekrijgen (hij is nog al sterk) dus als iemand nog tips hier voor weet wand zo is het toch wel lastig .
[edit] pinky_girl: Hoop rommel en onzinnige dingen verwijderd[/edit]
martju
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-05 19:48
hoi ff teste
Sjonniej
Geplaatst: 22-01-05 20:49
De volgende keer is 1 smily wel genoeg en kunnen wij bokkers het ook lezen als het niet dikgedrukt is. Dit is heel vervelend lezen en je zult dus minder reacties krijgen.
Je verhaal is niet helemaal duidelijk bij mij, maar probeer je problemen die je met rijden hebt samen met je instructrice op te lossen. Zij kan zien wat er precies gebeurd en je beter helpen.
snoetie
Geplaatst: 23-01-05 00:06
jup dit verhaal herken ik
ik verzorg een Fjord die altijd de longeerhal uitrent, afzetten heeft geen zin want hij rent er doorheen.
ik heb geprobeerd met een vriendin hem in de buitenbak te longeren, alleen probeert hij dan nog snellet weg te rennen maar met zijn 2en kregen we hem wel gehouden.
dus misschien met zijn 2en longeren?
of je doet de longeerlijn door het bit, achter de oren en dan aan het bit vastmaken, dan kan hij zich minder snel omdraaien omdat je dan zijn hoofd naar binnen kunt trekken en snel kunt reageren met de zweep zodat hij zich niet meer kan omdraaien [dit hielp bij mij wel]
ik hoop dat je er wat aan hebt
Kelly_Taco
Geplaatst: 23-01-05 00:11
Fjordeigen. Ik kan maar 1 ding zeggen, niet longeren. Je wint het toch niet van ze en het kost je alleen maar bloed zweet en tranen.
Ninla_
Geplaatst: 23-01-05 16:40
Idd Fjord eigen... Ninla HAD het... Maar die flikt het niet meer, je moet consequent zijn, je kan beter met een 'ervaren' iemand erbij longeren!
Anoniem27
Geplaatst: 23-01-05 22:12
Hai....ik herken dit ook duidelijk ben zelf ook begonnen met mijn verzorgfjord, door eerst te longeren en het vertrouwen op te bouwen, hij/zij zal moeten leren je te respecteren, die van mij was gewoon echt bang en scheurde ook echt door het hele land heen.....het gaat nu super goed en kan hem gewoon longeren op de stem....ik denk dat als hij weg wil rennen laat hem maar gaan, probeer het daarna wel gelijk op nieuw...zo heb ik het ook gedaan, tegen trekken helpt toch niets....dus constant laten gaan en weer proberen Succes ermee!!!
martju
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-05 14:56
ik zelf rij al 10 jaar en ben gevoorderd maar hij doed het ook met iedereen en conseqent ben ik wel bij heb wand ik let heel erg veel op hem
machteld
Geplaatst: 24-01-05 15:07
indd een fjordentrekje...
mijn een fjord is prima te longren mijn andere fjord niet..
wat al meer mensen zeggen, laat een ervaren iemand hem longeren. en ga niet zelf ene het dokteren tec. zo krijgt je paard alleen maar ene hekle aan het longeren en schiet je er niks mee op ...
martju
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-05 17:33
oki en ik heb wat tips al geprobeerd vandaag en gisteren en hij reageerden er al op en kijk ook eens naar boomlooszadel
heidiLOVER
Geplaatst: 24-01-05 22:11
IS hij wel beleerd met het longeren? Anders snapt hij het misschien wel niet. Misschien is hij bang voor de zweep? Of gebruik je die niet. En natuurlijk heeft zon fjord ook een eigen wil! Dan kun je met zijn 2en misschien wel wat aan doen.
Ken het ook.....maar zou als ik jou was toch ook weer doorzetten er mee....heb hier ook al diverse uurtjes gestoken in het longeren van een paar fjorden.
Tim lukte vroeger ook nooit met longeren, maar momenteel lukt dat geloof ik ook wel gewoon bij zijn nieuwe baas. Misschien keer iemand erbij halen die bekend is met de dubbele longe of iemand die kan mennen eens met m door de bak laten gaan aan de lange lijn. Desnoods dus eerst erachter en wat bochtjes draaien en daarna op de volte. Ik weet niet hoe groot je de volte hebt, maar het fjordeigen zijn van longeren voornamelijk is, hard wegrennen zodra ze het te moeilijk vinden worden!
Je moet gewoon door longeren tot hij luisterd, fjorden zijn wel zo dat ze zich toch wel een keer gewonnen geven! Je moet gewoon doorblijven gaan (van mij part loopt hij dan een uur of anderhalf ofzo!) Maar zodra hij het dan ook goed doet, meteen belonen en stoppen en zo door blijven gaan...Naderhand krijgt hij van zelf door dat hij ermee moet kappen!
Ik herken het ook heel goed mijn fjord deed en doet het soms nog steeds! Ik heb een vriend die wat steviger in zn schoenen staan en die heeft dr een paar keer goed vastgehouden en dan niet op reageren alleen vast houden als ze weer eens wegtrok alleen zeggen he dat mag niet he!!! en dan zonder probleem weer verder gaan net zo lan g tot ze door heeft dat ze er niet mee op schiet en zo hoef je dr niet te slaan want daar schiet je helemaal niks mee op! Gewoon bij het slechte een standje geven en negeren en het goeie vreselijk goed belonen met je stem... En dat even een paar keer volhouden en dan kijken of ze er nog zin in heeft!!! Helemaal eruit krijgen doe je het denk niet daar kennen ze het grapje te goed voor maar de aanhouder wint....Toch!
Zei is ook super eigenwijs en ook met rijden, maar nu ben ik haar aan het proberen te longeren, maar ze trapt gewoon naar me soms, en ik durf haar nu gewoon niet aan een longe te longeren, als ik haar gewoon los in de longeercirkel laat gaat het wel maar zodra ik de lijn eraan zet :S