[AR] [LO]In galop met hoofdstel aan, aan de longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

[LO]In galop met hoofdstel aan, aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 22:34

Hoi,
Ik heb mijn pony zelf opgeleerd maar ik zit met een probleempje.
Ze was echt heel moeilijk in galop te zetten, dit is nu over, maar als ik haar longeer aan de longe met haar hoofdstel aan gaat ze in galop erg trekken, zodanig dat ze weer gaat draven om aan de druk te ontsnappen. De reden waarom ze aan het hoofdstel ook in galop moet aanspringen is omdat ik bij het rijden haar ook nog galop moet leren, en een meisje daar die heel veel paarden inrijd zegt dat je dan eerst erop aan de longe moet kunnen galoperen voordat je los in de bak begint met het galoperen.
Hoe pak ik dit probleem aan?

funkyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:07

het beste is om gewoon dat meisje er op te zetten en dan met delonge.

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:43

funkyfellow schreef:

Je snapt het denk ik niet. Ze springt niet tegoei aan. In de "hoeken" van de volte gaat ze door druk op haar bit van de longe omdat ze zo trekt terug in draf. Als ze dat doet als ik er ook op zit dan kan ik haar toch nooit galop leren?!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:46

Zet een vierkant goed af. Dan kan ze niet trekken.
Maar als je de galop wilt trainen; dat kan je beter buiten doen. Op een lang pad, bochten maken is heel moeilijk voor ze in het begin. Je kan eerst beter buiten rechtuit galoperen zodat ze sterker worden en daarna pas in de bak.

funkyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:09

ow ja soory
mischien moet je dan een klein stukje af zetten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 10:51

Als ze gaat trekken door de druk in haar mond, dan lijkt het me een makkelijk op te lossen probleem.

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 11:31

Sjonniej schreef:
Als ze gaat trekken door de druk in haar mond, dan lijkt het me een makkelijk op te lossen probleem.

Hoi,
Het is eigenlijk andersom Bloos
Ze gaat trekken, en omdat er dan druk in haar mond ontstaat gaat ze terug in draf, maar bedankt voor jullie tips, ik zal proberen om met iets een stukje van de bak af te zetten.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:11

Ik weet niet maar heb je je paard 'wijken voor druk' geleerd?
Daar wordt je paard veel lichter van en zal dus ook niet trekken...
Meer info over wijken voor druk pb of onderschrift

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:30

Welshcob schreef:
funkyfellow schreef:

Je snapt het denk ik niet. Ze springt niet tegoei aan. In de "hoeken" van de volte gaat ze door druk op haar bit van de longe omdat ze zo trekt terug in draf. Als ze dat doet als ik er ook op zit dan kan ik haar toch nooit galop leren?!

Volgens mij bedoelt ze dat je dat meisje erop moet laten zitten en jij longeren... tegelijk Haha!

nienke07

Re: [LO]In galop met hoofdstel aan, aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:14

Als ze gaat hangen aan de lijn, kan het wel eens zijn dat ze moeite heeft om haar evenwicht te bewaren. Bij galop in een (kleine) cirkel komt er veel gewicht op haar binnen benen, als reactie daarop zie je wel eens dat paarden dan juist naar buiten gaan 'hangen' (gebrek aan spierkracht)...dan volgt de druk op haar mond...waardoor ze in gang terug gaat vallen...
Longeren met iemand op zijn rug, zou dan juist tegenwerken! (=nog zwaarder!)
Misschien proberen aan het halster en lange lijn?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:21

nienke07 schreef:
Longeren met iemand op zijn rug, zou dan juist tegenwerken! (=nog zwaarder!)
Misschien proberen aan het halster en lange lijn?

Dat ben ik niet met je eens, want diegene die erop zit kan dan een beetje sturen en de juiste hulpen cq aanwijzingen geven!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:41

Verward ..als het in de basis (aan de longe) niet lukt...los je toch het probleem niet op door het symptoom aan te pakken i.p.v. de oorzaak....?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 10:56

Het lijkt mij ook dat het paard moeite heeft zijn evenwicht te houden. De jonge merrie die ik op het moment rijdt heeft daar ook een hele tijd veel moeite mee gehad, met name in galop. Ze kon alleen galloperen langs de omheining.
Wat ik veel heb geoefend (en nog steeds doe) is veel kleine stukjes galoperen, ook aan de longe. Een half rondje, haar terugnemen, ontspannen en weer opnieuw aanspringen. Onder het zadel precies hetzelfde, en veel werken op de binnenhoefslag.
Ga tijdens het longeren niet terugtrekken, dat heeft echt geen zin. Het is inderdaad handig om in het begin in een kleine ruimte te longeren, dan hebben ze wat meer steun van de omheining. Maar na een tijdje moeten ze natuurlijk leren op hun eigen benen te galopperen.