[AR] [LO] Herstellend paard gek aan de longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

[LO] Herstellend paard gek aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 23:04

Alweer een vraag over longeren. Ik heb de zoekmachine gebruikt, maar kan geen overeenkomsten vinden met andere topics Lachen

Norita, mijn vierjarige arabische merrie is sinds kort na een hoop gedoe weer kreupelvrij en kan weer aan het ´werk´.
Na een week gestapt te hebben op het harde, ga ik haar nu weer longeren.
Longeren is bekend voor haar, maar ze is na een rustperiode erg fris geworden. Het longeren ging als volgt. Ik nam haar mee naar de bak. Ze moest eerst instappen, dat heb ik aan de hand gedaan. Vervolgens stappen aan de longe. En dat doet ze niet. Alleen een knetterende galop, met staart in de lucht en veel gesnuif. Ook na een paar min. hield ze niet op. Ik heb haar naar binnen gestuurd, en heb haar ´uitsgestapt´aan de hand.
Wat is nu een goed middel om zo´n paard rustig en beheerst te longeren. Uit laten razen, of straffen en naar binnen laten komen?
Overigens sta ik goed in de cirkel, daar ligt het niet aan.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 00:57

Met de dubbele longe longeren, mijn ervaring is dat je dan net even wat meer overwicht hebt.

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:38

Ik zou haar uit laten razen. Dat doe ik meestal. Daarna als het aan de frisheid en te veel aan energie ligt is je paard weer normaal te longeren. Ligt het ergens anders aan, zul je haar nog niet kunnen longeren en op zoek moeten gaan naar een andere oplossing.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:58

Dubbele longe is een idee. Maar ik ben bang dat ik zelf daardoor volledig in de knoop tijdens haar racesessies. Vandaar was het weer zover. Ze begint normaal, het instappen gaat daardoor goed. Tijdens het instappen was ze wel kijkerig maar niet extreem. Vervolgens beginnen met draven. Vandaar uit geeft ze een gemene bok, ik reageer daarop met een klap tegen haar kont. En dat geeft blijkbaar de druppel. Ze schiet wel als een idioot, en loopt te showen in kleine rondjes om me heen. Heel lastig omdat de longeerlijn dan slap komt te hangen, en ik de controle gewoon kwijt ben.
Ik laat haar nu naar binnen komen, en probeer haar rustig te krijgen aan de hand. Wat best goed lukt, vervolgens weer longeren en is er niets meer aan de hand Verward
Het uit laten razen lijkt me erg slecht voor haar benen. Ze maakt echt kleine voltes. En let niet meer op mij. Een tik van de zweep geeft alleen maar meer racereacties. Haar wakker schudden met een ruk aan de longeerlijn kan vaak niet omdat ze juist zo dicht bij me loopt.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:54

Dubbele longe is inderdaad een idee! Laten uitrazen is in mijn ogen juist niet goed! ze was toch juist herstellende van een blesure?

Ik heb ook wel een keer meegemaakt dat een paard echt té gek was. Toen zijn ze er toch maar op gaan zitten, op advies van de DA, omdat hij dan minder zou belasten.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:10

Straffen zou ik zeker niet doen! Het is een logiche reactie dat ze dan alleen maar meer gaat rennnen.
Als je de circel heel klein begint en deze steeds iets groter maakt?
Staat ze de rest van de dag op stal? anders is dat racen helemaal logisch te verklaren Lachen

Kiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:16

lekker uit laten razen is meestal geen goed idee paarden met arabisch bloed zijn vaak erg druk na het longeren , ervoor zorgen dat je goed instapt , en minder krachtvoer geeft een paard heeft heel weinig nodig . zo'n 2 handjes is goed . je zal zien dat je paard rustig word . ga wandelen een neem een cool maatje mee zoals een Tinker of een heel oud paard dan word je paard gedwongen zig in te houden maar laat je paard wel in de wei of paddock zelf uitrazen
dat is goed voor hem

Afbeelding

dit is mijn grote liefde *LOL* Hyper!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 19:41

Ze staat overdag van 11 tot 5 op het land. Ik wandel erg veel met haar, dan luistert ze goed, en heeft ook geen overdreven sprintbuien.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:13

ik heb bij het inrijden van jonge paarden eens 1 merrie gehad die alleen maar heel hard rondjes wilde rennen tijdens het vrijlopen. ze reageerde heel sterk op mijn aanwezigheid, zeker als ik mee draaide. ik heb toen gewoon een stoel gepakt en heb haar laten rennen zonder er druk op te zetten. duurde iets van 3 kwartier totdat ze in staat was tot stappen. bij deze dame heeft het erg geholpen om te gaan dubbellongeren. het gaf haar de extra steun die ze nodig had. haar renbuien waren toen snel afgelopen. als je bang bent dat je in de knoop kan raken, neem dan ee halstertouw, klip het aan het uiteinde van je dubbellonge vast en als het paard gaat rennen, houd je het halstertouw vast. dit kan je dan steeds overpakken zodat je niet mee hoeft te draaien en je het paard ook niet in de mond hindert. dit is trouwens alleen bedoeld voor een afgesloten longeercircel/roundpen.

MeiaLuna

Re: [LO] Herstellend paard gek aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:06

Dubbele longe lijkt mij ook een goede oplossing,maar als ze z'n kleine rondjes maakt zou ik er mij ook niet veilig bij voelen.(in de knoop raken...)
Erop gaan zitten zal haar minder belasten denk ik dan wat ze nu doet.
Kiger:Ik denk niet dat het de bedoeling is dat iedereen hier foto's van zijn paardje zet,daar zijn namelijk speciale topics voor(in the picture...) *LOL*