[AR] [LO] pony heeft het niet door....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

[LO] pony heeft het niet door....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 13:51

Sinds een tijdje rijd ik op een Haflinger. Leuke pony, maar nogal angstig aangelegd. Ze is helaas verkeerd aangereden (na een half jaar kon je dr nog geen been geven) en heeft al heel wat vervelende dingen achter de rug. Ze is dus nogal wantrouwend naar iedereen.

Aangezien ze met rijden nogal wat energie heeft, leek het me handig om eens wat meer te longeren. De 'eigenaar' vertelde dat ze dat niet kan. Ik heb ooit met de 'eigenaar' samen een poging gewaagd, maar de pony snapte het alleen als ik met haar meeliep.

Gisteren heb ik het eens alleen geprobeerd. Eerst wat leidspelletjes, proberen langzaam uit te bouwen naar longeren. Uiteindelijk had ik haar aan het lopen (draven en galopperen) dus toen ben ik er mee opgehouden, en heb haar beloond.
Het belangrijkste probleem is denk ik het gebrek aan vertrouwen. Je kunt namelijk niet goed achter haar komen. Ze is een echte angsthaas. Zo lang je haar leidt, volgt ze je, maar zodra je naast haar wilt komen begint ze als een gek te draaien. Zweep snapt ze ook niet echt, die associeert ze volgens mij alleen met straf.

Omdat ik denk dat die angst een heel grote oorzaak is, van een heel aantal problemen (bijvoorbeeld het opstijgen) zou ik graag tips krijgen. Helemaal mooi zou het zijn als er hier mensen zijn die me eens zouden kunnen helpen met dit probleem. De 'eigenaar' vindt het allemaal maar onzin, maar ik wil het probleem graag met longeren en grondwerk oplossen, en niet alleen met rijden....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:00

Niemand?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:04

Als jij niet de enige bent die met het paard omgaat denk ik dat je weinig succes gaat boeken. Persoonlijk denk ik dat het paard van de methode Parelli erg zou opknappen, maar als de eigenaar zijn manier van behandelen en omgang ermee niet aanpast is het vechten tegen de bierkaai.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 18:13

Het enige wat de eigenaar doet is haar binnen en buiten zetten, verder heb ik in principe de vrije hand...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:18

Zelfs met binnen en buiten zetten kun je een heleboel verknoeien.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:55

Als jij dmv vertrouwen de angst bij het paard weg kunt nemen zie ik het probleem niet zo. Dan ben je op deze manier toch goed op weg?

Als ik jou was zou ik alleen niet gaan experimenteren met het paard zolang de eigenaar er niet achter staat.
Wat voor soort eigenaar is het? Boer? Man/vrouw?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 00:05

Ben ik het niet helemaal mee eens....

Denk dat je een hoop op kan lossen zonder support van de eigenaar. Die paarden zijn slim zat om dat onderscheid te maken.
Zeker als de eigenaar alleen binnen en buiten zet moet dat best kunnen.

Wat kan je doen? Vooral heel duidelijk, consequent en rustig met het dier omgaan, dat is de manier om het vertrouwen te winnen. Je geeft het paard daarmee een stukje duidelijkheid in wat je van hem verwacht en dat schept vertrouwen.

Wat betreft het longeren, ik ben bang dat ik zelf te weinig ervaring daarin heb om je ermee te helpen.

Succes ermee!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:00

Richtje schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens....

WAAR ben je het niet mee eens?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:07

xtwisterx schreef:
WAAR ben je het niet mee eens?

Voornamelijk met wat Cassidy zegt Lachen

Daarnaast denk ik dat je, afhankelijk van het 'soort' eigenaar ook best wel één en ander kan/mag doen zonder dat de eigenaar er helemaal achter staat.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:12

@Richtje: Natuurlijk niet.
Zelf zou je het ook allerminst op prijs stellen als een bijrijdster achter jouw rug om met het paard aan het experimenteren is, terwijl jij hebt gezegd dat je het niet hebben wilt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:20

xtwisterx schreef:
Als jij dmv vertrouwen de angst bij het paard weg kunt nemen zie ik het probleem niet zo. Dan ben je op deze manier toch goed op weg?

Als ik jou was zou ik alleen niet gaan experimenteren met het paard zolang de eigenaar er niet achter staat.
Wat voor soort eigenaar is het? Boer? Man/vrouw?

Wat maakt dat uit??
Verder ben ik het met Cassidy eens...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:23

@Paulatjuh, of het om een man of vrouw gaat maakt idd niet veel uit, maar het beroep doet wel degelijk ter zake. Een boer heeft toch op een andere manier een band met zijn dieren, meer no nonsense, en soms tegen het botte af. Als je een teer besnaard paardje hebt kan die daar soms niet zo tegen, helemaal niet als ze in haar leven al het nodige heeft meegemaakt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:27

Paulatjuh schreef:
Wat maakt dat uit??

Handig om te weten, zodat ik het type eigenaar een beetje in kan schatten, en op basis van die informatie een zinnig antwoord kan geven.

Man/vrouw vind ik ook wel een belangrijk verschil. Bij vrouwen zou je het evt. nog op gevoel kunnen gooien. *LOL*

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:35

xtwisterx schreef:
@Richtje: Natuurlijk niet.
Zelf zou je het ook allerminst op prijs stellen als een bijrijdster achter jouw rug om met het paard aan het experimenteren is, terwijl jij hebt gezegd dat je het niet hebben wilt.

Als hij idd zo expliciet gezegd heeft dat hij het niet hebben wil, moet je het idd niet doen. Maar als hij er niet tegen is, maar het nut er niet zo van inziet (zo maak ik het op uit het stukje van de TS), zie ik het probleem niet zo

Om even mezelf als voorbeeld te nemen, ik rijd Regina natuurlijk ook voor een echte boer. En vooral in het begin heb ik heel veel dingen op mijn manier gedaan, ipv de manier die volgens hem het effectiefst was. Imo is het paard daar weinig slechter van geworden. Daarbij is hij er ook blij mee, en neemt hij zelfs in steeds meer dingen de manier van met paarden omgaan met mij over.
Boeren willen het vaak op hun manier doen, zo doen ze het immers altijd al. Pas als ze zien dat het ook op een andere manier kan, zullen ze het op die andere manier gaan doen.

sunray

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:11

hoi Haha!

ik heb ook een haflinger (nog maar pas *LOL* ) en het logeren wil ook niet zo lukken Verward als je maar heel stil zo kusjes geeft (stem) vetrekt ze al in rengallop Cool en word ze heel nerveus!!!!
duzzz vroeg ik aan de moeder van een vriend van mij (hebben zelf 18 paarden en ze geeft les) wat ik moest doen Pling
ze zei dat iemand de lijn vast moest houden en de andere langs het pard moet lopen en na een tijdje ouw je dit af en dan gaat het van alleen *LOL*
veel succes OK dan! OK dan!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 17:52

Ik ga geen gekke dingen doen met de pony hoor, het blijft immers andermans dier, simpel.
In principe heb ik de vrije hand, dus kan ik ook dingen doen waarvan de eigenaar het nut niet zo inziet. Vandaag ben ik bijvoorbeeld bezig geweest met de etikette aan de hand... stoppen wanneer ik het zeg, voorwaarts wanneer ik het zeg. Om haar heen lopen, etc.
De pony maakt heel duidelijk onderscheid, andere mensen loopt ze nog weleens omver, maar bij mij heeft ze het lef niet.
Er zit wel vooruitgang in, en aangezien het hek van de bak kapot is ben ik aangewezen op longeren. En grondwerk Lachen

@sunray, die methode hebben we al heel vaak toegepast, maar zo werkt het niet bij haar.
Ik denk dat ik nog verder terug moet naar de basis, dus bijvoorbeeld de betekenis van de zweep (kwam erachter dat ze dat ook nog niet echt snapt)
Ik begin me echt af te vragen wat de vorige bijrijdsters nu al die tijd hebben gedaan zeg

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:26

Parelli is echt heel leuk om te doen. Vooral als het gaat om winnen van vertrouwen en band opbouwen bij een angsthaas! Je kan info zoeken op internet bijvoorbeeld via parelli nederland of forum van Callippo
suc6 OK dan!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 10:56

Ik heb mijn boek van KFH maar weer eens onder het stof vandaan gehaald Knipoog
Parelli zal ook goed zijn, maar het is een dure grap als je het goed wilt doen. Ik weet dat het de uitgave waarschijnlijk wel waard is, maar ik heb het geld gewoon niet.