Ik heb sinds 2 maanden een 3jarige KWPN-er.. Hij heeft nog helemaal nix gedaan en ik ben hem nu aan het beleren. Het zadelmak maken en iemand erop zetten gaat prima alleen het longeren levert problemen op. In het begin deed hij het prima (stap en draf) maar nu heeft hij sinds zaterdag ontdekt dat als hij zich ineens omdraait en dan gaat rennen dat hij dan vrij is. Ik heb de bak al afgezet en met zn 2-en geprobeert te longeren.. maar hij weet elke keer weer weg te rennen. Hebben jullie tips voor mij? Bedankt!
Apple
Geplaatst: 19-01-05 11:04
Ik verplaats het even naar UZ .
WormBoy
Geplaatst: 19-01-05 11:10
Als je de bak hebt afgezet kan hij toch nergens heen? Misschien moet je de bak zo klein maken dat hij nooit de longe strak kan trekken (of evt. de longe dan weglaten en het zonder doen). Maar goed, ik denk dat er op dit forum voldoende mensen zijn die daar veel meer van weten dan ik .
DragonFlame
Geplaatst: 19-01-05 15:22
Ik heb al eens gezien dat iemand met hindernissen een hoek van de bak afzette dat precies groot genoeg was om rondjes te lopen aan de longeerlijn. Het paard kan dan nergens heen (tenzij het zo gek is om door de hindernissen te rennen )
Tittel
Geplaatst: 19-01-05 15:55
Begin eens met loswerken. Als dat goed gaat, moet het ook geen probleem zijn aan de longeerlijn.
Poofje
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-05 16:47
hoe bedoel je 'begin eens met loswerken?' Dat snap ik niet helemaal. Enne dat met hindernissen afzetten heb ik idd ook al geprobeert maar k zal t nog een keer proberen en het rondje nog kleiner maken, misschien dat dat zal helpen... bedankt iig!!!
Tittel
Geplaatst: 19-01-05 17:05
Gewoon je paard loswerken. Los in de bak (afgezette bak) en dan doormiddel van je lichaamstaal je paard los werken. Als dit goed gaat kun je dit vast ook gewoon doen aan de longeerlijn. Dit doe ik altijd. Ik longeer mijn paarden nooit. Ik ga met ze loswerken en grondwerk (NH).
Als je er meer over wilt weten, hoor ik het wel.
Cassidy
Geplaatst: 19-01-05 17:09
Lang leven de roundpen. En als je geen roundpen hebt, stukje bak even afzetten. Ik werk het liefste los en daar komt de rollback (die je paard nu doorheeft) ook aan te pas (want is een oefening in de westernsport)
Tittel
Geplaatst: 19-01-05 17:15
Nee, niet de roudpen. Je moet het overal kunnen doen. Veel paarden weten al wat ze moeten doen als ze in de roundpen komen, dit is niet wat je wil. Je moet het ook op andere plekken kunnen doen. Zet gewoon een stuk van de bak af. Er moeten juist hoeken in zitten, dus zet geen rondstuk af. Met hoeken moet het paard meer zelf doen (buiging) en heeft het nog de keus om in de hoek te blijven staan.
In ieder geval succes ermee.
Sjonniej
Geplaatst: 19-01-05 17:21
Maar je moet niet in klas 4 beginnen, maar in klas 1. Dus is het wel lang leve de roundpen, oftewel zet dus een stuk af, zodat hij niet kan uitbreken. Als hij omdraait, moet jij sneller worden. Zodra je maar enigzins denkt dat hij afremt, en wil omdraaien; zweep naar zijn kont. Als hij bang is van de zweep; leer hem waar ze zweep voor is. Hij mag dus niet bang zijn, maar moet wel respect hebben voor het.
Cassidy
Geplaatst: 19-01-05 17:28
Sjonniej was me voor, ik zou met een jong paard niet met hoeken beginnen. En hem al helemaal geen gelegenheid geven om de keus te maken in de hoek te blijven staan. Buiging komt later wel...
Tittel
Geplaatst: 19-01-05 17:32
Ik gebruik geen zweep en laat mijn paarden altijd in een vierkant of nog liever in een rechthoekig stuk lopen met loswerken. Maar dat is off topic, gaat nu over het longeer probleem.
Sjonniej
Geplaatst: 19-01-05 17:43
Zo doe jij het, maar over het algemeen werkt het op manier zoals ik beschrijf voor de meeste mensen en paarden het beste. Aangezien het longeren zonder longe etc. nog een hele kunst is die niet iedereen kan toepassen.
Tittel
Geplaatst: 19-01-05 17:49
Ik zeg ook niet dat mijn idee het beste is, maar misschien jou idee ook wel niet. Mensen moeten zelf beslissen wat ze gaan doen. Ik geef gewoon net als jou mijn mening, want dat wordt er gevraagd.
Ik heb zelf goeie ervaringen met mijn manier en vele mensen met mij.
Maar het gaat er hier niet om wat wij vinden. Het gaat erom of het helpt bij het "probleem". Ze moet zelf kijken en aanvoelen wat voor haar het beste helpt.
Hou je ons wel op de hoogte of het longeren al wat beter gaat?
Cassidy
Geplaatst: 19-01-05 17:53
Tittel schreef:
Ik heb zelf goeie ervaringen met mijn manier en vele mensen met mij.
Wie dan? Allemaal volgelingen van KFH zeker? O, nee, PB doet het ook met een vierkante pen.
Tittel
Geplaatst: 19-01-05 18:00
Nou, nee. Er zijn veel meer mensen die dit gebruiken. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat om het longeren toch!
Poofje
Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-05 09:53
Ik heb inmiddels genoeg tips gekregen om het uit te gaan proberen! Bedankt allemaal enne Tittel, k hou je op de hoogte
Poofje
Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-05 22:29
Ik ben vandaag druk bezig geweest en moet zeggen dat het aardig ging heb hem idd gewoon los laten lopen en dan hem voorwaarts laten gaan, ging super! in het begin niet zo natuurlijk maar hij had al snel de bedoeling door. Mijn 'afzetting' was niet helemaal rond, had 2 goede hoeken maar ook die gingen prima. hij heeft maar een paar keer geprobeert stil te staan! Ik ben dus zeer tevreden en ga zo vanzelf een stapje verder. Bedankt allemaal!! Groetjes