[AR] [LO] Longere....:S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hinata

[LO] Longere....:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 21:46

Mijn verzorg pony werd eerst heel vaak gelongeerd en dat ging altijd goed. Maar ik doe haar nu dus 3 jaar en ben dus weer bezig met longere maar lukt egt niet Verward Ze rent dan telkens de andere kant op weg en dan moet ik los late en dan zit ze door de bak te sjeeze.... hoe zorg ik dat ze weer normaal gaat doen net als vroeger?

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:21

om te beginnen zou ik een deel van de bak afzetten, zodat je longeert in een kleiner deel (met minder ontsnappingsmogelijkheden Knipoog )
misschien heb je niet genoeg ervaring? is je pony bang voor de zweep? ben je niet duidelijk genoeg in je hulpen? moet je strenger zijn, of is ze juist heel gevoelig?

ik kan je zo niet echt helpen met een oplossing, omdat ik niet weet hoe de situatie is. probeer je in te denken waarom je pony zo doet, en wat je zou kunnen doen om het te voorkomen/verhelpen. en lukt het niet, zoek dan sowieso hulp van iemand met ervaring hierin.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:53

Bedankt Haha! En even wat meer info...Ze weet wel hoe het moet want dat zie ik gwoon aan haar (doe er al zo lang) maar ze heeft volgens mij gewoon geen zin. Maar ze is Shet en ze trekt me zo omver. Ik snap niet waar het door komt.. Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:10

Je verteld niet hoe je longeert, met halster of bit? Longeer met bit, en als je bij kunt zetten, doe dat dan ook. Zet de bak af en beperk de mogelijkheden voor vluchten.

Als ze eenmaal doorhebben dat ze dingen kunnen flikken krijg je dat er moeilijk weer uit...

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:22

Zelfde antwoord als bij het ander topic. Begin eens met loswerken. Dus zonder longeerlijn het paard los in de bak. Als dit goed gaat moet het ook geen probleem zijn om het dan aan de longeerlijn te doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:24

Zoals Cassidy ook al zegt; zet een vierkant af. Niet met een enkel strotouwtje, maar goed duidelijk bijv. met balken en staanders.
Al hij omdraait of enigsins afremt om om te draaien, zweep naar zijn kont. Dit is een kwestie van sneller worden dan je paard.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:34

Kan ook doormiddel van duidelijke lichaamstaal. Zweep is niet nodig. Gebruik ik ook nooit.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:42

Ja maar het is wel een handig hulpmiddel als verlenging van je hand. Als ze nu al te laat is met reageren, tenminste dat lijkt me als het paard kan omdraaien. En daarbij is lichaamstaal niet voor iedereen een makkelijk punt.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:42

Tittel schreef:
Zelfde antwoord als bij het ander topic. Begin eens met loswerken. Dus zonder longeerlijn het paard los in de bak. Als dit goed gaat moet het ook geen probleem zijn om het dan aan de longeerlijn te doen.

hiervoor heb je wel een goed omheinde ruimte nodig. en met een shet al helemaal Doei, doei en ik weet niet of je wel eens geprobeerd hebt een shet los te werken, maar das moeilijker dan een grote WPN´er Haha!

maar idd, als je een goede ruimte ervoor hebt (en een flinke portie geduld), zeker doen!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:58

Ik heb veel ervaring met Shetlanders, dus ik weet wat voor boefjes het kunnen zijn. Het loswerken is me altijd goed bevallen. Ookal heb je een paard aan de longe, dan moet je nog zorgen dat je een goed omheide plek hebt. Wat als je het paard niet meer houd en hij gaat aan de kletter (met longe aan zich vast) en de omheining is niet goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:02

Dus...lang leven de roundpen Haha!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:06

En die heeft iedereen ook bij huis. Nee, je zal het met de middelen moeten doen die je hebt. Dus voor de meesten wordt dit de bak/afgezette bak.

Je kan wel na gaan dat niet iedereen een roudpen tot zijn beschikking heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:09

Ook niet iedereen heeft een bak. En zo kunnen we wel doorgaan Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:24

Als jij een 20x40 bak afzet met balken en staanders en je bent een klein beetje creatief aangelegd, heb je binnen no-time een round pen/longeerkring. Dit kan zélfs in een weiland, al heb je dan wel meer balken etc. nodig....

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:52

Als ik los werk rent ze gewoon zo om me heen zoals dat ze normaal hoort te doen met longeren gewoon 'zo'n longeercirkel om me heen dus... Verward

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:55

heb gister 10 minuten achter der aan gerend met dat touw want ze draait haar kont in het touw en dan gaat ze rennen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:32

Ik krijg de indruk dat je niets met de tips doet die wij je geven. Iedere keer dat je paard zijn kont in het touw draait en kan gaan rennen is een punt voor je paard en dan heb jij verloren.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:37

Longeer je altijd met een longeerzweep? Als dat zo is kun je tijdens het loswerken je longeerzweep en je longeerlijn vasthouden. Dan kom je alweer een stap verder. Gaat dit ook goed, dan pas de longe bevestigen en het opnieuw proberen.

Zolang jij aan haar blijft trekken (als ze wegrend) blijft ze rennen. Een paard gaat altijd tegen de druk in. Jij trekt dus het paard trekt terug.

Kun je duidelijk zien of voelen dat je paard zich met zijn kont in het touw draaid? Hoe moeilijk het ook is, probeer hier vooraan te zijn.

Succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:24

En ik heb nog geen info of je met halster longeert, kaptoom of hoofdstel.
Hoe maak jij de lijn vast?

poesnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:26

De shet die ik verzorgde keerde ook haar kont om. Ze liep dan op de andere hand gewoon weer verder of er niks gebeurd was. Heel vervelend... Daarom gingen we haar met bit longeren en maakten we de longeerlijn aan een kant van haar hoofd door het bit heen vast. Dat hielp.

(Ik had ook een zweep erbij. Dit in verband met de rondjes om mij heen steeds kleiner maken. Zo kon ik haar op afstand houden.)

PS. Misschien kun je vragen hoe je verzorgpony eerst altijd gelongeerd werd... Iedereen heeft zijn eigen manier...

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 13:38

Mijn verzorgpony werd eerst en nu altijd met halster gelongeerd en dan onderaan vast maken.
Maar ik kan het ook met bit doen maar zee heeft een rubberen bit dus dat schuurt heel erg. Moet nog een keer een ander bit kopen. Maar dan probeer ik hte eerst nog wel even een keer met dat rubberen bit. En als dat luykt koop ik een ander bit dan kan ik haar weer leren dat er weer op haar gereden gaat worde...