[AR] Waar moet je paard/pony allemaal aan voldoen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

[AR] Waar moet je paard/pony allemaal aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 23:32

Hallo,

Ik zit al een tijdje met het idee dat het me wel heel erg leuk zou lijken om aangespannen te rijden met mijn pony. Maar ik vroeg me af of mijn pony wel geschikt is om voor de kar te lopen kwa karakter.
Het is een NRPS pony van 1.51 meter, af en toe best een mietje omdat hij sommige dingen eng vindt.
Ik ga natuurlijk niet zomaar beginnen, ik wil eerst weten of het allemaal gaat lukken, ik wil veel boeken lezen en een cursus mennen doen. Verder zijn er ook wel mensen bij mij op stal die mij kunnen helpen en er tegen die tijd wel verstand van hebben (hebben ook grootse plannen met mennen).
Wat voor karakter moet een paard dus absoluut niet hebben?

Groetjes Linda

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:48

wij hebben ook jaren een nrps'er voor de kar gehad. je paard moet niet echt een schijterd zijn omdat ook als hij iets heel engs ziet er vrijwel alleen voor staat.
mensen die er tegen die tijd wel verstand van hebben zou ik niet op vertrouwen. je krijgt er pas verstand van als je ervaring krijgt en dat heb je niet in een paar maanden. ik zou er dus zeker iemand bij halen die er echt verstand van heeft en meerdere paarden klaar heeft gemaakt. wat je het beste kan doen ook al weet ik dat veel mensen er een hekel aan hebben is hem wegbrengen en het laten doen.
veel succes iig!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:56

Met elk paard kan je mennen, zolang je zelf maar kan mennen.
Van shet tot bels, van heet bloedpaard tot slome sukkel.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 17:53

laura2span schreef:
wij hebben ook jaren een nrps'er voor de kar gehad. je paard moet niet echt een schijterd zijn omdat ook als hij iets heel engs ziet er vrijwel alleen voor staat.
mensen die er tegen die tijd wel verstand van hebben zou ik niet op vertrouwen. je krijgt er pas verstand van als je ervaring krijgt en dat heb je niet in een paar maanden. ik zou er dus zeker iemand bij halen die er echt verstand van heeft en meerdere paarden klaar heeft gemaakt. wat je het beste kan doen ook al weet ik dat veel mensen er een hekel aan hebben is hem wegbrengen en het laten doen.
veel succes iig!!

Tegen die tijd is het al weer 4 jaar verder Knipoog aangezien het toch nog een hoop kost, menbewijs, tuig, kar. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik zal er toch maar eens over na gaan denken en het met mijn ouders overleggen enz.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:39

net als sjonniej zegt met elke paard/pony kan je mennen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:51

Dat je met elk paard kunt mennen klopt, toch zou ik geen hittepetit als eerste men pony willen. EEn goede menner kan er mee overweg, maar als eerste pony zou ik het niet aan raden.
Bespaar iig niet op beleer/instructie kosten, want dat is erg belangrijk!!

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:31

Pinky_girl schreef:
Dat je met elk paard kunt mennen klopt, toch zou ik geen hittepetit als eerste men pony willen. EEn goede menner kan er mee overweg, maar als eerste pony zou ik het niet aan raden.
Bespaar iig niet op beleer/instructie kosten, want dat is erg belangrijk!!

Hoii,
Ik las ooit op jouw website dat je Pinky naar iemand hebt gestuurd om hem te beleren voor de kar. Nu vroeg ik mij dus af hoeveel dat heeft gekost als je zelf wel gewoon de basis enzovoorts aanleert?

Groetjes Linda

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 04:15

Je pony moet in iedergeval goed verkeersmak zijn!
Verder gaat op je stem reageren en zeker niet willen omdraaien.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:43

Wat ik wel belangrijk vind is dat het paard veel zelfvertrouwen heeft en ook het vertrouwen in jou heeft. Hij loopt eigenlijk bijna los voor je uit en moet erop vertrouwen dat hoe jij hem stuurt het ook goed is. Ik kom wel eens in situaties dat ik mijn pony's met hun kop door de bosjes moet sturen om de kar er goed achter te kunnen houden. Als je paard op dat moment geen vertrouwen in jou heeft, dan kunnen er gevaarlijke situatie's ontstaan. Karakter is wel te vormen door training.