[AR] [VD] compliment lukt nie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hinata

[VD] compliment lukt nie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 14:55

Ik ben met VD begonnen en me pony kan gewoon al de basis dingen zoals stappen en draven enzo op comando en achteruit. Maar nu wil ik haar dus in het compliment doen. Dat lukt al en ze is er een paar keer ingekomen maar telkens gaat ze er meteen weer uit. Maar hoe zorg ik datze blijft zitten in het compliment??? Verward

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:58

Hoe vaak heeft ze het al compliment gedaan? Hoe lang ben je hier mee bezig? Zoals jij het opschrijft, lijkt het alsof je veel te snel gaat... Op welk moment beloon je haar precies?

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 15:20

Ik ben al 2 weekies bezig en ik probeer te belonen als ze er in zit maar dan is ze telkens dus net opgestaan.... Verward En ze is er al een stuk of 15 ker in gekome...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:12

Als je beloont als ze is opgestaan denkt ze dat ze daar voor beloond wordt. Je timing is dus niet goed genoeg. Je moet haar belonen op het moment dat ze doet wat je wilt. Eerder belonen dus. Lachen

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:21

Ben het eens met Peruaansepas en anders gewoon even wachten met snoepje geven tot ze een paar seconden erin is gebleven!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:56

GEDULD!
Wat verwacht je nou in 2 weken?
Rome en parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwt

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:10

En oefen anders eerst met de buiging. dat is een hele goede basis voor het compliment! OK dan!

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 22:02

ow maar ze kan de buiging ook nog niet,, Dit is me eerste kunstje (of hoe noem je dat?)

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:43

Dan zou ik toch maar gewoon de buiging leren, das een wat makkelijkere houding, en daar blijven ze wat langer in. dan vind ze het compliment waarschijnlijk minder 'eng' om het zo maar te noemen, en blijft ze er langer in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:22

Buiging is heel wat anders dan het compliment, dus ik zie de goede basis niet zo eerlijk gezegd (tenzij je bij het compliment ook het hoofd onder de buik vraagt, wat dus niet hoort)
Als het je 1e kunstje is, waarom begin je dan niet met iets makkelijks als voet of op een verhoging staan? Als je een paard in gaat rijden begin je toch ook niet bij de passage?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:54

Ik denk dat de buiging inderdaad een goede oefening is als voorbereiding op het compliment. Niet omdat je dan het hoofd tussen de benen stopt Haha!, maar omdat je paard dan leert om de voorhand te verlagen en het gewicht te verschuiven tussen voor- en achterhand. Je bereidt zo niet alleen de spieren voor op het compliment, maar ook train je het evenwichtsgevoel. Je kunt paarden zelfs vanuit de buiging het compliment leren, door ze eerst de buiging te leren en vervolgens de buiging te vragen terwijl je met een zweephulp om een opgetild voetje vraagt.

Buigen met het hoofd ver achter de voorbenen is trouwens veel gevaarlijker dan het compliment: In het compliment staat een paard steviger door het standbeen en het gestrekte been en zal eigenlijk nooit op z'n snufferd vallen. Bij de buiging is het ver naar achteren vragen van het hoofd wel riskant, omdat die hoofdhouding samengaat met een naar boven gebolde rug, waardoor de voorbenen ook gaan buigen. Als een paard de koten daardoor iets naar voren buigen en het paard verliest zijn evenwicht naar voren toe, dan maakt hij een koprol en komt met zijn nek in botsing met de grond of zijn voorbenen. En dat is wel gevaarlijk.

Voor de TS: Gewoon geduld hebben en met een goede timing belonen. Het compliment is een voor paarden erg angstaanjagende houding, omdat ze vandaaruit niet snel op kunnen springen. Vraag het dan ook niet vaker dan 3 keer op een training, zorg er voor dat de bodem zacht is (dus ook geen weiland gebruiken) en dat je echt op tijd beloont. Ik denk niet dat je met een beloningssignaal werkt, maar dat biedt in deze gevallen van timingproblemen echt uitkomst omdat je daarmee precies het moment markeert waarvoor je gaat belonen. En omdat je paard angst heeft voor de grond, kan het geen kwaad om juist voortijdig te belonen zodat jij steeds degene bent die de beweging naar beneden stopt. Als je dat consequent doet, dan zal ze naar verloop van tijd zelf steeds dieper naar beneden willen gaan.

nutiagek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:53

Ik lees juist vaak dat je compliment beter is dan de buiging en dat het paard compliment veel eerder zou doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:20

nutiagek schreef:
Ik lees juist vaak dat je compliment beter is dan de buiging en dat het paard compliment veel eerder zou doen!

Mijn compliment? Haha! Nu is het compliment dat ik doe dat van [***], en die is er inderdaad beter in dan [***] in zijn buiging is (hoewel die nu ook steeds beter gaat).

Het compliment perfectioneren vind ik inderdaad makkelijker, zodra hij door de 'enge' grens van op de bodem landen met de knie bereikt is. Dan kan het paard bovendien ook gewoon stil blijven staan zonder dat dat hem veel kracht kost. De buiging kost meer tijd om te perfectioneren omdat het een beweging is die het paard continu energie kost, ook op het diepste punt. Een perfecte buiging (zonder lokvoer en op een stem/lichte zweephulp) kost dus oefening, kracht en veel tijd. Dus [***] vind het buigen ook een stuk minder leuk dan [***] het compliment vindt. Maar met [***] ben ik gisteren ook weer aan het compliment begonnen, en [***] gaat misschien ook de buiging leren. Om het eerlijk te houden. Knipoog

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:30

mijn pony heeft eerst de buiging geleerd, hij snapt nu wat de bedoeling is. nu hoef ik bij het compliment aleen nog maar een voetje aan te tikken met de zweep en dan doet hij het al. (hij doet z'n hoofd niet tussen zijn benen hoor! dat past nml niet Knipoog !