[AR] [LO] linker achterbeen springt over in galop...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

[LO] linker achterbeen springt over in galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 13:16

Ik heb een vraagje.
Ik merk dat mijn pony vaak met longeren op de linkerhand, tijdens de galop met haar achterbenen overspringt in de verkeerde galop...

Rechtsom doet ze dat eigenlijk nooit. Ze is met rijden links ook een stuk stugger. Maar tijdens het rijden blijft ze wel in de goede galop.

Komt dat overspringen nou gewoon omdat ze haar been niet goed onder de massa zet, of heeft dit een andere reden?

Rowan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:14

Ik denk dat ze het dan niet snel genoeg begrijpt..MIjn paardje heeft dat ook erg lang gehad..maar het is nu wel geleerd aan hem...als ik verkeerd zeg dan springt die goed over...Dus hij weet het nu wel...Maar ik denk dat je paardje het gewoon niet begrijpt en daarom ook niet weet wat hij moet doen.. Lachen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:47

bedoel je dat je paardje overkruist komt te zitten? of dat hij gewoon een ongewenste galopswisseling maakt?

als hij overkruist komt te zitten komt het blijkbaar doordat je paardje een makkelijke uitweg zoekt om onder zijn moeilijkheden uit te komen. Bijv. dus door over te springen.

Mijn paardje heeft het zelf ook, vooral met longeren, en OHZ alleen als we een langere tijd al galoperen en teveel van hem vragen in de galop.

dat zijn dus dingen waar je wel wat aan kunt doen. verder je paardje goed over zijn rug laten lopen en zorgen dat hij op de buitenhand loopt en dat hij zijn achterhand goed heeft geactiveerd. Daardoor ontspant hij volledig, en zal het voor hem dus ook makkelijker zijn om in de goeie galop te blijven en de juiste stellingen aan te nemen.

Ik hoop dat je er wat mee kan, in ieder geval veel succes en PB me maar voor meer vragen of als iets niet duidelijk is Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 12:33

Assiej schreef:
bedoel je dat je paardje overkruist komt te zitten? of dat hij gewoon een ongewenste galopswisseling maakt?

als hij overkruist komt te zitten komt het blijkbaar doordat je paardje een makkelijke uitweg zoekt om onder zijn moeilijkheden uit te komen. Bijv. dus door over te springen.

Ze gaat inderdaad overkruist, ze springt altijd aan in de goede galop maar na een rondje (of een paar rondjes) springen haar achterbenen over in de andere galop en blijven de voorbenen in de goede galop...

Ik neem haar altijd terug en laat haar opnieuw aanspringen.

Het maakt niet uit of ik met gewone longeerlijn, of met de dubbele longe aan het longeren ben. En met rijden gebeurt het echt nooit...

Waarschijnlijk zal het inderdaad zijn om onder de moeilijkheid uit te komen, ze heeft dan toch wat moeite om dat achterbeen en netjes onder te zetten.

Bedankt voor de tips! Ik ga oefenen om haar met meer linker stelling te laten lopen, dat vind ze tijdens het rijden ook moeilijk maar dat is makkelijker omdat ik er dan opzit en het met mijn beendruk kan vragen....