Hoe ik ooit begonnen ben, is wel wat anders als hoe ik jouw adviseer te beginnen 
Ik had al een jaar of 4 een verzorgpaard. Hij was 17 jaar, en ik merkte aan hem dat hij het gedressuur en het bit niet fijn meer vond. Ik kreeg steeds meer weerstand van zijn kant dus.
Toen wilde ik wat anders. Met een vriendin kwam ik bij toeval in contact met NH en zijn we bij een clinic wezen kijken met 2 emiel voest instructeurs. Zeer interessant. Dus het eerste boek van emiel gekocht en daar flink mee aan de slag gegaan. Ik had mazzel met mijn verzorgpaard, want hij wees mij heel duidelijk op mijn fouten. Zodoende hebben we ons samen ontwikkeld. Ik reed altijd met een touwhalster, en in de bak erg vaak zonder zadel. Heerlijk, voor ons allebei!
Ik heb ook nog een paar clinics bijgewoond, en gewerkt met andermans paarden.
Nu heb ik mijn eigen paard, zeker niet de makkelijkste
Ook bij dit paard heeft NH super veel geholpen.
Hoe ik jou adviseer te beginnen: Ga bij iemand kijken. Ga kijken welke methode je het beste ligt. Ga er het liefst onder begeleiding mee aan de gang. Zeker als je een dominant paard heb.
Je mag best een keer komen kijken bij mij naar het loswerken ed als je dat leuk vind 
Veel succes, het is het waard!