[AR] [NH] Hoe begin je met het trainen van NHS?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

myracara

[NH] Hoe begin je met het trainen van NHS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 22:59

Hoi, ik heb een vraagje.
Het verhaal verdient een inleiding: Ik ben vandaag met mijn paard op hol geslagen, eraf gevallen en heb mijn paard bijna onder een auto zien lopen. Nu is ze twee maanden bij me en ze is echt heel braaf, maar het blijft natuurlijk een paard. Ze is nu 10 jaar, maar heeft de laatste 4 jaar geen ruiter op haar rug gehad.
Ik ben al langer geinteresseerd in NH, maar nu wil ik er gewoon echt eens iets mee gaan doen. Ik heb namelijk gelezen over de one rein stop en hoe verder ik lees hoe enthousiaster ik ben.
Nu denk ik van; hoe begin je daar nou mee? Wat is een goede manier om vast voor jezelf een begin te maken met het wijken voor druk?
Ik zie mezelf natuurlijk al helemaal voor me met een touwhalster in galop in het bos, maar het lijkt me verstandig om bij het allerste begin te beginnen.
Nu is mijn vraag op zijn concreetst dus: Hoe ben jij ooit begonnen met NH en wat kan ik ervan verwachten en hoe kan ik het beste beginnen?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 00:08

Hoe ik ooit begonnen ben, is wel wat anders als hoe ik jouw adviseer te beginnen Haha!
Ik had al een jaar of 4 een verzorgpaard. Hij was 17 jaar, en ik merkte aan hem dat hij het gedressuur en het bit niet fijn meer vond. Ik kreeg steeds meer weerstand van zijn kant dus.
Toen wilde ik wat anders. Met een vriendin kwam ik bij toeval in contact met NH en zijn we bij een clinic wezen kijken met 2 emiel voest instructeurs. Zeer interessant. Dus het eerste boek van emiel gekocht en daar flink mee aan de slag gegaan. Ik had mazzel met mijn verzorgpaard, want hij wees mij heel duidelijk op mijn fouten. Zodoende hebben we ons samen ontwikkeld. Ik reed altijd met een touwhalster, en in de bak erg vaak zonder zadel. Heerlijk, voor ons allebei!
Ik heb ook nog een paar clinics bijgewoond, en gewerkt met andermans paarden.
Nu heb ik mijn eigen paard, zeker niet de makkelijkste Bloos! Ook bij dit paard heeft NH super veel geholpen.

Hoe ik jou adviseer te beginnen: Ga bij iemand kijken. Ga kijken welke methode je het beste ligt. Ga er het liefst onder begeleiding mee aan de gang. Zeker als je een dominant paard heb.
Je mag best een keer komen kijken bij mij naar het loswerken ed als je dat leuk vind Lachen
Veel succes, het is het waard!

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:14

Ik kocht vorig jaar een paard wat zeer lief was. Tenminste de eerste week. Na de eerste week trapte ze me volledig lens onder toeziend oog van mijn 2 jarige dochter en mijn moeder die vantevoren al bang was voor paarden. Dit paard had duidelijk een probleem. Met het oog op mijn dochter die het toch wel interessant vond zo'n paardje. Besloten we de handelaar te bellen waar we het dier van gekocht hadden. Hij schrok zich lam na mijn verhaal te hebben gehoord. We kregen direct een ander paard. Mijn man ging er een uitzoeken. ze was 1.5 jaar oud en verschrikkelijk bang.
Om verder trauma bij paard en mijzelf te voorkomen ben ik mezelf erin gaan verdiepen en bij nh terecht gekomen. Na een zoektocht over internet een instructeur gevonden. Deze beviel me echter niet. Nu een nieuwe instructrice en we gaan met sprongen vooruit.
Een advies, laat je bijstaan door iemand zeker in het begin Succes

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:57

Ik denk dat iedereen het zal gaan zeggen, maar doe het onder begeleiding! Of ga een cursus volgen ergens, met of zonder je paardje.
Dat is ook wat ik heb gedaan. Ik kocht Fenna toen ze net 2 jaar was, te jong om echt al iets mee te doen dus kon ik mooi NH gaan leren voordat ik met haar aan het werk ging.
Om Fenna, en alle andere paardjes, helemaal te begrijpen heb ik een cursus Communiceren met Paarden gevolgd bij Pieter Baalbergen. Heel leerzaam, zodra je dit allemaal weet ben je al heel ver met paarden begrijpen.
Hierna hebben Fenna en ik samen hele wandelingen gemaakt en hebben we elkaar goed leren kennen. Toen werd het tijd om iets meer te leren en zijn we Freestyle/ grondwerk lessen gaan volgen volgens de methode van Emiel Voest en Linda Tellington Jones (TTEAM). Fenna werd hierdoor veel rustiger en gebalanceerder en de spelletjes van TTEAM vind ze helemaal het einde!!
Nu lees ik veel over NH en probeer veel dingen uit, wat bij ons past dat gebruiken we en anders niet. Ga vooral op je gevoel af en probeer heel goed naar je paard te kijken en te luisteren wat hij leuk en fijn vindt. NH is iets voor jullie allebei, jullie moeten er beiden van genieten Lachen

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:46

ik ben gewoon zonder echte begeleiding begonnen hoor. ik ben bij iemand langs geweest die bezig was met Level 2 van parelli. Helemaal enthousiast heb ik het eerste pakket gekocht, tijdens een cursus waarbij ik als toeschouwer mee kon kijken. Thuis heb ik de theorie doorgelezen, de video bekeken en ben toen boekje voor boekje de praktijk gaan oefenen.
Ik heb nog steeds geen cursus gedaan, ben toch al met 2 paarden met level 2 bezig geweest. Soms is begeleiding handig maar bij parelli is alles zo duidelijk uitgelegd dat je op zich geen cursus nodig hebt.
Wat feedback op forums en wat emailhulp van de instructeur is wel nodig af en toe.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:25

Ik kreeg op mijn twaalfde verzorgponys, nadat ik 2 jaar op een manege had gereden. En toen liep ik vast.....paard reageerde niet op mijn zweep, hard trekken had geen zin.....daar zit je dan als kind van twaalf dat denkt dat ze alles al weet.
Van mijn vader kreeg ik een rood/witte folder van Terra Natura.
Ik heb toen op mijn dertiende Pieter Baalbergen opgebeld om te vragen of ik een cursus mocht volgen, oja...en of mijn vader ook mee mocht. Bloos

Zo gezegd gedaan en twee cursussen gevolgd en een reis meegegaan naar de Pyreneen.
Van het één kwam het ander en ben ik me meer in alle verschillende manieren van denken gaan verdiepen. De afkorting NH zei me toen nog niks, toen was het ook nog niet zo commercieel als nu.
Tegenwoordig wordt je dood gegooid met allerlei verschillende methodes.
Aan de ene kant misschien wel handig, maar ik zou 'als beginner' door de bomen het bos niet meer zien.

Vraag folders aan en ga op site-jacht. Zo kun je bepalen wat jij denkt dat het beste bij jou en je paard past. Niet zomaar alles van iedereen aan nemen, het zijn allemaal alleen maar meningen en geen feiten. Creeer dus je eigen mening.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:21

Tja mijn verhaal is ook niet zo leuk moet ik zeggen. Een paard dat heel lief was als je niks van hara vroeg, maar owee als je wat van haar vroeg. Het simpelste was al te veel en had je ineens een levensgevaarlijk paard onder je of naast je. Na een zeer rotte afgooi actie met daarbij een harde trap in mijn zij na ben ik ten einde raad gaan zoeken naar andere manieren en gevonden eerst in het boek "natuurlijk paardrijden". Nu zijn we zo ver dat we zonder zadel en hoofdstel veel moeilijke oefeningen zonder problemen kunnen uitvoeren en zo ook gezellig naar buiten gaan. Hierbij bedoel ik geen touw halster, maar enkel touw om de neus. Waar teugels aan zitten is voor mij gewoon een hoofdstel.

In die jaren heb ik samen met mijn paard een heel eigen methode ontwikkeld waar ook veel van andere methode's inzitten. Kijk maar is op mijn site over hoe ik het doe.