Op zondag 12 december organiseerde Florien de Graaf van stal Rohan te Valthermond (www.stalrohan.nl) een open middag. Florien had mij gevraagd om de middag te starten met een aantal zit en balansoefeningen. Ik merkte nog weer even heel goed hoe belangrijk dergelijke oefeningen zijn. Ik heb al een tijdje last van mijn rug en Florien zag op de trampoline direct dat ik mijn schouders scheef hield. Vervolgens was het de beurt aan Mayke van Zon Prins die mij vroeg om wat spierspanningstesten te tonen. Nu kom ik zelf uit de wetenschapshoek en geloof iets pas als het bewezen is, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zwaar onder de indruk was van de spanning die zij in mijn rug wist te ontdekken. Mayke vertelde hoe ze dergelijke spierspanningstesten ook met dieren uitvoert en daarbij goede resultaten weet te boeken. Ik had Florien nog nooit met Palmer zien loswerken. Ik vond het geweldig om te zien hoe dit paard op Florien is gericht. Hoe hij dan door de bak galoppeert, changeert en duidelijk plezier heeft in het werk dat hij doet. Om jaloers op te worden! Tijdens het werken aan de hand met Bo, een jonge andalusiër, viel me vooral op hoe rustig Florien weet te blijven met een jong, druk paard. Erg knap vind ik telkens weer hoe ze aan de ene kant het paard respecteert (Bo hoefde niet stil te staan) en aan de andere kant superconsequent is (Bo moest zich wel op haar blijven richten). Wat mij al vaker is opgevallen bij Florien is het feit dat ze alles wat ze doet kan verantwoorden en verklaren vanuit lichaamsbouw en/of paarden en mensengedrag. Voor mij is het echt een openbaring hoe alle gedrag wat je opwekt bij een paard terug te herleiden is naar je eigen gedrag. Tijdens deze middag was dat voor mij ook weer overduidelijk in alle onderdelen. Florien had ervoor gezorgd dat er van alles te zien was: er was een strasserhoefverzorger (Marco Krul) aan het werk, een holistische dierenarts (Mariëtte Kelfkens) hield een lezing, Florien gaf een demonstratie klassieke dressuur en zit- en rijles. Kortom: een boeiende, leerzame middag die mede door het knapperend vuur en de chocolademelk ook nog eens erg gezellig was. Ik vond het voor herhaling vatbaar.
Gerrie
Geplaatst: 18-01-05 00:20
Ik was er ook bij en heb er inderdaad weer wat van opgestoken!
Ik was het alleen niet eens met haar opvatting dat je een bezweet paard na training zo weer buiten kunt zetten..
Maar voor de rest was alles prima voorelkaar!
berthe
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-05 07:28
Ik moet af en toe ook erg wennen om dingen anders te doen dan ik gewend ben. Over het verschil tussen zweten van mensen en zweten van paarden staat een heel stuk op www.paardnatuurlijk.nl , een klein stukje van de tekst die daar staat: Wat gebeurt er als een paard zweet? Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.
Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten? Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan. Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!
Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!
Gerrie
Geplaatst: 18-01-05 12:31
Deze tekst is me bekend.
Kunnen we het alleen nog hebben in de mate van zweten , en het cosmetische effect:D