Ik zou dan idd even wachten met rijden, Fenna heeft dat ook een tijdje gehad dat ze wegliep als ik erop wilde klimmen. Achteraf bleek dan dat ze geestelijk gewoon 'vol' was voor die dag (ze was dan ook nog erg jong). Pas had ze ook een periode dat ze wegliep als ik erop wilde en later bleek dat er al een poosjeeen hoefzweer zat te broeien waar ze (nog) niet kreupel van liep. Ik heb dus geleerd dat er een heel goede reden kan zijn als je paardje je niet wil laten opstijgen, maar daarvoor moet je heel goed naar je paard luisteren.... soms hebben ze gewoon geen zin en dat is trouwens ook hun goed recht 
Wat de stemhulp betreft, die mag je in het begin op zich best gebruiken, vooral als je paardje anders niet helemaal alles begrijpt. Maar zodra het met lichaamstaal goed gaat zou ik de stem achterwege laten, die kan namelijk iets anders zeggen dan dat je lichaam uitbeeldt wat heel verwarrend voor het paard is! En zoals ik las ging het bij jou super de eerste keer al (echt knap, mij lukte het niet uit een boek!) , ik denk dat jij en je paardje geen stem nodig hebben