[AR] [NH] Voor het eerst Freestylen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

[NH] Voor het eerst Freestylen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 23:55

Eigenlijk niet echt NH, maar wist niet hoe ik het anders moest noemen.

Heb van de week het boek Freestylen deel I van Emiel Voest gekocht, gelijk gelezen en vandaag maar eens aan de slag gegaan.

We zijn begonnen zoals ook in het boek staat, loswerken, gewoon in de grote bak. Ze was eigenlijk heel braaf, volgen, halthouden, blijven, komen, achterwaarts was allemaal geen probleem. Ook de join-up deed ze vrijwel in 1x en ook de tempowisselingen op basis van de lichaamstaal gaan heel goed. Toen dacht ik, als dat zo goed gaat kan ik er ook wel even op gaan zitten. Dus, alleen met een halster en een touwtje er aan er op gaan zitten, alleen... Emiel zegt in zijn boek dat je beter van een opstapje op kan stappen, want dat dat paardvriendelijker is dan met een rotgang op de rug van je pony knallen omdat jij niet goed kunt springen. Maar zodra ik de stoel naast Dunya zet en ik til mijn been op om erop te stappen zet ze een pas opzij of naar achteren, zodat je er net niet bij kunt. Heb haar toen steeds terug gezet naast de stoel, maar ze bleef eigenlijk hetzelfde doen.

Wat is de oplossing hiervoor, of wil ik nu gewoon teveel in 1x?

(Toen ik er eenmaal opzat was ze trouwens heel braaf, ze luisterde goed, alleen galopperen zonder zadel is echt niet uit te zitten, dus dat heb ik maar niet geprobeerd)

En nog een vraag, hij zegt in zijn boek ook dat hij (voor bijv. overgangen) geen stemhulp gebruikt. Maar als je paard het goed doet (dus braaf van stap in draf gaat als jij dat met je lichaam aangeeft) mag je dan wel 'braaf' o.i.d zeggen, of moet je haar helemaal niet belonen en is het gewoon vanzelfsprekend dat ze dat doet?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:11

Ik zou dan idd even wachten met rijden, Fenna heeft dat ook een tijdje gehad dat ze wegliep als ik erop wilde klimmen. Achteraf bleek dan dat ze geestelijk gewoon 'vol' was voor die dag (ze was dan ook nog erg jong). Pas had ze ook een periode dat ze wegliep als ik erop wilde en later bleek dat er al een poosjeeen hoefzweer zat te broeien waar ze (nog) niet kreupel van liep. Ik heb dus geleerd dat er een heel goede reden kan zijn als je paardje je niet wil laten opstijgen, maar daarvoor moet je heel goed naar je paard luisteren.... soms hebben ze gewoon geen zin en dat is trouwens ook hun goed recht Lachen

Wat de stemhulp betreft, die mag je in het begin op zich best gebruiken, vooral als je paardje anders niet helemaal alles begrijpt. Maar zodra het met lichaamstaal goed gaat zou ik de stem achterwege laten, die kan namelijk iets anders zeggen dan dat je lichaam uitbeeldt wat heel verwarrend voor het paard is! En zoals ik las ging het bij jou super de eerste keer al (echt knap, mij lukte het niet uit een boek!) , ik denk dat jij en je paardje geen stem nodig hebben Haha!

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:35

jelmer doet het inderdaad ook wel eens, stiekem een pasje opzij op het moment dat ik wil opstappen. vanwege zijn karakter (nogal uhh...humoristisch Haha! ) ga ik ervanuit dat hij mij gewoon aan het pesten is. vooral als er een plukje gras in de buurt is... maar ook een medische oorzaak mag je niet uitsluiten. vorig jaar heeft jel een behoorlijke blessure aan zijn rug gehad, en dat heb ik ook lang gemerkt bij het opstijgen. kan dus idd verschillende oorzaken hebben (en ow wat is paardrijden easy >;) )

wat betreft je tweede vraag, die opmerking ken ik idd ook, dat hoor je in de cursussen maar al te vaak Nagelbijten / Gniffelen het gaat er hierbij vooral om dat je geen tegenstrijdige hulpen gaat geven. in de basiscursussen kennen mensen nog niet alle lichaamshulpen die een paard nodig heeft om opdrachten uit te kunnen voeren. zo kun je bijvoorbeeld willen dat je paard gaat draven, maar als je hem tegenhoud met je leidende hand (voorkant) dan kun je nog zo hard roepen dat hij in draf moet...enfin, daar draait het dus om. zelf gebruik ik ook wel eens stemhulpen, maar zit onderhand ook in de trainingsweken dus dan ben je je wat bewuster van je bewegingen (en anders krijg je op je kop van emiel ~~}> )
belonen door middel van "braaf" "goed zo" e.d. mag natuurlijk altijd (maar ook hierbij gaat het om de intonatie, heel hard "braaf" schreeuwen beschouwt je paard niet als een beloning Haha! nogal logisch, zrry...)

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:14

Mijn Javayo had ook altijd moeite met het stilstaan. Bij haar was het meer ongeduld; of een slechte opvoeding Scheve mond haar eerste eigenaar besteedde totaal geen aandacht aan dat soort dingen; maar probeer het later maar af te leren!! Dus ik heb dat altijd maar afgedaan als een slechte gewoonte.

Maar met wat hulp van iemand die haar vast hield naast de stoel en steeds iets minder hulp te gebruiken ging het op den duur redelijk goed... al was ze vaak wat te over enthousiast omdat ze graag uit rijden ging; maar ach volbloedje hè!! Haha!

Volgens mij kan je trouwens gewoon je stemhulpen gebruiken op het paard te belonen. Alleen opletten dat het niet in strijd is met je lichaamshulpen... Javayo werd juist ontzettend gestimuleerd door haar te belonen met mijn stem.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:38

Leuk dat de methode je bevalt en dat het zo goed gaat. Pas er wel mee op dat je niet te snel en te veel wilt in 1 keer. Ik denk dat je (als je dit allemaal de 1e keer al heb gedaan) al meer dan genoeg hebt gedaan. Forceer het niet.

Het stilstaan kun je het beste oefenen door grondwerk. Als dat goed gaat kun je ook gaan opstappen. Laat je paard stilstaan naast een object. Gaat dit goed, ga dan op het object staan. Als dit ook goed gaat, kun je er op klimmen.