[AR] [NH] of VD] Oplossing bij paard zonder respect?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janne

[NH] of VD] Oplossing bij paard zonder respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 17:28

ik heb een probleem.
mijn paard n 5 jarige kwpn ruin is me op het moment het bloed onder me nagels an het halen.
hij probeert me werkelijk met alles uit.
als ik ga stappen aabn de hand loopt ie zo traag als wat achter me aan en vervolgens loopt ie te stuiteren en te bokken naast me.
ga ik rijden dan wil ie alleen maar plakken en lopen of de handrem dr op staat totaal niet voor het been zijn stoppen en in ze achteruit en m niet meer vooruit krijgen
longeren steeds uitbreken rechtsom.
en steeds fout aan springen in de rechter gallop.
de poetsplaats. hij wil dr gewoon niet op als dwing ik m sta ik met n longeer zweep achter m hij loopt net zo lang achteruit.
kortom ik heb n probleem met respect van hem tegen over mij.
hij is daar bij zeer dominand.
nu was mijn vraag zou dat vrijheids dressuur of Natural Horsemanship
iets voor hem en mij zijn.
zodat hij mij leert respecteren dat doet ie nu dus voor geen kant
hij heeft in niets geen plezier lijkt het het eenige wat ie echt leuk vind is springen.
bij andere doet ie het niet trouwens alleen bij mij
wie heeft er n oplossing Scheve mond

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:43

rijheidsdressuur is meer trucjes aanleren, al heb je daar wel een goede basis voor nodig. Met NH kun je inderdaad aan een betere band werken. (kijk even bij UhZ voor info en links.)

xdominiquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:34

gaat dit over de kroongraaf ?

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:11

Dus kort gezegt hij doet waar hij op dat moment zelf zin in heeft.

Zeker een respect probleem, maar ook het niet leuk ivnden probleem. Het paard moet niet een oefening uitvoeren omdat het moet, maar omdat het leuk vind met jouw te werken omdat er wat tegen over staat.

Oké voordat je gaat beginnen met belonen van wat lekkers, haal eerst het respect probleem weg. Anders krijg je een nog veel groter probleem er bij.

Voor beide dingen is NH zeker geschrikt. Kijk is rond op internet onder natuurlijk paardrijden en natural horsemanship om een beetje een beelt te krijgen van welke methodes er zijn en wat bij jullie zou kunnen passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:58

josien schreef:
voordat je gaat beginnen met belonen van wat lekkers, haal eerst het respect probleem weg. Anders krijg je een nog veel groter probleem er bij.

Wat is respect? Het aanvaarden dat iemand macht over je heeft. Dat is alles. Wanneer heeft iemand macht over je? Als hij je kan sturen in de dingen die je niet, en die je wel mag/kan doen. En dat sturen is altijd gebaseerd op corrigeren en/of belonen.

In tegenstelling tot wat de meesten geloven, is bijna elke nh-stroming gebaseerd op correcties geven, en als beloning correcties weglaten. Dan hebben we het over Voest, Parelli, Roberts... Zelf Hempfling een heel klein beetje. Correcties zijn echter niet de enige manier om een paard respect bij te brengen. Met het geven van en vooral weglaten van beloningen kan dat ook heel goed. Ook dan laat je je paard immers duidelijk weten dat jij macht over hem hebt: Jij bepaalt wanneer hij zich prettig voelt en ontspannen op een brokje mag kauwen.

Ieder levend wezen draagt de eigenschap 'respect' in zich mee. Of hij dat ook uit, hangt echter volledig af van het gedrag van de ander. Jouw paard heeft geen respect voor jou. Dat betekent niet dat hij een respectloos monster is, maar dat hij van jou niet de duidelijkheid krijgt over wat hij wel en niet mag doen. Dus doet hij maar wat. En dan krijgt hij straf, maar dat is altijd nog beter dan doelloos rondzwalken en bovendien weet hij dat als hij het respectloze gedrag goed doorzet (bijvoorbeeld bij bokken/wegrennen), dan je hem dan niet meer kunt straffen omdat je ernaast ligt.

Dit paard heeft nu dus geleerd dat vechten loont. Ga je hem nu met methodes gebaseerd op druk en minder druk opnieuw beleren, dan zal dat zich in het begin nog steeds uiten in een gevecht (dat is het punt waarop guru's zeggen: "Kijk eens wat een gebok, u zat al die tijd op een tikkende tijdbom!'). Als je je paard door een professionele trainer laat begeleiden, dan kan die je helpen om dat protest langzaam weg te werken. In je eentje wordt dat moeilijk, omdat je paard van jou al weet dat hij jou de baas kan zijn, waardoor hij elke druk van jouw kant zal beantwoorden met tegendruk.

In plaats van je te richten op wat je paard niet mag doen door te werken met correcties en op die manier langzaam zijn weerstand te ondermijnen tot hij zich overgeeft en snapt dat hij geen kans maakt tegenover de mens, kun je de energie die hij nu stopt in het doen wat hij zelf wil ook ombuigen in het doen wat jij wil. Door te belone, en hem met beloningen heel duidelijk te laten zien 'Nu doe je het goed, hiervoor krijg je beloningen. Een paard kan en zal zich niet verzetten tegen beloond worden. Het is namelijk niet alleen iets positiefs waardoor je paard steeds meer voor je zal willen doen, maar het schept bovendien duidelijkheid over wie de touwtjes in handen heeft. Jij. Want jij bent degene die ervoor kan zorgen dat hij zich prettig voelt en dat hij trots kan zijn op dat hij weer het goede gedrag heeft vertoond.

Het is heel simpel: Geef een opstandig paard een stok in de hand, en hij zal hem gebruiken om ermee te slaan. Geef een opstandig paard een wortel, en hij zal zichzelf gaan gebruiken om nog meer te verdienen. Dat is wat je wilt. Niet zijn ego een deuk geven, maar de energie en wilskracht die hij nu heeft ombuigen en voor jou laten werken. Dan dwing je niet alleen respect af, maar laat je je paard ook in zijn waarde.

Als je witl weten hoe je met het beloningstrainen op een veilige manier een begin kunt maken, dan kun je altijd een pb sturen. En anders is er trouwens de BVA actie, waar een halve dag vrijheidsdressuur/beloningstrainen geveild wordt voor het goede doel: [BVA] 23/1-20u : Priveles vrijheidsdressuur op maat

In elk geval veel succes met je paard!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:13

xyzutu2 Ik ben niet tegen de methode van clicker training. Ik gebruik er zelf ook veel van. Toch raad ik het altijd af nij zulke paarden. Het lijkt voor de mensen makkelijk om te doen, maar dat is het in geen geval. De juiste timing en het consequent zijn zorgt voor veel heel wat moeilijkheden. Gevolg is dat het paard de mens gaat zien als een eetpaal waar je met de verschillende manieren eten van kan krijgen. Dus het paard begint te schooien, krijgt het daarop niks dan gaat het met steeds hardere middelen werken totdat het paard je ronduit onderste boven loopt voor eten.

Ik zeg dus dat dit niet zo hoeft te zijn, maar uit ervaring weet ik dat deze methode echt begeleid moet worden wil je er wat mee kunnen. En dan is het ook een fantastiesch methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:31

Sowieso is veiligheid bij alle paarden een belangrijk punt: De eerste oefeningen die je met beloningstrainen leert zijn in mijn ogen het aanleren van het beloningssignaal (clicker of woordje), vervolgens meteen het niet-eten op commando (allebij bij moeilijk paarden of onervaren trainers nog vanachter een hek totdat je paard echt snapt dat bedelen geen zin heeft) en dan het achterwaarts, hand aanraken en zijwaarts stappen. Op die manier kun je je paard in elk geval probleemloos naar je toe en van je af manouvreren en leert je paard meteen dat dit soort oefeningen (vooral achterwaarts) niet per definitie straf of onderdanigheid inhouden. Gewoon gehoorzaamheid en voer verdienen.

Ik denk ook niet dat je verplicht les moet hebben om clickertraining onder de knie te krijgen. Ik heb dat niet gehad, en ik schat 70% van de andere clickeraars ook niet. Begeleiding is alleen nodig als je zelf onzeker bent bij je paard (bijvoorbeeld in deze situatie), als je niet precies weet hoe je op een veilige manier het begin kan maken en daar liever een 'expert' bij hebt, of als je vastloopt in een oefening waar je zelf geen oplossing voor kunt vinden (bijvoorbeeld trailerangst, bit niet innemen of het compliment). Hulp zoeken is goed (en ook dapper) omdat dat betekent dat je ook onder ogen ziet dat je die nodig hebt. Maar in essentie blijft clickertraining toch een training die je hlemaal zelf kunt doen, wat je ook in de boeken daarover terugziet.

Door wie ben jij dan trouwens in clickeren begeleid? Ik dacht dat er maar 2 'echte' clickertrainsters die ook bij Alexandra Kurland gewerkt hebben in Nl zitten, maar misschien ken jij er meer?[/i]

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:42

Citaat:
Door wie ben jij dan trouwens in clickeren begeleid? Ik dacht dat er maar 2 'echte' clickertrainsters die ook bij Alexandra Kurland gewerkt hebben in Nl zitten, maar misschien ken jij er meer?[/i]

Haha, door niemand. Wanneer ik mee begonnen weet ik niet precies meer, maar doe het al heel lang.

Ik ben er mee begonnen pas op het moment dat ik zeker wist dat ik voldoende respect had. Op mijn site en in mijn profiel kun je lezen dat mijn paard zeer moeilijk tot zelfs gevaarlijk was.

Voor veel van mijn les paarden gebruik ik ook de clicker training. Paarden die nergens zin in hebben en gewoon slaafs doen wat er van hen gevraagd word. Wel heb ik als basis dat respect vanbeide kanten er moet wezen voordat men hieraan begint. Uit ervaring weet ik dat mensen er heel enthousiast van zijn en daardoor dingen toe staan die niet de bedoeling zijn.

janne

Re: [NH] of VD] Oplossing bij paard zonder respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 19:05

wie weet er ook n NH instructeur in omgeving amersfoort?
of weet iemand n boek over NH zodat ik zelf de beginsels kan leren
Pling

josien

Re: [NH] of VD] Oplossing bij paard zonder respect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:21

Wat is omgeving Amersfoort. Ik zit in Uddel dat naast Apeldoorn richting amersfoort licht.