[AR] [LO] hoe moet je eigelijk longeren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

[LO] hoe moet je eigelijk longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 11:40

Ik wil een verzorgpony of paardje hebben. Maar dan heb ik 1 probleem!
Als ik moet longeren...hoe moet dat? En hoeveel minuten moet je
longeren? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:58

Ik zou iemand die het goed kan om hulp vragen, of een longeerles nemen ipv een dressuurles oid. Longeren is net als rijden iets dat je in de praktijk moet leren.

Panter17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:36

Het is moeilijk uit te leggen alleen de de praktijk te leren alvast succes gewenst ...

verkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:27

Als jee een verzorgpaardje krijgt vraag dan aan de eigenaar hoe, wat en hoelang je moet longeren.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:09

Okey, ik zal PROBEREN uit te leggen hoe. Maar je moet toch wel even iemand om hulp te vragen wat in pratijk gaat het meestal toch wel anders dan in theorie.

Je moet zorgen dat jij en je pony en de lijn en de zweep een driehoekje vormen. Jij staat met je neus naar de kont van de pony. Dat is een drijfende hulp want als je richting het hoofd gaat, zullen de meeste remmen.
De gewone stemhulpen die ik altijd gebruik is '' stap, drrrafff, ga-lop''
En voor halthouden gebruiken we '' ho of halt''.
Je kunt met hoofdstel in longeren maar dan moet je de teugels er wel afhalen en een bitstukje gebruiken.
En je kunt het beste in een afgesloten ruimte longeren.

het beste is om toch hulp te vragen aan iemand die er verstand van heeft.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:14

1 tip, kijk voor je uit en probeer niet duizelig te worden.

longeren is handig als iemand het voordoet.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:40

okej, bedankt allemaal!! *LOL* OK dan!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:41

ik moet eerst nog een verzorgpony zoeken en dat is het moeilijkst! Scheve mond

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:45

Longeren is observeren zeg ik altijd. Mss is het een goed idee om een paar keer naast iemand te staan als die zijn paard longeert. Neem de tijd om te kijken naar dat paard. Begin vooraan en loop alles af naar achteren. Hoofd, nek, rug, benen etc. Is er voldoende ontspanning, loopt het paard regelmatig, zie je de juiste spieren opkomen ga zo maar door. Op die manier leer je heel veel en dat zal jouw toekomstige verzorgpaardje alleen maar ten goede komen. Veel suc6 en ik hoop dat je snel je paardje tegenkomt. Pling

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:12

Ik ga ook een keer longeerles nemen, lijkt me interessant! Maar toch nog een paar vraagjes:
Hoe belangrijk is het longeren? Hoe vaak en hoelang moet je dat doen? Hoe ervaart het paard het?

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:49

Ssusan schreef:
Ik ga ook een keer longeerles nemen, lijkt me interessant! Maar toch nog een paar vraagjes:
Hoe belangrijk is het longeren? Hoe vaak en hoelang moet je dat doen? Hoe ervaart het paard het?

Het longeren is heel belangrijk. Neem bijv. een paard dat zijn rug niet los laat, dan leg je een paar cavaletties neer en op die manier moet hij die spieren gaan gebruiken. Zo zijn er heel veel manieren om verschillende zaken te corrigeren en/of verbeteren. Hoe vaak en hoe lang je het doet hangt af van hoe vaak jij rijd en of normaal longeert. Persoonlijk longeer ik minstens 3x per week ongeveer 3 kwartier en daarna uitstappen. Maar dat bouw je op. Zelf ben ik naar een clinic van lammert haanstra geweest en vond dat ook heel leuk. De dvd had ik wat meer aan (die kan je steeds terug zien) maar het beste is nog steeds een priveles dan heb je zelf de tijd voor al je vragen en kan je oefenen desnoods gecorrigeerd worden.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:00

OK dan! Pling

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:50

Het is maar een onbelangerijke vraag hoor maar ben even nieuwsgierig
Waarom wil je perse van te voren kunnen longeren? Is het niet handiger om eerst een verzorgpony te vinden en dan leren longeren. Mischien hoef je van de eigenaar niet te longeren.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 11:45

dat is waar, maar ik dacht misschien kan ik er iets van oppikken wat jullie beantwoorden! Kon het proberen Lachen En ik heb er wel wat van geleerd! *LOL*

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 12:28

Okay, daar heb jij weer gelijk in. Het is altijd handig als je iets weet. Succes met zoeken

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:10

wemkelover schreef:
Okey, ik zal PROBEREN uit te leggen hoe. Maar je moet toch wel even iemand om hulp te vragen wat in pratijk gaat het meestal toch wel anders dan in theorie.

Je moet zorgen dat jij en je pony en de lijn en de zweep een driehoekje vormen. Jij staat met je neus naar de kont van de pony. Dat is een drijfende hulp want als je richting het hoofd gaat, zullen de meeste remmen.
De gewone stemhulpen die ik altijd gebruik is '' stap, drrrafff, ga-lop''
En voor halthouden gebruiken we '' ho of halt''.
Je kunt met hoofdstel in longeren maar dan moet je de teugels er wel afhalen en een bitstukje gebruiken.
En je kunt het beste in een afgesloten ruimte longeren.

het beste is om toch hulp te vragen aan iemand die er verstand van heeft.

Inderdaad, beter kun je het niet uitleggen OK dan!

willeke_x

Re: [LO] hoe moet je eigelijk longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 11:48

hoi,

Ik heb longeren eigenlijk geleerd toen 'k als groom mee op cursus ging. De leraar ging achter mij staan, en had de longeerlijn mee in zijn handen en zette me telkens goed voor het longeren.

Natuurlijk is dat wel raar in het begin, maar na een tijdje went het wel. De eerste keer dat 'k probeerde met dat paard lukt het van geen kanten.

Ondertussen heb 'k wel al een verzorgpaardje en longeer 'k haar iedere keer.
Maar zoals hierboven zo dikwijls gezegd is: longeren kan je het best leren uit praktijk.

Wat je ook kan doen is het boek of dvd eens bekijken van Hamstraa...
Hij heeft een dvd gemaakt over hoe je juist moet longeren.
Hiermee zie je hoe hij het doet, en je kan een aantal weetjes in je achterhoofd houden, maar het echte longeren leer je gewoon door het te doen.

Het is niet erg als het de eerste keren niet lukt.... Je kan er maar uit leren, en het kan geen kwaad voor je paard, buiten dat hij misschien wat met je voeten kan spelen.

Hou gewoon in je achterhoofd dat je altijd kordaat moet zijn, en altijd dezelfde hulpen moet gebruiken.

Succes ermee!!!!

willeke

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:26

bedankt Haha!

ilja1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:30

Als ik jou was zou ik eerst op zoek gaan naar een vzpony, als je er dan eentje hebt kan je vragen of je móét longeren. Als dat het geval is kan je vragen of de eigenaar je dat wilt leren.