Ik heb gehoord dat een dubbele longe erg goed helpt een paard soepel te maken. Wat is een dubbele longe? en Hoe werkt een dubbele longe?
Groeten Tollerhond
casanova
Geplaatst: 14-01-05 13:56
om met een dubbele(2 longeerlijnen dus) longe te gaan longeren op je paard moet je wel weten waar je mee bezig bent en een grote handigheid met je handen en de wijsheid hebben om er correct mee om te gaan.
een dubbele longe vervangt gewoon je teugelhulpen terwijl je er nu dus niet op zit,je kan meegaan met de paardenmond (hals strekken bijv)maar ook je paard meer aan het werk zetten(dor wat meer druk te vragen samen met de drijvende hulp(stem,longeerzweep en de plaats van jezelf in de cirkel) om het paardmeer opgericht en ondertredend te laten lopen.de lijnen kan je op verschillende manieren door het longeerschofttuig laten lopen en ook los achter de achterbenen langs. hier moet je paard dus wel aan wennen!
het moet wel in een afgesloten vierkante ruimte zodat de zijkanten je paard kan helpen zodat je niet continu je paard moet sturen. je paard wordt er uitermate soepel door mits alleen door goed gebruik,anders verpest je net zoveel als slecht rijden.
je paard moet als eerste los in de rug worden door de rug te bollen en het hoofd laag bij de grond te longeren,wanneer je dan ziet (dat is dus de kundigheid die je wel moet herkennen)dat je paard nageeft ben je op de juiste weg!
ik heb (toevallig sinds gisteren)dubbele lijnen les van een holistisch isph-instructeur...maar ik heb al 3 maanden ook dressuurles van hem dus het is niet geheel onbekend wat ik moet doen(soepele ellebogen,wanneer bijdrijven en waarom enz.) en ik kan nageeflijkheid ook herkennen.van daaruit is het de kennis/ervaring om hoe de training verder aan te pakken zodat je paard het mentaal maar spiertechnisch ook aankan en je begrijpt!
Sjonniej
Geplaatst: 14-01-05 19:31
Uitleg van Casanova is perfect (Hoe kan het ook anders na een lesje )
Maar neem wel ajb. een lesje voor je er zelf aan gaat beginnen, anders doe je meer fout dan dat je er goed mee kan doen.
Tollerhond
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-05 22:22
Ja oke harstikke bedankt, ik hoor namelijk heel vaak over en dubbel longeerlijn, maar wist niet echt de funktie en hoe of wat, maar nu weet ik het wel.