[AR] [LO] Longeren: max. 30 minuten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EquineNature

[LO] Longeren: max. 30 minuten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 17:56

Hallo!
Ik heb altijd van jongs af aan geleerd dat je je paard niet langer dan een half uur mag longeren. Nu vraag ik mij af waarom dat eigenlijk is.
Ik zie namelijk geen gevaar in het langer longeren dan 30 min.
Mijn pony (18 jaar en heeft een goede conditie) longeer ik namelijk ong. 55 min. per keer, ong. 2 keer per week op een volte in een 20 bij 40 M bak. (verder wordt hij elke dag minstens een uur bereden)
Ik laat hem eerst 20 min. losstappen, daarna 10 min. losdraven, dan zet ik de bijzetteugels eraan en zet ik hem 15 min. 'aan het werk'. Deze 15 minuten laat ik hem aaneengesloten draven en galoperen, ik schakel in tempo en vergroot/ verklein de volte, ook laat ik hem om de paar minuten van hand veranderen. Daarna stap ik hem minstens 10 min uit aan de hand. Je kan wel aan hem zien dat hij gewerkt heeft maar hij is niet uitgeput en altijd binnen 5 minuten weer op adem.

Vinden jullie dit te zwaar? En in hoeverre kan dit fysiek voor hem schadelijk zijn? Ik heb namelijk zelf niet het idee dat dit slecht voor hem is.
groetjes,

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:00

Ik denk niet dat het heel slecht is.
als ik zlef longeer ben ik ook zo 3 kwartier bezig, maar het fijne weet ik er neit van.
maar ook op grotere stallen gelopen waar ik dit niet heb gehoort. misshciend at dit voer jonge paarden ging ?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:02

Nee, je kunt ook gewoon longeren ipv rijden.... Dus ik zie het gevaar niet. Je paard loopt wel de hele tijd op een rondje, maar als dat het rpobleem is.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:02

Ik heb geleerd dat een half uur longeren gelijk staat aan een uur rijden.
Voornamelijk doordat het paard constant op de volte loopt lijkt me de belasting groter.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:05

Ik weet het niet ik longeer altijd 30 tot 45 minuten en dan is ze best moe. (Omdat ik een gevecht met haar aanmoet)

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:07

volgens mij mag je best langer dan 30 minuten longeren Lachen
ik longeer soms 3 kwartier,soms een uur en soms maar een kwartiertje,hangt ervan af Lachen

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:08

Regelmatig van handveranderen verlicht het werk aan de longe al iets. Dus niet een half uur op links om daarna een half uur op rechts door te gaan. Ik wissel dat meestal zo rond de 7 minuten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:18

Verplaatst van VMR naar UZ.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:26

Ik longeer meestal maar 20 minuten...Instappen doe ik tien minuten aan de hand op het harde...dan ga ik werkelijk longeren. Ik wissel van hand ongeveer iedere 5 minuten.
En ik stap ook weer uit op het harde...

Langer vind ik niet nodig en al die tijd op een volte lopen is best wel inspannend. Tijdens het rijden maak je ook veel rechte lijnen (tenminste ik ben niet een uur bezig met alleen maar voltes) dus dan is de belasting van de pezen en gewrichten al veel minder.
Daarbij is het gewoonweg saai voor een paard om al die tijd maar rondjes te moeten lopen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:34

Ik denk dat je wel langer kan longeren. Het gaat voornamelijk om het feit dat ze alleen maar rondjes lopen...

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:35

Ik longeer altijd aan de dubbele longe zodat ik ook zijgangen kan oefenen.Ik verander hierbij heel vaak van hand. Ik denk niet dat het uitmaakt hoe lang je dan longeerd.Bij mij hangt het er net zo als bij het rijden vanaf hoe het gaat.Gaat alles prima dan kun je met een halfuurtje klaar wezen, maar als het niet helemaal lekker gaat laat ik haar wat langer doorwerken.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:49

meer dan 30 min longeren is slecht als je niet vaak genoeg van hand veranderd: het binnen achterbeen word zeer zwaar belast door de constante volte.
ik denk dat als je gewoon genoeg van hand veranderd, en hem niet al te lang *aan het werk zet* de belasting mee valt.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:13

de rede dat je niet langer dan 30 min "mag" longeren is idd om de pezen enzo niet te veel te belasten. het paard loopt toch constant met een groot gedeelte van zijn gewicht op het binnenbeen (zowel achter als voor), of je nou van hand verandert of niet!
longeren met bijzet kan ook intensiever zijn dan gewoon rijden omdat je met gewoon rijden toch iets flexibeler bent in je hand, wil het paard echt niet, dan kun je zonder hulpteugels vrij weinig en met bijzet worden ze toch en beetje gedwongen (weet niet goed hoe ik het uit moet leggen), ik zeg niet dat het slecht is maar het is wel gewoon anders dan rijden....

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:28

Ik ben meestal ongeveer 45 minuten bezig. Daarvan longeer ik 30 minuten actief. De rest van de minuten ben ik bezig met in- en uitstappen en het vast- en losmaken van de bijzet.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:58

Als ik echt intensief longeer dan duurt dat maximaal 40 min. Bij mij gaat wel vanaf de 1e minuut bijzet/touwtjes eraan. Eerst zet ik ze altijd lekker los en dan 5-10 min warm lopen, meestal op een ruime volte en wat overgangen stap-draf. Dit allebei de kanten op (dan ben ik 10 min bezig) Dan weer de kant op die ik begonnen ben en wordt hij wat strakker bijgezet en gaat ie echt aan het werk. Veel overgangen, volte veruimen en verkleinen, verzamelen en veruimen, halthouden en achterwaarts. Ik doe 10 min achter elkaar een kant en dan 10 min de andere kant. Daarna zet ik de touwtjes weer los en laat ik hem nog even op een grote volte lekker uitdraven/galoperen. Dit ook weer links en rechtsom. Uitstappen doe ik daarna aan de hand.
Ik heb wel een shetlander waarmee ik dit doe en die wordt verder nauwelijks bereden, dus dit is zijn 'echte' werk. Ik doet dit niet vaker dan 3 keer per week. Ook longeer ik wel eens met een dubbele longe en dan gaat het dus hetzelfde alleen hoef je dan niet telkens alles te verstellen Lachen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:03

Denk niet dat ik mijn paard of pony er blij mee maak als ik ze langer dan een half uur longeer, ik laat ze altijd flink werken aan de longe, denk niet dat het daar aan ligt, maar eerder aan de rondjes, loop zelf maar eens een half uur lang het zelfde (kleine) rondje.....

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:35

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik hem voortaan buiten 20 minuten losstap, scheelt voor hem dan weer 20 minuten rondjes lopen en is ook wat gezonder voor mij!! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:15

Wat christa zegt over de pezen en het binnenste been is waar. Het is inderdaad erg belastend. Helemaal voor een jong paard of in een niet ideale bak. Daarbij is het ook nog een spierenkwestie, als je met dressuur bijvoorbeeld de hele tijd dezelfde oefening vraagt en het paard word moe zal het zijn lichaam op een andere manier gebruiken dan de goede om je toch tegemoet te komen(of ze worden dwars...). Niet wenselijk volgens mij. Voor de afwisseling kun je hem misschien in de bak ook eens zonder longeerlijn 'longeren'.

ob_session

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:17

ik denk dat het helemaal niet zo slecht is zolang je het niet iedere dag een uur doet. maar ze zeggen toch juist dat longeren ze goed losmaakt enzo. en heb er trouwens nog nooit van gehoord dat je niet langer dan 30 minuten mag longeren. maar jullie hebben ook wel weer gelijk dat het zwaarder is dan rijden maar toch denk ik dat het niet zo heel veel kwaad kan.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:11

ik longeer meestal 2 keer in de week een half uur tot 45 minuten
me paardje is 4 maar wordt met passoa gelongeerd voor ze ruggebruik en rugspieren en achterhand. 1e 10 minuten losstappen. links en rechtsom. Dan 10 minuten links, 10 minuten rechtsom en dan uitstappen. Dit met de passoa op verschillende standen en de volte op verschillende groote. Hij is niet super moe hierna, heeft wel hard gewerkt. Denk dat het ook voor ieder paard verschillend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 23:34

goed longeren is net zo moeilijk als goed paardrijden, als je vragen stelt zoals zohra en er over nadenkt zal het ook niet zoveel kwaad kunnen denk ik, maar ik probeer het nooit zo lang te doen. als ik bezig ben sta ik ineens best lang, dan ben je al weer langer bezig dan je dacht.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:44

Lang rondjes longeren lijkt me gewoon oersaai voor een paard en daarom niet denderend voor zijn geestelijke ontwikkeling. Ik zou er bij het longeren daarom wel voor zorgen dat je genoeg afwisseling inbouwt om het voor het paard leuk te houden . Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.