[AR] [Nh] 7 games van Parelli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cinv

[Nh] 7 games van Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 18:27

Ik zou er meer van willen weten , kennen jullie sites waar alles is uitgeled (duidelijk) en waar ze van de levels spreken ook?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:39

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 18:40

ik weet niets ervan, weet niet hoe het gaat niets daarom wou ik wat info erover Knipoog
dank je.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 20:44

al die artikelen op de parelli.com site zijn leuk om te lezen, ze geven je een beetje een beeld van wat parelli inhoud.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:11

Van die artikelen heb ik ook een heleboel geleerd. Er is idd veel op internet te vinden, ook als je zoekt op de assessments die je moet kunnen halen bij Level 1...

Ook in het boek Natural Horse*Man*Ship van Parelli staan alle games. Misschien niet zo duidelijk benoemd, maar ze staan er wel allemaal in. Het boek is inmiddels ook vertaald naar het Nederlands. Als je echt interesse in Parelli hebt, zou ik je aanraden een (tweedehands) Parellipakket aan te schaffen. Wel veel geld, maar niet duur. Knipoog Ik heb er in elk geval heel erg veel aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:12

Ga eens op zoek naar de nodige communities en intern fora voor/over Parelli/PNH, daar kun je ook heel veel van opsteken.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:26

Dank jullie.
Ik ben eigenlijk overal op internet aan het zoeken en heb een paar speletjes aangepast en vond het fijn... en wil zo wel verder gaan aangezien ik nie kan rijden momenteel..Maar zo fan ben ik niet om er (veel) geld in te stopen. Vind het spijtig dat ze daar zo veel voor vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:27

Het is een investering die je in jezelf doet en waar je de rest van je leven profijt van hebt. Jammer dat je jezelf dat niet waard acht.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:10

Cassidy schreef:
Ga eens op zoek naar de nodige communities en intern fora voor/over Parelli/PNH, daar kun je ook heel veel van opsteken.

www.naturalhorsemanship.nl bijvoorbeeld (cassidy, zit jij daar ook op?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:17

Nope, ik zat op een forum van Yahoogroups. Tegenwoordig heb ik al moeite om de modelpaardenfora bij te houden, en bokt er dan natuurlijk nog bij, dus kom er niet meer aan toe.

netel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:05

ik denk dat je superroos hier maar het een en ander over moet vragen, ze doet het zelf en haar moeder ook!!!!!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:05

Als je dit oefeningen doet, mag je dan spreken tegen je paard ?
Mijn paard is al veel gewend aan mijn stem , bv kom hier, 'fluiten' om te stoppen enzov...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:27

Ik ondersteun Parelli-oefeningen altijd met aanwijzingen die het paard gewend is te krijgen en al begrijpt. Later probeer ik de stemhulpen te verminderen, gewoon omdat het een goede test is of je houding correct is.

Verder mag je het natuurlijk zelf weten. Haha! Doe wat je paard begrijpt, zeker in de beginfase. Andsers frustreer je jezelf en je paard alleen maar.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:28

Het wordt wel afgeraden bij Parelli om stemhulpen te gebruiken, in elk geval in de eerste levels. Dit omdat je vaak met je houding wat anders kunt uitdrukken dan met je stem. Heel bekend is natuurlijk iemand die zich angstig vastgrijpt aan zijn paard en dan het paard met de stem probeert te kalmeren 'rustig maar'. Maar ook op subtielere manier kunnen houding en stem elkaar tegenspreken.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:52

Pff gisteren de speletjes gedaan met de zweep naast hem te doen draaien..en dan stilletjes meer, tot het lawaai maakte ...hij sprong weg en bleef volle galop rond mij rennen...je zou hem moeten laten doen tot hij zelf stopt..da vind ik nu maar niets hoor...hij word knetter zolang die zweep in actie is..en dan zou je moeten stoppen pas als hij stopt...is goed om mijn paard kapot te laten galoperen..iemand ervaring ?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:01

Tip: koop een Level 1 pakket en ga eerst Level 1 doorwerken voor je je aan dit soort dingen waagt. Dan leer je ook dat het niet enkel gaat om 'doorgaan tot je paard vanzelf een keer stopt' maar dat er approach en retreat, timing en feel bij komt kijken.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:30

callippo schreef:
Tip: koop een Level 1 pakket en ga eerst Level 1 doorwerken voor je je aan dit soort dingen waagt. Dan leer je ook dat het niet enkel gaat om 'doorgaan tot je paard vanzelf een keer stopt' maar dat er approach en retreat, timing en feel bij komt kijken.

Verward ...heel erg bedankt Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:44

Tja cinv, jij begint bij het eind ( een paard dat ondanks knetterende zweep bij je blijft heeft 100% vertrouwen in jou, daar moet je naartoe werken) . Een zweep hoort het verlengde te zijn van je arm. Zolang als het paard dat nog niet doorheeft, en je het vertrouwen van hem nog niet hebt gewonnen, maak je op deze manier meer stuk dan dat je lief is.

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:03

Cassidy schreef:
Tja cinv, jij begint bij het eind ( een paard dat ondanks knetterende zweep bij je blijft heeft 100% vertrouwen in jou, daar moet je naartoe werken) . Een zweep hoort het verlengde te zijn van je arm. Zolang als het paard dat nog niet doorheeft, en je het vertrouwen van hem nog niet hebt gewonnen, maak je op deze manier meer stuk dan dat je lief is.

Dank je daar heb ik iets meer aan Knipoog

Bwa ik laat da vallen denk ik, dacht meer hulp te krijgen misschien op een ander forum. en op internet. Zo fanaat wil ik ook niet zijn en 250 e voor een spelletje nee dank u..ben nog nie gek genoeg op die parelli gedoe...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:16

Jammer dat je het: Parelli gedoe vindt. En dat je er nu al de brui aan geeft is een duidelijk teken dat een verkeerde start het plezier aan dingen kan verpesten.
Enfin, je hebt er alleen jezelf mee. Uiteindelijk had je met dat Parelli gedoen misschien een veel betere band met je paard kunnen krijgen (inclusief het paard belagen met een knetterende zweep zonder dat hij er van onder de indruk is...)

Jammer hoor! (Maar beter voor je paard Haha!)

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 19:19

Ik heb ne site frankrijk waar ze me helpen ...daar ga ik op voort en lees zo wat ik kan vinden.
Ik zie wel wat het wordt Knipoog

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 19:20

callippo schreef:

Met zo antwoorden ga ik niet ver, en helpen doe je er mij ook niet mee

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:51

cinv schreef:
Met zo antwoorden ga ik niet ver, en helpen doe je er mij ook niet mee

Je vindt dat ik je niet help met zo'n antwoord???? Misschien is dit wel het allerbeste antwoord wat je kunt krijgen!!!
Een antwoord om meer Savvy te krijgen, meer inzicht en meer dingen over paarden te leren dan je ooit voor mogelijk hield. Maarja, "you can lead an ignorant man to knowledge, but you cannot make him think" he?!

Ik kan nu eenmaal niet het hele boek gaan overtypen he. En met enkel een kort antwoord ben jij nog niet geholpen, want er gaat een hele theorie aan vooraf (die je misschien wel op inet kunt vinden) en dan ook nog een hele serie andere oefeningen.

Overigens kun je voor veel minder geld al 2e hands parelli pakketten vinden of voor 5 euro naar een demo gaan waar je de 7games uitgelegd ziet en vragen kunt stellen. Of voor 20 euro een hele dag gaan kijken bij een Level 1 cursus.

Ook kun je meedoen aan playdays of videoavonden met mede Parelli studenten en aan hun vragen stellen.

Maar zoals jij beschrijft dat je met een zweep bent gaan zwaaien en dan niet weet wat je moet doen als je paard gaat rennen, tsja, daar kunnen wij ook niet echt veel mee he. ik kan je wel adviezen geven, maar die zijn dan meer L2 gericht omdat dit een extreme friendly-game en geen gewone friendly game.

Ga dus de spelletjes spelen zoals ze bedoeld zijn, probeer uit te zoeken hoe de basis echt in elkaar steekt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:00

is dat Parelli pakket eigenlijk al eens vertaald naar het Nederlands?
Ik spreek geen woord Engels en begin er dus niet aan omdat ik er helemaal niets van ga begrijpen, dan moet ik ieder woord met een woordenboek erbij gaan vertalen (is het pakket ook meteen vertaald )......

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 21:41

Smurf ik heb nog niets gezien vertaald.
En tweedehands 150 e betalen lijkt me te veel ..
Ik zoek wel verder en laat de zweep aan de kant en heb advies gekregen elders anders. Als je wil ik sta er nog open voor maar als het om zo antwoorden gaat van...koop het , laat maar dat interesseerd mij niet. En cursusen gaan volgen ook niet..heb momenteel andere zorgen aan mijn hoofd namelijk mijn gezondheid daarom dat ik dit eens wou proberen.