[AR] [VD] Wat versta je onder vrijheidsdressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viola

[VD] Wat versta je onder vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 01:25

Lijkt een simpele vraag, maar lees even verder wat ik precies bedoel.
Ik kom allemaal kunstjes tegen zoals knielen, liggen, steigeren enzo dat is duidelijk. Maar ik ken de vrijheidsdressuur vanuit het circus. Daar ligt de basis in het rondlopen van de paarden, een soort los longeren dus en dan het ook met meerdere paarden. Allerlei gangen, formaties en figuren worden gelopen zoals pirouettes, walsen (met tweeen draaien) en vlechten. Eigenlijk een soort grondwerk uit het nh, maar dan al eeuwen oud.
Voor mij is dit het basis gedeelte van de vrijheidsdressuur aangevult met de individuele kunstjes, maar ik krijg de indruk dat veel mensen het alleen bij de kunstjes houden.
Niet iedereen heeft natuurlijk meer paarden of pony's ter beschikking, en kan het dus niet zover uitwerken, maar met één kom je ook als een eind.

Wie neemt dit wel mee in de vrijheidsdressuur? En wie traint er ook met meerdere paarden tegelijk?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 03:17

Ik heb vroeger wel met de pony van mijn vriendin en ,ijn eigen pony losgewerkt in de bak. Tegelijk omkeren/van hand veranderen en zelfde tempo lopen (ieder aan een kant van de bak). Was erg leuk en intensief. De pony's waren goed op elkaar ingespeeld en hetzelfde getraind. Toen ik verhuisde en naar een andere stal ging heb ik nooit meer zo intensief andermans paarden getraind.

Ik vond het niet meer leuk om een ander paard/pony in vrijheid te longeren die echt nog geen eens hetzelfde tempo kon volhouden en die je door elke hoek moest drijven. Dan kon ik eerst andermans pony trainen en daar hield het voor mij op. Helaas, want het is wel super leuk!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 03:19

Vrijheidsdressuur is verder alles wat vrij is, dus niet aan een lijn of onder de man of voor een wagen. Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:25

Vrijheidsdressuur is voor mij en Banjer de kunstjes die ze kan, en dit alles zonder dwang. Ik heb haar soms wel aan een leadrope vast, maar die hangt altijd los.... (dit meer omdat ik meestal in de buitenbak oefen, en in de bakken mag je niet losgooien... als ik met Banjer loswerk, kan ik gemier krijgen met de boer en/of stalgenootjes...)

Fjord_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:37

Hmm soms doet de eigenaresse met Silka ook kunstjes maar die doen dan eerst longeren en dan doet ze allemaal van die kusntjes.
Ik zie het eigenlijk hier als een soort kunstjes met je paard doen.
Overal war Vd foto's staan staan eigenlijk kunstjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:48

Vrijheidsdressuur of Liberty training kan IMO van alles zijn, alleen geef je het paard de keuze (VRIJ) om mee te werken ja of nee.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:00

Ik weet wel wat ongeveer de betekenis van vrijheidsdressuur is (als je dat zo kan noemen).
Maar vroeg me af wat jullie in de praktijk dus doen. Dat los longeren wat ik uitlegde valt voor mij onder de basis. Doen jullie dit ook als vast onderdeel van de VD eventueel met meerdere paarden?
Er zijn hier zoveel VD-ers, maar ik krijg het idee dat niet veel mensen dit ook doen. Soms is het natuurlijk niet echt mogelijk als je idd niet mag losgooien, maar dat zal toch niet bij iedereen het geval zijn.

Ik zou hier graag wat dieper op in gaan, maar dan wil ik graag weten wie dit ook doet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:25

sorry, maar met circus denk ik *over het algemeen* aan paarden die strak bijgezet hun rondje doen. En in de ring ziet het er misschien allemaal leuk uit, tot je achter de schermen komt. Nu wil ik niet alles over 1 kam scheren, maar met name de kleinere werken zo.
Ik associeer mijn trainingen dus niet graag met het circus.
Ik werk tegenwoordig in de training practisch 100% los, af en toe een touw eraan om bijv het hoofd in de juiste richting te bewegen, maar hoe losser hoe liever

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:33

Ja ben het wel met Stef eens. heb het zelf niet zo opt circus. Als ik met Maris wat oefen ist meestal alleen met een halstertje om. In het begin nog wel met een touw er aan omdat ik weet dat hij het gras en de uitgang van de bak leuker vind dan mij. Maar hij begint steeds makkelijker en losser te worden. Nu kan het al zonder halster en touw. Hij doet het graag, die indruk krijg ik tenminste. Verder kan ik hem niet los longeren want hij rent van de ene kant vd bak naar de andere kant. Verder zit de basis ook al in het rijden vind ik zelf. Echt grond werk doen wij niet, soms doen we wel eens een volgoefening (als ik dat zo mag noemen) en moet hij blijven staan. Maar ik zie aan hem dat hij er zelf niet zoveel aan vind. en ik kan hem daarin ook niet blijven boeien. ja dat kan wel maar dan moet ik hem volproppen met snoepjes en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Hij moet het uitzichzelf doen omdat hij het leuk vind. want daar staat de Vrij heid toch voor in de vrijheidsdressuur.. Wij houden het dus meer bij de "kunstjes" voorzover de lenigheid en het enthousiasme van Maris dit toelaat!!!