[AR] [LO] Andere hand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

11568

[LO] Andere hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 15:48

Mijn pony houdt niet heel erg van longeren, af en toe is het natuurlijk wel noodzakelijk ivm weinig tijd oid. Ze loopt lekker door [af en toe een bok, moet kunnen vind ik], maar zodra ik haar op de andere hand wil laten lopen [dat lijkt mij toch vrij belangrijk] en haar dus naar het midden haal, weigert ze nog om verder te lopen. Ze kruipt dan zowat in me en volgt elke stap die ik zet. Soms, als ze echt in een moeilijke dag zit, wil ze ook nog wel eens proberen te steigeren als ik haar probeer weg te jagen met de zweep. Meestal, tot mijn grote ergernis, draait het er op uit dat ze dus toch op de 'verkeerde' hand blijft lopen omdat ik haar niet te lang stil wil laten staan ivm afkoelen. Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken met meer resultaat?

Guust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:13

ik kan het enkel met een koord in elke hand... is wel lastig om dan nog de zweep te hantere ^^ .. maar onzen Amao is nen brave en werkt goe mee, dus is ni echt nodig Lachen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:37

Dus als ik het goed begrijp krijgt hij eigenlijk toch nog zijn zin??
Niet doen! Jij bent baas dus als jij zegt die kant op dan is het ook die kant op en niet anders. Want als ik dit zo lees is het net of hij de baas is over jou( met dat steigeren enzo). Beetje strenger zijn, je mag best wel eens een klap verkopen hoor ! Een goeie en niet elke keer weer natuurlijk.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 13:11

Alleen wat dit betreft is ze de baas ja. Verder heeft ze veel respect voor me. Ben niet bang voor haar, die klap krijgt ze ook zeker als ze dat doet maar blijkbaar interesseert haar dat niet. Tja, haar zin geven zal toch echt moeten, ze is meestal zeiknat van het longeren en om haar dan zo lang stil te laten staan vind ik drie keer niets.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:00

ja en als je haar zin blijft geven dan zou het ook blijven doen. En dan heeft deze topic volgens mij niet zo veel zin meer !! Longeer je haar eens een keertje niet zeiknat, neem gewoon een keer als doel dat ze naar je luisterd op beide kanten en niet als doel ze heeft beweging gehad.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:10

In de tussentijd voor jij dit bericht plaatste heb ik dit gedaan ja, uurtje geleden ofzo. Was vandaag opeens niets aan de hand, toen we begonnen ging ze zelf al op haar rechterhand lopen. Alsof ze dit topic heeft gelezen! Rechts is dus haar minder goede kant, toen ik haar dus uiteindelijk op links wilde laten lopen ging dit ook probleemloos!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:23

Mijn paardje heeft hetzelfde Boos! Niemand die haar de 'slechte' kant op krijgt...En de zweep helpt niet, als ik die alleen al vast pak word ze helemaal panisch...Ze heeft er denk ik ooit een errug slechte ervaring meegehad.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:07

Voor colt; dan denk ik dat jij het beste voor dat je paardje stil wil gaan staan dus even je stem heel hard moet verheffen ( laat hem maar schrikken) en anders een stap in de richting van zijn kont gaan. Plotseling dan schrikken ze ook wel. ( volgens mij heb ik dat hier ook ergens staan op deze forum). In ieder geval voorkomen dat ie het doet en niet zijn zin geven.

aan 11568; Goh mooi dat hij luisterde want zal ij in de wolken hebben
gezeten. Vind het harstikke goed.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:16

Mja, nu maar hopen dat het niet eenmalig was. Ik print dit topic uit en hang het op haar staldeur, misschien dat het helpt Haha!

Overigens is die van mij ook wel bang voor de zweep, althans, bang? Ze heeft er in elk geval ontzag voor, behalve van dichtbij dus.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:18

Ik zal het vandaag eens gaan proberen, en met de 'slechte' kant beginnen omdat ook zij nu een dikke wintervacht heeft.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 16:47

Juist dat wilde ik net zeggen. Begin niet altijd op dezelfde hand. Wissel af.
Is prettiger voor het paard en voor jezelf. Stop ook op het moment dat het goed gaat, en 1 ding..als ze moeite heeft met rondjes lopen, dan laat haar halthouden op de ronde en loop zelf naar haar toe. Dan draai je haar om en loop je zelf terug naar het midden. Een handgebaar en stemverheffen kan voldoende zijn, zoniet dan "dreig"je met de zweep.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:22

Helaas weer niet gelukt....

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:57

En met zijn 2een?? Eentje die erlangs loopt? of een dubbele longe? Dan kun je haar sturen...

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:08

Jah ik moet echt iets anders gaan proberen, want zo gaat het niet lukken. Ik hoorde een paar dagen geleden dat een van de paarden die ook bij de mijne staat hetzelfde probleem had. Ze had het laten oplossen door iemand anders die hem flink aangepakt had met de zweep erbij. Maar dat lijkt me geen oplossing voor mijn paardje, ze is al zo bang voor die zweep...
Als mijn tentamens voorbij zijn ga ik me even helemaal op de andere hand controleren, als ik weer veel tijd heb