Ik denk nu vooral aan 'werken met de lange lijnen', 'longeren met dubbele longe' en 'vrijheidsdressuur'. Ik bedoel niet met welk kunstje te beginnen of hoe je een bepaald kunstje moet aanleren... maar meer: hebben jullie bijvoorbeeld boeken gelezen en zijn jullie aan de slag gegaan? Heeft iemand het jullie geleerd (ten minste op weg helpen - basis aanleren)? Zijn er mensen die er les in geven? Hebben jullie het gezien en gedacht, ow dat zal ik ook eens proberen aan te leren?
Ik weet dat er veel over te lezen valt onder andere hier op bokt. Maar dan bedenk ik me, voor rijden op zich is lezen toch ook niet voldoende? Kan een fijne aanvulling zijn, maar toch niet het enige? Is dit met deze zaken ook het geval?
Ik vind het al en hele tijd interessant en zou ook graag op zo'n manier met mijn paard bezig zijn in de toekomst. Maar eigenlijk weet ik niet of ik het wel zie zitten om 'zomaar wat aan te klooien' op basis van dingen die ik lees, wat als er iets fout gaat...
Dennis
Geplaatst: 08-01-05 18:26
Ik ben zelf aan gaan klooien. Zowel met het werken aan de LL, het longeren met dubbele longe en VD.
Allemaal is het wel aardig gelukt. Ik heb in alle 3 inmiddels wel wat les gehad. Maar helaas op een laag pitje.
Evy
Geplaatst: 08-01-05 18:40
Ik was begonnen met Vickey te leren buigen. Vond ik wel een grappig kunstje. Ik had nog nooit over Vd gehoord. Todat marieke_456 op bokt, VD begon met haar Shetlander Timon. Toen ging ik dingen opzoeken en een beetje proberen enzo
Pink_Horizon
Geplaatst: 08-01-05 18:49
Met alles ben ik eigenlijk ook zomaar begonnen zonder me er vreslijk in te verdiepen. Hoe meer je doet hoemeer problemen je tegen komt en op zo'n momenten grijp je naar boeken. Ik heb nu een leuk setje boeken thuis liggen waar ik veel uithaal maar het meeste is toch gewoon zelf oefenen...
Sjonniej
Geplaatst: 08-01-05 20:48
Mijn ouders zijn ook besmet met paardenvirus. Zo heb ik het mennen en longeren met dubbele longe van hun over kunnen nemen.
Ireen_
Geplaatst: 08-01-05 21:17
Met vrijheidsdressuur ben ik jaren geleden begonnen, ik had toen het boek van nathalie penquitt voor mijn verjaardag gekregen en heb wat geprobeerd met Evita.. eigenlijk alleen de basis. Daarna ben ik er een hele tijd niet meer mee bezig geweest. Vorig jaar in april werd Evita onregelmatig, het was niet duidelijk waar dit vandaan kwam dus ze heeft onder de onderzoeken ruim 4 maanden alleen maar op het land gestaan. Ik merkte dat Evita nogal down werd omdat ze niet meer mocht werken dus toen ben ik weer vrijheidsdressuur gaan doen, wat ze erg leuk vindt! Ze kent een paar dingen zoals spaanse pas, buigen, achterwaarts, op blok enzo.. ik ben er op dit moment niet zo fanatiek mee bezig maar het is wel een voornemen om haar wat meer te gaan leren Ik heb het wel gedaan door zelf "aanklooien" dus met behulp van een boek tenminste.. maar ik weet denk ik wel waar ik mee bezig ben, kunstjes zoals steigeren zou ik Evita bijvoorbeeld nooit aanleren! Ten eerste omdat ik het gevaarlijk vind, ik wil geen ongelukken wanneer andere mensen of kinderen met haar bezig zijn.. ten tweede omdat ik geen begeleiding heb en zelf geen ervaring heb met het aanleren van dit soort dingen.
Met het aangespannen rijden ben ik pas begonnen, Evita is erg braaf en ervaren maar ik nog niet ik heb daarbij hulp van stalgenoten en ik ga deze zomer lessen/koetsiersbewijs halen.
Auky
Geplaatst: 08-01-05 21:27
lange lijnen heb ik ook maar een beetje zelf uitgevogelt, nadat ik eens met mijn verzorgshet met een tuigje had gelopen (ze werd voor de kar beleerd enzo) Daarna ben ik dat eens uit gaan proberen bij een andere verzorgpony met een longeersingel en een longeerlijn, dit werkte eigenlijk precies het zelfde. Vond het wel leuk om te doen, ik had geen idee hoe je het moest noemen, totdat ik een plaatje van zoiets in een boek zag en er dus heel wat over in stond. Sindsdien wist ik dus dat ik met lange lijnen bezig was
Ik heb de laatste tijd vanalles gelezen over VD en heb Auky de basis aangeleerd (stappen, draven, galopperen, stilstaan, blijven staan, komen e.d.) en wil nu gaan beginnen met buigen en het compliment enzovoorts.
Ik ga het gewoon zoveel mogelijk zelf proberen, maar heb wel een beetje opgezocht hoe je zoiets aanleert, om toch een beetje een basis voor mezelf te hebben.
Tanjake
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-05 09:47
Bedankt voor jullie antwoorden... De meesten onder jullie doen het dus toch op hun eentje zonder begeleiding zie ik. Om eerlijk te zijn heb ik buiten een paar cursussen in Nederland en een zomerkamp in België ook nog nooit iets gezien/van gehoord dat er lessen in gegeven werden...
Marieke_456
Geplaatst: 09-01-05 13:24
Evy schreef:
Todat marieke_456 op bokt, VD begon met haar Shetlander Timon. Toen ging ik dingen opzoeken en een beetje proberen enzo
Geef mij maar weer de schuld
Ik weet niet meer precies hoe ik ben begonnen. Ik zag het zo op bokt en k vond het wel een leuke uitdaging. Dus toen heb k ook gewoon informatie gezocht. Ook met LL heb ik nooit les ofzo gehad...