[AR] [LO]&[AR] te veel reactie op weinig teugeldruk,...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoBoSanders

[LO]&[AR] te veel reactie op weinig teugeldruk,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 14:27

wat nu.....

Mijn Shetlander (10 jaar) reageert te veel/snel bij amper teugeldruk.

Ik ben haar aan het beleren voor het mennen.
Ze doet het dus ook met longeren (enkel en dubbel) en de lange lijnen.

Ze heeft dus maar een lichte druk nodig en ze reageerd erg snel.
Iets te snel, want je hoeft dus echt bijna geen druk te geven en ze doet het al.
En dit is niet altijd het gevraagte, want als je een teugel maar iets meer druk geeft gaat ze al die kant op etc.
Bij veel dingen is dit wel handig maar bij het andere niet.

Is er een manier waardoor ze minder snel op het bit reageert?
Ze heeft een normaal Shetlanderbitje, enkel gebroken.
Mij lijkt het dat een stabieler bit nodig is, klopt dit?

Vooral voor het mennen is het onhandig, want ze lijkt dan wel dronken omdat ze al op het geringste links of rechts slingerd.
Een stang is ook niet bij haar te doen, dan is het nog erger.

Als mijn uitleg onduidelijk is dan hoor ik het wel.
Volgens mij ben ik her en der door elkaar gaan praten.
Soms niet het goede wordt gebruikt denk ik ook, dus ik hoor het wel....
Vond het een beetje lastig om het te typen, pratend kan ik het beter vertellen.
Anders stellen jullie maar vragen en leg ik het beter uit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:01

Niets met de tanden? of kiezen?
misschien moet hij eerst wennen....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:11

Het klinkt alleen maar goed. Normaal duurt et een tijdje voor je je pony op je ppinken kan sturen, maar jouw pony doet dit nu al.
Als ze 'normaal' reageert, dus niet opzij springt, maar gewoon een bocht maakt. Wees er trots op!

BoBoSanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:44

Nee ze is pas gecontroleerd, en heeft niks aan haar gebit o.i.d.
En wennen, tja dat is ze al wel (onder het zadel, 7 jaar geleden al eens voor de wagen gestaan, lange lijnen en longeren etc gewend)

Tuurlijk is het fijn dat ze zo direct reageert, maar dit is te.
Bij het geringste drukje al, maar dan ook echt bij 1 mm (bv, echt dus geen druk is al druk bij haar) verschil qua druk etc.

Misschien dat er een stabieler bit is, nu heeft ze dus een enkel gebroken Shetlanderbitje.

Ze lijkt wel dronken, bij allen maar de druk van de teugels (=menteugels) op maat (met een heel klein boogje) gaat ze alle kanten op.
Als ik meer druk geef op beide kanten krijg je dat weer goed, maar als het weer minder wordt en je links of rechts iets meer druk zou geven is ze dus aan het swieberen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:53

Aan je pony zou ik niks willen veranderen. Is toch super dat ze zo goed reageert.
Maar dan moet je zelf wel goed leren sturen, handen goed stil houden en hele lichte hulpen geven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:16

Dat ze dronken is heb je bijna altijd met jonge pony's. Sem slingerde in het begin ook van berm naar berm, maar na een paar maanden is dit stukken beter geworden. Ze zijn nog niet zo in balans dat ze rechtuit kunnen lopen, dit hebben jonge kinderen precies hetzelfde.
Verder denk ik net als Viola dat jij jezelf aan moet passen ipv. dat die pony hard in zijn mond moet worden!!

BoBoSanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 12:39

Ik heb juist een rustige hand, en ook stil.

Het is niet echt een jonge pony meer, als 10 jarige moeten ze gewoon in belans kunnen lopen zelf.

Maar ik ga nog even veder proberen of het lukt als ik heel veel rechte lijnen met stelling doe (dat ze leert niet bij een klein drukje die kant op te gaan (niet bij zo'n klein drukje, veel minder dan de normale bij haar dus)....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 18:16

Probeer het bit, zover de kiezen dat toelaten, achter in de mond te leggen.
Dan ligt het bit vaster tegen de mondhoeken aan en zal ze hopelijk iets minder snel reageren op onbedoelde bewegingen van de leidsels.
Als je er achteraan loopt neem dan de leidsels in een hand volgens het Achenbach systeem, daarmee wordt jou hand nog rustiger. Sturen doe je dan vervolgens door met je rechterhand een leidsel iets terug te halen; en de andere iets toe te staan.