Ok, stomme vraag, maar ik vergeet het steeds weer...
Waar sta je nu weer bij het longeren. Het is in een driehoek, maar stond je nu meer naar de voorhand of naar de achterhand? Sta je evenwijdig met je paard of in een hoek?
Sorry, maar ik vergeet het gewoon telkens weer.
Nado
Geplaatst: 03-01-05 13:52
als je paard vooruit moet, meer naar de achterhand, dan heb je nl een drijvende werking. als je paard langzamer moet, meer naar de voorhand, dan heb nl een remmende werking.
IngeT
Geplaatst: 03-01-05 16:42
Biepje, je kan het natuurlijk ergens lézen, maar zou het niet fijner zijn eens te gaan experimenteren met posities? Los, bedoel ik dan. En pas als je zeker bent van jezelf en de manier waarop je je paard kan beinvloeden hang je er een lijn aan - want zolang je je van je eigen houding en positie niet goed bewust bent zit die lijn (en die zweep) alleen maar in de weg, voor jou én voor je paard, die op de meest onverwachte momenten een onbedoelde ruk aan z'n hoofd krijgt. Elk paard is verschillend (vanwege voorgeschiedenis, vanwege ruiter, vanwege temperament enzovoort) dus is het kwestie van te zoeken wat bij jouw paardje werkt. Hoe doe je dat? Simpel. Laat je paard los in de piste. Wacht tot hij stilstaat, en ga dan doelbewust op hem af, vanaf de zijkant, bijvoorbeeld, of vanaf da achterkant... Kijk of je hem van z'n plaats kan krijgen - en ik bedoel niet dat hij gaat draven of zo, gewoon één stap van je weg krijgen is al voldoende. Het gaat over jou, niet over je paard . Begin telkens opnieuw vanop een afstandje. Je laat je paard gewoon weer tot stilstand komen. Kijk dan eens waar je moet staan om je paard vooruit weg te krijgen. Of hoe je hem met z'n schouder éérst weg kan krijgen. En dan of je hem z'n achterhand kan laten wegdraaien. Kijk eens hoe veel of juist hoe weinig je moet doen om dat te laten gebeuren. Schiet je paard weg, dan heb je teveel gedaan; je wil een duidelijke, mooie overgang. Kijk eens of je, als je paardje in beweging is, hem ook weer kan vertragen, en zelfs naar je toe krijgen, zonder lijn eraan. Als je dat allemaal kan, pik je de letter A uit, of zo. Probeer je paard precies op die plaats te krijgen, op een zo efficient mogelijke manier. Speel met je paard!
Biepje
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-05 21:31
Het probleem is nu eenmaal dat we ze nooit mogen loslaten in de piste, het is absoluut verboden...
IngeT
Geplaatst: 04-01-05 09:13
Aaargh, da's natuurlijk niet leuk - dat zijn zo van die regeltjes waar ik niks van begrijp... Maar enfin, je moet het er dus wel mee doen. Ik veronderstel dat het ook niet mag in een paddockje buiten of zo? Wei verboden terrein in de winter?... Kan je niet aan je manègehouder vragen of het één keer mag? Hmmm. Je kan ongeveer hetzelfde doen, met je longeerlijn, maar die hou je dan puur theoretisch aan je paard. Geen longeerzweep. Het zal wat moeilijker zijn, omdat als je paard meer vooruitgaat dan je had ingeschat en jij hebt je lijn niet ineens lang genoeg, dan botst hij tegen het uiteinde en gaat z'n neus achterna, terugkomend naar jou, of hij gaat er tegenin verder wég van jou, trekkend. En als je dichter naar hem toe gaat moet je je lijn mee opvouwen (grote losse lussen, en niet rond je hand draaien!) waardoor je je niet helemaal op hem kan concentreren... Maar ook hier is het mogelijk. Denk niet aan "longeren" zoals je het in je buurt ziet, denk aan "wegzenden" - richting en snelheid komen vanzelf achteraf.
Evenaar
Geplaatst: 04-01-05 19:59
Als je dan idd je paard niet los mag laten in de bak, kan je het beste aanhouden dat als je paard voorwaarts 'moet' je meer ter hoogte van de achterhand staat. Wil je dat hij gas terugneemt dan meer ter hoogte van de voorhand. Eigenlijk wat Nado ook al zei dus , maar hou er rekening mee dat sommige paarden hier sterker op reageren dan anderen.... Er zijn paarden die gelijk wegschieten als je iets meer bij de achterhand staat, en andersom, als je teveel bij de voorkant staat staan ze ineens stil. Geen fout van het paard, maar een te sterke hulp/positie van de mens.
KozieZ
Geplaatst: 04-01-05 21:18
Als je paard gewoon gaat in het tempo wat je wilt, sta je ter hoogte van zijn schouder. Je staat in een hoek. De arm met de longe wijst naar de mond en de hand met de zweep wijst naar de billen/staart. Zweep en longe zijn dan als het ware een verlengde van je armen. Of je dan iets meer naar de achterhand gaat hangt ervanaf hoe je paard loopt. Is je paard erg geneigd zich om te draaien, dan is het vaak makkelijker iets verder bij de achterhand te gaan. Versnellen of vertragen doe ik altijd op stemhulp.
Biepje
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-05 00:24
Laten we het eens proberen! Ik vond het inderdaad een schitterend idee om het eens te proberen in de longeerbak maar toen wist ik weer dat het dus niet mag... Maar erg bedankt IngeT, ik geloof dat ik er toch iets aan ga hebben hoor !
patsur
Geplaatst: 05-01-05 15:29
in het middelste gedeelte van het paard lijkt het me het meest logische. Als je teveel naar voren gaat staan heb je kans dat het paard omkeert en dat is niet de bedoeling!