[AR] [NH] Terra Natura: welke cursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

[NH] Terra Natura: welke cursus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 22:56

Hee mensen!

Deze vraag is bedoeld voor mensen die een cursus bij Terra Natura (pieter baalbergen) hebben gevolgd.

Ik heb 2 jaar geleden Communiceren met Paarden1 gevolgd bij PB en vond deze cursus helemaal geweldig! OK dan! Ik heb ook een paar lessen van Yvonne gekregen die erg nuttig waren. Nu ben ik door mijn Opa en Oma's afgelopen kerst gesponserd dus ik heb eindelijk geld om een nieuwe cursus bij PB te gaan volgen. Mijn 'probleem' (luxe probleem ik weet het) is dat ik niet kan kiezen welke cursus ik wil gaan volgen. Ik twijfel tussen Communiceren 2 en Natuurlijk en bewust paardrijden 1 en 2. Communiceren 2 is 290 euro en natuurlijk een bewust paardrijden 1 én 2 samen kost 350 euro.

Wie heeft (één van) deze cursussen gevolg? Zijn er argumenten of tips voor het kiezen van een bepaalde cursus? Yvonne, als je dit ook leest: wat vind jij?

Grondwerk vind ik op zich nog wel lastig, dus wat dat betreft kan ik beter Communiceren 2 doen, maar het rijden lijkt me ook heel gaaf om uit te diepen. Wat te doen, wat te doen? Verward

Alvast bedankt!

Liefs Roos (en Lente Knipoog )

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:20

Ik heb ook Communiceren 1 gedaan, ook ongeveer twee jaar terug. Ook ik ben gesponsord door mijn oma en dus ga ook ik een cursus doen dit jaar

Vorig jaar wilde ik al 'van 2 naar 1' volgen, maar die is er niet meer. Ik wil heel graag een cursus samen met Fenna doen en daarom ga ik naar Horse Power in Riel. Voordeel vind ik ook dat het 5 dagen is, waarvan 1 in de praktijk (in de bossen). Ik heb er echt erg veel zin in!!

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:58

Ja ik ben ook geintresseerd in die cursussen.. Ik heb er zelf nog geen bij PB gevolgd maar het leek me wel heel leuk! Hoe hebben jullie Communiceren 1 ervaren? Hoe steekt het een beetje in elkaar? kan iedereen eraan meedoen (ook mensen zonder ervaring met grondwerk en al dat soort dingen)?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:21

Ik zou het sowieso niet doen. Ik heb ooit een trektocht onder zijn begeleiding gemaakt in de Pyreneeën en daar heb ik een giga kater aan over gehouden. Gevaarlijke dingen, groep die zaken niet aankon en toch doen. De communicatie zaken waren ronduit slecht/zwak.

Er zijn veel betere trainingen te vinden, waar je echt wat leert.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:22

Gelukkig waren mijn er varingen heel goed, die van de meeste mensen trouwens. Communiceren 1 was een heel goede cursus, die alleen wel uit erg veel theorie en 'droge' oefeningen bestond (zonder paard dus). Maar eigenlijk is al die theorie wel noodzakelijk voor je echt met paarden aan de gang gaat. Je moet gewoon alles voelen in je eigen lijf voor je het gaat toepassen in de praktijk. Ik denk dat je dan heel gemakkelijk verder kan met deel 2, dat is weer meer praktijk.
Ik kijk echt enorm uit naar het Horse Power programma, zeker omdat Fenna nu zelf ook meekan!

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:49

Ik weet wat ik ga doen: ik ga communiceren 2 en natuurlijk en bewust paardrijden 1 volgen. Ik heb er super zin in!!! Evenaar: veel plezier bij het horse power programma!

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 15:51

Ferroowtje: de cursus is voor iedereen toegankelijk. Ook voor mensen die niet zo veel ervaring hebben met paarden of NH. Voor iedereen is het een aanrader! Neem eens een kijkje op terra-natura.nl.

Liefs Roos

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:43

Thnx, zal eens een kijkje nemen!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:19

Roos, jij veel plezier met jouw cursussen! jammer dat we niet dezelfde doen Lachen

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:48

Ik weet dat er bij deze topic iets gevraagd wordt aan mensen die al een cursus hebben gedaan, maar wil toch even reageren.

Zelf ga ik eind van het jaar ook 3 cursussen bij Terra Natura volgen (masseren met gevoel en communiceren met paarden 1 en 2) Ik ga ze doen in de maanden oktober/november. Het lijken me leuke en leerzame cursussen. Ook lijkt het me goed aan te sluiten bij de freestyle methode van Emiel Voest.

Mochten er nog meer mensen naar deze cursussen gaan is het natuurlijk nog gezelliger! Laat het dan even weten?

Groetjes Tittel

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 18:26

Hee Tittel! wat leuk dat je ook cursussen gaat volgen! Ik doe Communiceren 2 in april. Jij gaat de cursus (denk ik) in november volgen aangezien je zegt dat je aan het eind van het jaar cursussen gaat doen. Ben ook heel benieuwd naar de masseren met gevoel cursus. Die wil ik ook graag gaan doen als ik weer wat geld heb (mijn onuitputtelijke geldgrot raakt beetje leeg nu ik me voor 2 cursussen heb ingeschreven haha) Laat je weten hoe het was? Lijkt me leuk!

Liefs Roos

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:39

Roos, ga je er wel met je eigen paardje heen? En waarom Communiceren 2 en NP1 en niet Horse Power?? Ik ben gewoon een betje nieuwsgierig Lachen

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:50

Hee Evenaar! Geeft niet hoor dat je nieuwsgierig bent Lachen . Ben ik ook namelijk Knipoog .

Ik ga de derde dag van communiceren 2 doen met mijn eigen Haflinger Lente. Je kan alleen de derde dag met je eigen paard volgen namelijk. Natuurlijk en bewust paardrijden volg je met de paarden van Pieter (heb ik begrepen). Als je daar ook je eigen paardenbeest mee mag nemen, wil ik Lente heel graag meenemen, maar dat kan dus niet volgens mij.

Ik heb besloten Communiceren 2 te volgen, omdat dat me een ontzettend mooie ervaring lijkt: je tussen echte 'wilde' paarden bevinden OK dan! . Het lijkt me een heel leerzame en bijzondere cursus. Natuurlijk en bewust paardrijden gaat verder in op het rijden dus die volg ik na communiceren2. Omdat ik communiceren 1 al heb gevolgd, leek het me leuk/ leerzaam om communiceren2 te doen. Dat sluit mooier aan denk ik.
Horsepower is toch een combinatie van Communiceren1 en Natuurlijk en Bewust paardrijden? Ik moet in de horse power week ook colleges en werkgroepen volgen dus doordeweeks wordt sowieso lastig voor mij Boos!. Na deze cursussen wil ik graag Natuurlijk en bewust paardrijden2 gaan doen en als ik weer wat geld heb, masseren met gevoel. En zo'n reis lijkt me SUPER geweldig!

Waarom heb jij voor horsepower gekozen? En hoe ben je bij Terra Natura terecht gekomen?

Ik vind het echt een geweldige werkwijze en ben zo blij dat ik er eigenlijk relatief snel achter ben gekomen dat je op een heel andere manier met je paard kunt communiceren. Vooral omdat ik een paar maanden nadat ik de cursus bij Pieter heb gevolgd een eigen paard heb gekocht, na 6 jaar lang een ontzettend gave fjord te hebben verzorgd. Ik was altijd al van het buiten rijden en op een andere manier omgaan met paarden dan de meeste paardenmensen (niet banketstaaf bedoeld!), maar wist nog niet hoe het echt zat, totdat ik de cursus van Pieter ging volgen. De lessen van Yvonne zijn ook nuttig geweest. Lente is er ook helemaal happy bij Lovers

Liefs Roos

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:29

Ik ga masseren met gevoel en communiceren met paarden I en II in oktober/november volgen. Ik hou jullie op de hoogte hoe het was.

Zo´n reis lijkt me ook geweldig, maar wilde eerst eens kijken hoe het is bij Terra Natura. Als het bevalt wil ik het jaar daarna (2006) natuurlijk en bewust paardrijden gaan doen en/of een reis.

Laten jullie ook even weten hoe het was?

Groetjes Tittel

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:29

Ik laat zeker weten hoe het was. Ik heb er zo'n zin in!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:32

Ja, ik ook. Duurt bij mij alleen nog even. Wil zeker ook nog een reis gaan maken. Dit lijkt me ook helemaal geweldig! Wie weet komen we elkaar daar wel tegen? Maar dat wordt volgend jaar (2006).

Hou ons op de hoogte hoe het was!

Groetjes Tittel

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:46

Wellicht is dit tegen dovemansoren gericht, maar ik wil jullie toch waarschuwen. PB is niet alleen maar ' goed' voor zijn paarden. Ook ik ben op vakantie in de pyreneeen geweest met Terra Natura en heb me nog nooit zo bang als toen gevoeld, omdat mijn paard erg gang was voor hem en hij zich als een echte bullebak maniefsteerde. Hij heeft woedeaanvallen die niet meer normaal zijn. En die botviert hij ook rustig op zijn paarden. Of zijn vakantiegangers. En dat allemaal om niets. Ik zou die man met geen enkel paard vertrouwen.
Groeten Kukkie

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:50

pantarhei schreef:
Ik zou het sowieso niet doen. Ik heb ooit een trektocht onder zijn begeleiding gemaakt in de Pyreneeën en daar heb ik een giga kater aan over gehouden. Gevaarlijke dingen, groep die zaken niet aankon en toch doen. De communicatie zaken waren ronduit slecht/zwak.
Er zijn veel betere trainingen te vinden, waar je echt wat leert.

Communicatie is zeker niet zijn sterkste kant Haha!
Ik zou idd ook je geld liever aan iets anders besteden.
Het zijn gewoon hele logische dingen wat hij doet/ vertelt.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:53

kukkie jij kent hem dus ook anders. Zo kan hij idd zijn.
En die wilde paarden waar die het over heeft zijn ondertussen echt niet zo wild meer! Hij komt daar al zo lang dat die paarden het ondertussen wel weten.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:18

Die wilde paarden waren alleen maar lui. We konden lopend erg dicht bij komen. Maar door zijn paniekerige gedoe raakte mijn paard voor de zoveelste keer over de zeik. We moesten met onze touwen en de haken daaraan gaan zwaaien en mijn paard bezweek bijna toen hij dat vlakbij me voordeed. Ik kon niet eens mijn rits dicht of open doen op mijn paardje, laat staan zwaaien met een touw.
Verschrikkelijk nare man... bah.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:26

Ik heb dus nog geen ervaring met Terra Natura/Pieter Baalbergen. Zijn site en folder leken mij heel erg leuk. Wel jammer dat de ervaringen/reacties nogal uit een lopen. Ik ga de cursussen wel doen. Heb me eral voor opgegeven en hoop dat ik er goeie ervaringen mee op doe. Zou heel erg jammer zijn als het erg gaat tegenvallen. Ik laat het jullie wel even weten.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:29

Hey Roos, ik ga naar Horse Power omdat je dan alle 5 de dagen met je eigen beest bezig bent. Dat lijkt me de fijnste manier om het samen te leren Lachen. Ik heb ook CP1 gevolgd toen en vond de info heel goed, maar ik vond het vrij moeilijk om het thuis toe te passen. Eigenlijk had ik lessen moeten nemen, maar.... ach dat had ik gewoon moeten doen (geen zwakke excuses verzinnen nu Knipoog)

Ik heb eigenlijk heel goede ervaringen met Pieter, en aan de resultaten die hij heeft behaald met verschillende paarden zou ik zeggen dat hij toch met veel vertrouwen met paarden omgaat. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik geloof jullie wel, maar ik heb ook de andere (goede) kant gezien en dat was heel positief. Het is best moeilijk als je zelf een heel goed beeld hebt van iemand, aan te nemen van iemand anders dat er ook een andere kant aan zit...... (snappen jullie het nog??? *LOL*

Toch is dit nog steeds de cursus waar ik heel graag naartoe wil! Sowieso is het geweldig om op stap te gaan met je eigen paardje, vooral naar die omgeving!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:33

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de wilde paarden al aan mensen gewend zijn. Maar die dieren leven verder nog helemaal natuurlijk en gaan ook nog met elkaar om zoals paarden dat van oorsprong doen. Daarom ga je daar naartoe, om je vaardigheden in de praktijk te brengen. Dan is het best fijn dat de paarden al aan mensen gewend zijn, anders ben je de hele dag bezig om achter de paarden aan te lopen Haha! In de hoop dat je een keer contact kan leggen......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:33

Ik heb verder weinig ervaring met Terra Natura, maar wat ik van PB heb gezien tijdens een demonstratie heeft ook mij niet overtuigd van zijn didactische vaardigheden. Als ik hoor dat er tijdens de trektochten rare dingen gebeuren bevestigd dat alleen mijn vermoeden.
Ik zou persoonlijk toch echt niet voor een cursus bij PB kiezen. Er zijn betere cursussen te vinden.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:34

Welke zou jij aanraden dan?? Ik ben altijd nieuwsgierig naar leuke cursussen!