[AR] [LO] Me verzorgpaard neemt me in de zeik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corazon

[LO] Me verzorgpaard neemt me in de zeik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:26

Heey ik heb sinds kort een verzorgpaard.
Die meot ik dan elke donderdag longeren.
Maar hij neemt me gewoon egt in de zeik.
Laatst was zijn bazinnetje er om te kijken hoe het ging en toen was ie vet vervelend.
Ik bereikte niks met hem.
En tioen nam de bazin het over en toen deed ie alles zelfs zonder zweep.
Ligt het nou aan mij??? ben ik neit streng genoeg ofzo

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:28

Hij probeert je uit je moet iets strenger tege um zijn maar niet boos worden. Juist een beetje zn vertrouwen winnen OK dan!

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:30

ben je niet de enige hoor...
mijn nieuwe verzorgpaardje is me ook aan het uitproberen, met rijden is hij zogenaamd 'bang' en dan gaat Maaike erop en dan is er niets aan de hand

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:34

Ja prcies bij z'n bazinnetje gaat het wel goed maar bij mij weigert ie z'n best te doen.
thnx voor de tip wondertje .
ik ben nooit zo goed in streng zijn vind het al gauw zielug

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:37

Streng zijn is niet zielig, een paard in onduidelijkheid laten das pas zielig!

Duidelijk zijn, als jij bv wilt dat ie gaat draven en je geeft daarvoor de hulpen die hij begrijpt, dan moet ie ook gaan draven doet ie dat niet en steekt hij bij wijze van spreke zn middelvinger op, dan kun je best laten merken dat je daar niet van gediend bent.
Je stem versterken en verzwaren doet vaak al heel wat, evt de longeerzweep ietsjes om hoog doen zodat hij weet dat je die bij je hebt.

Het paard moet nog aan jou wennen en jij aan hem, verwacht daarom niet teveel en bouw alles rustig op, vooral paarden die van particulieren zijn en door 1 persoon worden gereden, hebben soms wat meer trijd nodig, komt vanzelf.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:35

Thnx voor de tip

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:40

vraag anders eens of het bazinnetje wilt helpen. en of kijk hoe zij het doet, ook kwa lichaams houding.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:45

Heb ik al gezien .
Bij haar luistert ie egt meteen .
Ze is veel beter in het met de stem werken enzo.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:51

Tja goed oefenen en dus wel consequent je stem verheffen als hij iets niet goed doet, maar niet vergeten om te belonen als hij het wel goed doet! Dit klinkt echt als uitproberen dus waarschijnlijk wordt het na een tijdje heel veel minder!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:57

probeer haar dan eens na te doen Lachen

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:49

Tja - het paard hetzelfde, maar de mens verschillend... Aan wie zou het liggen, denk je? Een paard doet wat je aangeeft, ook al is dat niet bewust, ook al denk je zelf dat je iets anders vraagt... Het ligt niet aan het paard (en "in de zeik" nemen is iets dat paarden helemààl niet kunnen, overigens - paarden reageren juist heel direct).

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 14:45

Ik weet tog dat het aan mij ligt drom vraag ik oowk tips Verward .
Ik vind mijn verzorgpony egt een supersgat.
En daarom wil ik ook tips zodat hij het oowk beter snapt

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:56

Het ging me om je woordkeus - die legt wel degelijk de "schuld" bij je superschat Lachen. Praktische tips heb je al gekregen: neem les in longeren. Ik weet niet waar je woont, maar bvb in 't Balingehof geven ze uitstekende longeercursussen en misschien komt Lammert Haanstra wel eens in je buurt. Of ga eens experimenteren, los, met hoe je lichaamstaal en -positie de reactie van je paard bepalen. Ga eens kijken naar de topic "Waar moet je staan" waar ik een oefening beschreef die ook jou kan helpen. Succes!

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 11:30

Nee onzin maar ik heb hem als een stuk of 7 x gelongeerd en zelfs zijn bazinnetje zegt dat hij me in de maling ( zeik ) neemt.
Ik heb hister met hem gelongeerd terwijl het bazinnetje er weer was en weer luisterde hij nei terwijl ik wel deed wat het bazinnetje zei dat ik moets doen.
Egt bij het laatste rondje begon ie pas te luisteren.
Donderdag ga ik hem weer longeren en heb er gewoon zin in.
Want ik weet dat het me wel gaat lukken want t ging het laatste rondje vet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:12

bedoel je dat hij niet luistert als jij hem in draf wilt oid?
laat die zweep zien!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:37

Ik denk dat je niet teveel moet proberen het bazinnetje na te doen of haar manier van doen over te nemen.
Je kunt het beste jezelf zijn en hoe je het prettigst met paarden omgaat komt uiteindelijk ook het geloofwaardigst over naar het paard toe, het paard heeft binnen no time door wanneer je staat te acteren of iets wil zeggen, maar eigenlijk niet op jouw manier.
Doortastend en overtuigend overkomen, en dan op JOU manier.
Dat wil niet zeggen dat je niks van het bazinnetje kan overnemen, maar dat moet niet de hoofdlijn zijn waarmee jij dit paard longeert of verzorgt.

Paarden weten heel goed wie er met hun bezig is, ze spelen daar haar fijn op in. Ze weten niet ohh kijk daar hebben we Corazon weer, nu zal ik eens eigenwijs gaan doen, maar ze weten wel dat jij het meisje bent met weinig overzicht en daadkracht, zolang je dat niet kunt overbrengen, kan een paard een loopje met je nemen.
En dat is helemaal niet erg, als je een paard nog niet zo goed kent, je krijgt begeleiding van de huidige eigenaar dat is alleen maar prettig lijkt mij.
Zolang jij het gevoel hebt dat het gaat de lukken de volgende keer en je zo ook opsteld toz van het paard, bij wijze van spreke als je hem uit de stal/wei haald, loop jij met een 'air' rond van ik ga jou zo vertellen wat jij moet doen, autoritair dus, heeft het paard al een indruk, van hmmm mischien meent ze het vandaag dan wel echt, ik moet opletten. Haha!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:43

IngeT schreef:
Tja - het paard hetzelfde, maar de mens verschillend... Aan wie zou het liggen, denk je? Een paard doet wat je aangeeft, ook al is dat niet bewust, ook al denk je zelf dat je iets anders vraagt... Het ligt niet aan het paard (en "in de zeik" nemen is iets dat paarden helemààl niet kunnen, overigens - paarden reageren juist heel direct).

Ik heb het helemaal met IngeT eens. Een paard neemt je nooit in de zeik. Ook uitproberen is anders dan wat wij denken. Het gaat bij paarden om communicatie, leiderschap en vertrouwen. Je aarding, lichaamstaal, kijken, je ademhaling en nog wat dingen zijn voor een paard heel erg belangrijk. De hulpen die jij het paard geeft zijn niet duidelijk voor hem. Daarom doet hij het in jou ogen niet goed, terwijl hij juist weer op jij reageerd.

Probeer toch kritisch naar je zelf te kijken. Ik weet hoe moeilijk dat is, maar de fout ligt helaas altijd bij de mens en niet bij het dier. Wij mensen moeten ons aanpassen aan de dieren en niet andersom.

Succes ermee.

Groetjes Tittel

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:50

Corazon schreef:
Heb ik al gezien .
Bij haar luistert ie egt meteen .
Ze is veel beter in het met de stem werken enzo.

Als het een paard is die goed op de stem reageert kun je daar hulp vij vragen van de eigenaar, als jezelf minder goed hierin bent kun je hulp vragen om dit onderdeeltje te verbeteren, het is natuurlijk slechts een onderdeeltje, maar ik denk dat als het een paar keer goed zou gaan bij jou, dan er ook een stuk onzekerheid bij je weg valt.

Op onzekerheid reageren de meeste paarden vrij duidelijk!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:21

Ik ben het ook eens met IngeT.
Daarbij vind ik ook dat je geen trucje na moet doen, maar dat je moet weten waar je mee bezig bent.
En misschien eerder jezelf ontwikkelen dan aan het paard klooien.

umpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:25

hoi hoi

Nou ik ben zijn baasje! *LOL* En we hebben vandaag gelongeert. Alleereerst ging het niet super goed. Ten tweede vind rianne het erg moeilijk om de longeerlijn en de longeerzweep op ene goeie manier vast te houden en te gebruiken. Maar ja ik hoop dat ze het nu wle ene beetje begrijpt *LOL* OK dan! *LOL* OK dan!

ponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 02:02

ik ben het er mee eens dat de lichaamstaal heel belangrijk is.

Maak je groot en breed als de pony sneller moet en ontspan zichtbaar als hij weer langzamer mag. Paarden reageren daar echt super op!