[AR] Slepen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[AR] Slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:31

Waar hebben jullie je paard mee beleerd? Met het slepen van een autoband, palet of iets anders? En wat vinden jullie het prettigst werken?

crazyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:00

Bowey hebben we beleerd met een twee-wielig wagentje.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:31

Ik heb (ben) mijn shet beleerd met een auto band... Eerst gewoon het tuig erop, vervolgens iemand aan de strengen druk laten geven en toen heb ik er een autoband achter gehangen. Dit ging allemaal zonder problemen. Nu ben ik nog op zoek naar een leuk karretje... Kan dus nog niet echt verder.

Mijn tuiger was al beleerd toen ik hem kocht...

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:08

Wij hebben met een pallet en met een autoband beleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:18

Ben met een trekkerband begonnen. Van het voorwiel. Ze ging compleet uit haar dak van het geluid. Op hoop van zegen de sulky erachter, geen enkel probleem. Maar het slepen vond ze geheel niks, vermoed vanwege het geluid op de steentjes. Ze heeft een klein jaar later wel een eg op het land gesleept en dat was geen probleem.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:23

K had Timon met een pallet beleerd. Voorkeur? Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt waarmee je hem beleerd, het is maar net wat je bij de hand hebt. Toevallig had ik het allebei, maar Timon maakte niks van de pallet dus ik zag al na een paar keer oefenen met de pallet dat ik het kon proberen om de kar erachter de doen.. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:39

Niet slepen.
Naar mijn idee doet het meer fout dan goed;
-Je moet zelf meerennen en zit hem dus ongemerkt dus zo af en toe in zijn mond en je handen zij onrustig dus kan je niet goed sturen.
-Als je paard schrikt krijg jij die band tegen je hoofd, of je paard krijgt hem tegen zich aan, om dan nog maar niet te denken aan de gevolgen als hij er tussenuit wil.
-Als je je paard aan de longe al goed onder controle hebt en je vertrouwt em en hij jouw in zoverre, doet hij weinig voor de kar.
-Als hij voor de sleep gaat bokken, trapt hij je tanden eruit. Als hij voor de wagen gaan bokken; zweep erover en hij heeft hooguit zere voeten.

Oftewel.... Voor mij geen sleep. Ik vind het zulke ondingen en een kar is toch stukken zwaarder en daarbij zal een paard echt niet moeilijk doen over dat moeilijker lopen. Als hij goed respect voor je heeft en naar je luisterd, zal hij wat twijfelen maar na een commando voorwaarts zo lopen.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:19

Ik vind zelf een 2wieler geschikter om mee te beginnen.. Het maakt niks uit als ze ineens in hun achteruit gaan, je kan niet omkiepen tenzij de pony valt, en je handen zijn een stuk rustiger zoals Sjonniej al zei..
En als je je pony al goed onder controle hebt.. (zo te zien wel, ik had je topic bij HAW ook gezien) Dan kan je best is voor een 2wielertje proberen..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:25

Ook een twee-wieler vind ik niets Tong uitsteken
Een vierwieler is veel makkelijker trekken en heb je geen gedonder met het precies in evenwicht stellen. want als hij dat niet staat drukt je wagen op de schoft of trekt het je schoft zeg maar omhoog.
Je kan beter met longeren voor elkaar hebben dat ho ook ho is. Voorwaarts is voorwaarts. Achteruit komt (nog) niet voor in het woordeboek en ten strengste verboden. En ze moeten de zweep accepteren. Als dat allemaal goed is kan je hem voor een 'normale' wagen zetten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:31

Ik heb ook nooit laten slepen.
Gewoon eerst stemcommando's aan de longe en dubbellonge. Daarna aan het halster de weg op en vervolgens aan de lange lijnen en daarna gewoon voor de vierwielige wagen. Eventueel kan je de druk op de borst oefenen door twee helpers aan de strengen te laten trekken (strengen verlengen met halstertouwen) zodat de pony wel leert voorwaarts te gaan met druk op de borst.
Verder ben ik het met Sjonniej eens.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:51

*Eerst longeren
*dan tuig
*dan leren sturen
*dan slepen voor de band
*laten wennen aan de strengen tussen de benen (evt zo slepen)
*dan laten wennen aan de burry
*en dan voor een licht karretje.

Even snel samengevat.

We hebben wel van die veiligheidshaken. En als je kunt slepen is het lang niet zo gevaarlijk als meteen voor de kar zetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 01:00

bedankt voor jullie antwoorden... longeren doe ik niet veel, heb hem overal aan laten wennen gewoon aan de hand of de lange lijnen. Hij kent de stemcomando's goed en sturen gaat ook prima al heeft hij nog wel wat moeite met het bit.

Met een palet slepen lijkt me gevaarlijk voro het paard. Heb dat met Rydar wel gedaan maar die vertrouwde ik zo daar kon je zelf achter gaan hangen als ik wou.. Maar mexxje is een beetje een mutsje haha wil daarom niets forseren bij hem aangezien hij van 1 klein dingetje (zoals een tikje met de zweep of het bitje) al helemaal van slag kan raken..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:52

Ik beleer ze zelf allemaal met een autoband. Gaat prima Lachen. Ik heb nog nooit problemen gehad.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:52

Uit de Mensport:

Beleren voor een autoband, of tractor, of meerdere banden aan elkaar, afhangend van de pony. In een kleine bak, longeercirkel, +- 12 bij 12. Dan kan hij geen snelheid maken . Met zijn tweeen. Een leidt aan dubbele longe/ lange teugels en de ander houdt door middel van een touw aan de band de band tegen dat hij niet tegen de zijkant klapt van de bak/cirkel.

Op deze manier went je paard toch aan het trekken cq iets achter hem aan hebben hangen ( want het gaat niet alleen om het trekken en de druk zelf), hij kan geen vaart maken, dus minder kans op ongelukken, en doordat een persoon met de mond bezig is en de ander zich bezig houdt met de band én doordat je op een cirkel werkt heb je minder "oneffenheden" in de mond.

Dit advies heb ik inmiddels een aantal keer opgevolgd en ben er zeer tevreden mee.

ps. Pallet zou ik nooooit doen. Mocht het paard schrikken en de pallet vlieg tegen zijn benen, liggen zijn benen open. Met een autoband ( zonder wieldoppen) heb je hier veel minder kans op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:29

Rosiewozie schreef:
ps. Pallet zou ik nooooit doen. Mocht het paard schrikken en de pallet vlieg tegen zijn benen, liggen zijn benen open. Met een autoband ( zonder wieldoppen) heb je hier veel minder kans op.

Maar de kans dat hij dan nog alles accepteert, na die band op zijn donder te hebben gekregen, is erg klein!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:56

Sjonniej schreef:
Ook een twee-wieler vind ik niets Tong uitsteken
Een vierwieler is veel makkelijker trekken en heb je geen gedonder met het precies in evenwicht stellen. want als hij dat niet staat drukt je wagen op de schoft of trekt het je schoft zeg maar omhoog.
Je kan beter met longeren voor elkaar hebben dat ho ook ho is. Voorwaarts is voorwaarts. Achteruit komt (nog) niet voor in het woordeboek en ten strengste verboden. En ze moeten de zweep accepteren. Als dat allemaal goed is kan je hem voor een 'normale' wagen zetten.

Wat ik dus met mijn pony had.. Ik had met de lange lijnen enz. geoefend, maar toen ik haar voor de 2wieler zette raakte ze soms een soortje van in paniek en wist ze niet meer wat ze moest doen en vloog ze ineens achteruit.. Met een 4wieler heb je grote kans dat de kar haaks komt, en als ze gewoon doorkomen lig je dus op je kant.. En dan vind ik het voordeel van een 2wieler.. Wel vind ik een gewone wagen veel fijner rijden...

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:08

ik denk dat het belangrijk is om aan de longe alle stemcomando's te leren en daarna aan de lange lijnen gewoon te stappen en rustig en voorzichtig te sturen. en voordat je hem echt voor de wagen zet hem laten slepen met een autoband zodat hij weet wat trekken is. Of zoals napie zegt.
napie schreef:
Eventueel kan je de druk op de borst oefenen door twee helpers aan de strengen te laten trekken (strengen verlengen met halstertouwen) zodat de pony wel leert voorwaarts te gaan met druk op de borst.

maar je zegt dat hij de stemcomando's en het sturen al redelijk kent dus gaat het er volgens mij alleen nog om dat hij leert voorwaarts gaan met druk op de borst.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:13

Hmmm ik vind slepen juist wel belangrijk! Ik doe het altijd met een grote vrachtwagenband, eerst erachter (stappend) en in draf gaan ze op een hele grote volte.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:15

Wij trekken de bak normaal met een pallet, dus als er een week lang gereden is...gaan er meestal paarden voor de pallet en gebruiken ze dat meteen als sleep..En soms een grote band!
Met Ninla ga ik het nu ook oefenen Lachen

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:28

Ben ook al even bezig met slepen. Volgens de handelaar waar we haar gekocht hebben(shet) zou ze al voor de kar beleerd zijn. kben toch maar van helemaal in het begin begonnen. Slepen doet ze vrij goed,soms wil ze wel eens stoppen en beginnen protesteren maar tis een raar geval die shet. Ze is 100% verkeersmak(onder tzadel en aan de hand). Maar toen ik vorige week de eerste keer op straat ging met het tuig hield ze het na 150m voor bekeken en draaide ze constant om. Op terugweg daarentegen was ze niet te stoppen. Dus ik vandaag maar weer even geprobeerd met sturen en dan slepen; geen enkel probleem. Kheb er toen ik nog geen autoband had al eens een zak achtergehangen met wat materiaal(schrok ze totaal niet van) en vandaag voor de eerste keer een autoband.

Wanneer is je pony er klaar voor om dan toch eens voor het karretje te proberen?

Oh ja, nog een vraagje passend bij dit topic; misschien stelt Debo zich ook wel die vraag??

Wanneer ik de strengen bevestig, komen ze vrij laag. Ik bedoel; ik vind ze gevaarlijk laag komen bij de achterbenen. Soms steek ik ze ergens door de broek... Andere/betere suggesties?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:08

nee de strengen door de broek halen is een van de beste oplossingen!

En Sjonniej
Wat denk je wel niet als een paard in paniek raakt voor de kar en er geberrd iets?? Dat is veel erger als met een band hoor!
dus ik ben het nog steeds niet met je eens.
En daarbij komt het ook nog dat alle grote menners (mieke, rini, ijsbrand) voor de sleep beginnen! Anders zouden ze dat ook niet doen als het zo paardverpestend was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:52

Sjonniej schreef:
Maar de kans dat hij dan nog alles accepteert, na die band op zijn donder te hebben gekregen, is erg klein!

Maar het kan wel... Ik heb stage gelopen bij ODK, daar nog gewerkt met een paard wat beleerd moest worden, die heeft de band ook tegen zich aangekregen, is geflipt, uiteindelijk half in het hekwerk beland, en verstrikt in de strenen, daarna opnieuw begonnen, en na wat oefensessies ging het ook vrij vlotjes. Hij was wat onwennig, maar hij sleepte het uiteindelijk wel goed. Gewoon met geduld is veel mogelijk.

In principe heb ik zoiets, kijk maar wat ie ervan vind, mijn paard kon er echt niet tegen, dan ga ik niet doorvragen, en probeer het met een sulky of kar. Is gewoon paardafhankelijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:22

Ania; het kan wel, ik zeg ook niet dat het paardverpestend is, dat maak jij er van. Maar ik verkoop ook niets dat ik binnen 3 maanden elk paard voor de wagen heb staan. Onze ponnies gaan eerst minimaal een maand of drie aan de dubbele longe. Tot wij helemaal zeker weten dat hij in elke situatie nog ho doet, voorwaarts gaat en niet vergeet dat achteruit verboden is. Daarna gaan we eens met het tuig longeren, streng hier, zweep daar, etc. Daarna pas gaan we een wagen erbij halen.

Ik vind het goed dat hun allemaal slepen, maar voor mij te veel nadelen. het grootste probleem is; Je kán gewoon niet stil in de mond blijven, je kan niet in hetzelfde tempo als je paard lopen en dus zijn je handen niet constant op dezelfde plek tov. van je paard.
En dat Ijsbrand etc. dat doen, wat heb ik eraan? Er zijn nog veel meer die ook slepen, kennis van ons zit weer in dew Tuigpaarden en doet al 30 jaar tuigpaarden/hackney's beleren op deze manier. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.... Dus zijn er meerdere wegen naar Roma.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:00

Sjonniej schreef:
En dat Ijsbrand etc. dat doen, wat heb ik eraan? Er zijn nog veel meer die ook slepen, kennis van ons zit weer in dew Tuigpaarden en doet al 30 jaar tuigpaarden/hackney's beleren op deze manier. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad.... Dus zijn er meerdere wegen naar Roma.

Ik ben het daar mee eens. Geen mens is het zelfde en geen paard is het zelfde. Dus soms werkt een andere aanpak bij het ene paard beter als bij het andere.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:10

Sjonnie zoals je het nu uitlegt ben ik het meer met je eens, bij je vorige reacties had ik het idee dat je de sleep no done vond en dat je de paarden zsm voor de kar gooide.
Maar even over dat constant in de mond: Op een volte gaat het wel heel goed, en dan kunnen ze minder snel ervandoor gaan.

Dus ieder zijn mening en ja: er zijn meer wegen naar Rome!
Even goeie vrienden!