ik weet niet hoe ik de titel anders moet noemen. maar ik wil graag weten hoe je een pony aan de lange lijnen moet leren lopen. ik wil graag van alles weten zoals: hoe oud moeten ze zijn? maakt het uit welk ras? moet je recht achter ze staan? moet de pony/paard al onder het zadel zijn voor je ermee begint? moet je pony gelongeerd kunnen worden voor je ermee begint?wat heb je ervoor nodig? is aan de lange lijnen een goed alternatief voor iemand die een shetlander heeft waar hij/zij te groot/te zwaar voor is?
dit soort dingen wil ik graag weten. ALLE INFORMATIE IS WELKOM!
weet iemand hier misschien iets over?
Pink_Horizon
Geplaatst: 01-01-05 21:42
Aangezien ik ook nog maar een beginner ben in het langelijnen kan ik je niet 100% garanderen dat al mijn antwoorden juist zijn. Ik raad je dan ook aan om zelf een boek hierover te lezen. Iets verder naar onderen op Uz (wel pagina 1) heb ik een vraag gedaan naar boeken over LL, kijk daar eens bij!
Zelf heb ik gelangteugeld vooral als begin van het voor de wagen zetten en liep ik er dus recht achter. Hiervoor was hij niet ingereden, wel beheerste hij alle commando's al en het longeren.
Nu oefenen we af en toe aan de lange lijnen. Ik loop er dan zelf schuin achter aan de binnenkant om goed te kunnen zien hoe hij loopt. Ver zijn we nog niet, maar gewoon nette voltes, afwenden enzo gaat al goed. Ik ga binnekort beginnen aan de boeken en wil mezelf er dan meer in verdiepen.
IvysToeter
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-05 22:11
moet je er een zweep bij gebruiken?
Pink_Horizon
Geplaatst: 01-01-05 22:20
Heb ik wel altijd. Een lange dressuurzweep (90cm)
IvysToeter
Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-05 22:30
en hoe ver loop jij er altijd achter? sorry dat ik zoveel vraag hoor
Pink_Horizon
Geplaatst: 01-01-05 23:21
Even schatten hoor. een meter? 70 cm? De eerste keren wel een beetje uitkijken! Probeer eerst maar te dubbel longeren dat hij/zij niet schrikt van de aanraking bij haar achterhand van de leidsels. Voor je het weet heb je 2 hoeven in je gezicht .
IvysToeter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-05 10:49
haha dat is het probleem bij ivy, het lukt me niet om haar te longeren. ik krijg haar niet voorwaarts, ze blijft alleen maar stappen en heeft geen aandacht voor mij wat ik ook doe. maar ik denk niet dat ze zal schrikken van de leidsels. maar wat voor leidsels gebruik jij ervoor? en vanaf welke leeftijd kan ik ermee beginnen?
cijsalover
Geplaatst: 05-01-05 20:11
ik zal vertellen, ik doe dat momenteel ook bij mijn pony terwijl ik er eiglijk nix van weet. als eerste zal ik je pony een beetje goed onder controle hebben aan de longe. daarna kan je een longeersingel( als je dat niet hebt iets van touwen in elkaar flansen) om doen. de teugels van het hoofdstel door de ringen en aan de uiteinden de uiteinden van een longe vastmaken. nu heb je dus hele lange teugels. dan kan je achter je paard staan en hem een tikkie geven (of met je stem) om hem voorwaarts te laten lopen. (eventueel een helper die hem bij het hoofdstel vast pakt.) dan kan je het best eerst in de longeerbak (of kleine ruimte) een paar rondjes lopen zodat ie niet wegrent. als dat goed gaat kan het in een rijbak of kleine wei. daarna moet je een tuig hebben om te slepen. verder ben ik nog niet:(. maar mijn pony is ook heel mak; ik kan hem in een hele grote wei laten draven en galopperen in een rondje om me heen zonder longeerlijn!! dat is love...
Dennis
Geplaatst: 05-01-05 21:16
Ik heb zelf nu 1x echt LL les gehad. Super leuk, en dan merk je dat het veel moeilijker is dan dat je eerst dacht!!!!!! Wenden moet je dus bijvoorbeeld enkel op je buiten leidsel doen om het naarbinnen vallen tegen te gaan en wel mooie stelling te krijgen. Tempo beheersing is helemaal super moeilijk, zeker als het tempo wat jij wil niet het meest makkelijke tempo voor je pony is.
Ik gebruik een slofteugel, die heeft een fijne maat en is lekker dun(anders heb je meteen je handen zo vol).
Ik loop altijd helemaal tegen de achterhand aan, aan de binnenkant van de bak(zodat je je pony niet op z'n voeten trap) en gebruik een rijzweepje van ong 80 cm.