[AR] [NH] voorkeur voor leiden of drijven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viola

[NH] voorkeur voor leiden of drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 18:48

Merken jullie ook dat een paard voorkeur heeft voor leiden of drijven?
Ik merk met Eli dat als ik bij zijn achterste helft staat onze samenwerking veel vlotter gaat daan als ik voor hem sta en hij mij moet volgen.
Aan de lange lijnen (of iets anders waarbij ik dus drijf) gaat hij al in draf als ik er alleen aan denk. Gewoon aan het halster moet ik hem echt overtuigen om harder te gaan dan hij noodzakelijk vind.
Met Roger doe ik nog niet zoveel, maar hij is totaal anders. Hij volgt super maar het drijven gaat minder (van hem verwacht ik ook nog niet veel hoor).
Wat is de voorkeur van jullie paarden en hoe gaat jullie daarmee om?
Hebben jullie tips om aan het volgen te werken met Eli?

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:33

Fenna vindt volgen heel fijn, vooral tijdens het wandelen. Maar zodra ik graag iets actiefs wil gaan doen gaat het beter als ik drijf, zij vind ook werken aan de lange lijnen erg leuk.
Trouwens tijdens het wandelen staat ze weleens stil omdat ze iets heel moois in de verte ziet, dan moet ik veel moeite doen om haar weer mee te krijgen vanaf de voorkant. Maar als ik ook maar een beetje in de achterzone kom en het (freestyle) stap-gebaar maak loopt ze al!
Ja, drijven heft dus haar voorkeur, althans... dan luisterd ze beter

Even off-topic.... ik zag je pas bij de surfplas met je wagentje rijden Lachen Leuk gezicht is dat, hij staat heel mooi voor de wagen!
Wij waren op het strandje met twee ponies om ze even te laten pootje baden en rollen... Dat vinden ze heerlijk Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:23

Aha dat waren jullie. Eli ging als een gek lopen brullen, hij moet nog een beetje leren dat hij normaal moet blijven doen als hij andere paarden ziet. Maar hij gaat vooruit, hij brult alleen nog maar en huppeld op zijn plaats, maar blijft wel bij me.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:28

Ja dat waren wij Lachen

Vooral Fenna vond Eli erg interessant, die is sowieso nieuwsgierig naar alles met vier poten (benen dan in dit geval *LOL*. Maar Fenna blijft gelukkig ook braaf bij mij als er iets of iemand is, het is dat we met z'n tweeen waren anders had Fenna vast terug gehinnikt.....

Jij doet toch trouwens ook VD? Ik wil er eens mee gaan beginnen want ik ben wat spelletjes betreft een beetje uit-verzonnen. Met wat beloon jij?

Sorry, ik dwaal van je topic af........ Bloos

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:04

Meer energie overbrengen gaat makkelijker door te drijven. Om je paard jou sneller te laten volgen heb je namelijk veel 'draw' nodig (volglust ofzo?) en dat is een stuk moeilijker te berijken dan het wegdrijven.

Het is dus niet zozeer de voorkeur die je paard daaraan geeft, maar meer een kenmerk van hoever jullie relatie al opgebouwd is.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 22:33

Als de relatie beter wordt zal ook het volgen beter gaan dat snap ik.
Maar ik merk dat het ook per paard verschillend is. Mijn relatie met Eli is heel goed, maar dit blijft moeilijker. Met roger moet ik nog hard werken aan de relatie tussen ons maar hij volgt al veel beter en het drijven gaat minder.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:49

volgens mij is het per paard verschillend én ligt het aan hoe ver je bent.
Bij bijv een dominant/speels paard is meestal de draw veel beter, bij een meer angstig paard is de drive veel beter. Kwestie van het ene veel meer doen, totdat het gelijk is en er een evenwicht is.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:29

Ik merk ook wel dat het aan de leeftijd ligt. Toen ik Fenna net had was ze twee en volgde ze heel makkelijk, vooral omdat alles heel spannend was en ik heel veilig. Nu is ze wat ouder en zelfverzekerder en gaat ze wat meer zelf op onderzoek uit. Wat ik ook wel weer wil stimuleren omdat ze dan zelfstandig wordt. Dat zegt dus niet dat ik haar haar gang laat gaan.... Lachen