[AR] [VD] Nadelen van vd en moet voedselbeloning altijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

[VD] Nadelen van vd en moet voedselbeloning altijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 15:38

Ik weet dat hier al veel onderwerpen over zijn geweest, en ik heb het topic bovenaan de pagina ook gelezen, maar ik zit toch nog met wat vragen..
Ik zou mijn paard graag vrijheidsdressuur leren, maar ik wil niet met voedsel belonen. M'n paard krijgt geen voer uit de hand en alleen na het werk. Nu heb ik wel gelezen dat er ook mensen zijn die het aanleren zonder voedselbeloning, maar hoe doe je dat dan? Neemt je paard genoegen met een klopje op de hals en het woordje 'braaf' of moet je er meer voor doen?
Ook zou ik graag wat meer over de nadelen (als die er zijn) willen weten. Voordelen zijn er genoeg (goede band met je paard, lenigheid.. enz..) Maar er zullen ongetwijfeld ook minder leuke kanten aan zitten (denk ik) Gaat je paard uit zichzelf ineens kunstjes doen voor aandacht? En hoe leer je dat af? (ja, door negeren, maar als dat niet werkt?) Wat doe je als je paard ontzettend zijn best doet, maar gewoon niet begrijpt wat je bedoelt? (duidelijker zijn, maar hoe?) Misschien dat het domme vragen zijn, maar ik wil wel graag goed beginnen zodat het leuk is voor mijn paard en mij, en ook leuk blijft..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:42

met een klicker Haha!
erg handig,maar in het begin aan leren met een snoepje denk ik.
nadelen: ze kunnen het doen uit verveling, of iemand geeft een commando, en jou paard denkt oo ik moet stijgeren (als je hem dat analeerd) en stijgerd dan.
het is makkelijk aan leren, maar aflere.....
suc56!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:27

mijn shetlander nam altijd genoegen met lekker kriebelen en knuffelen en heel enthousiast goedzo ofzo zeggen, nu is ze verpest met snoepjes en bijt ze....

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:42

Een pony bij ons op de boerderij heeft geleerd een voetje te geven en daarvoor kreeg ze dan iets lekkers..... degene die haar dat heeft geleerd komt haast nooit meer, maar ik heb de pony elke dag in handen en zit nu met de gebakken peren! En daarbij gaat mijn pony he nu nadoen ook!

Zelf wil ik ook aan VD gaan doen, maar vindt dat gevoer ook een nadeel. Ik zit nu aan een clicker te denken, maar dat principe zou toch eigenlijk ook met je stem moeten kunnen.......?! Al moet je dan natuurlijk wel steeds consequent hetzelfde geluidje maken, misschien dat ik dat eens ga proberen Lachen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:40

Clicker lijkt (met nadruk op lijkt) de ideale methode, maar in principe zit je dan met hetzelfde probleem: je leert het aan met voedselbeloning. En dat is het probleem waar ik elke keer weer tegenaan loop..
Mijn paard heeft nog nooit gebeten, omdat ik niet uit de hand voer en geen voedselbeloningen gebruik, en toch doet hij alles met plezier voor me. Alleen weet ik niet hoe ik het met vrijheidsdressuur moet aanpakken, omdat ik daar zelf ook geen ervaring mee heb

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:39

ik geloof trouwens dat je bij de clickermethode nie mag stoppen met eten als beloning geven, de clicker is om specifieker te belonen enz.

Ik had eens een voorbeeld van iemand waar je de clicker mee kan vergelijken: Jij werkt krijft een loonstrookje maar er word niks op je rekening bijgeschreven...vaag! Tong uitsteken op zo'n manier!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:48

Devica schreef:
met een klicker Haha!
erg handig,maar in het begin aan leren met een snoepje denk ik.
nadelen: ze kunnen het doen uit verveling, of iemand geeft een commando, en jou paard denkt oo ik moet stijgeren (als je hem dat analeerd) en stijgerd dan.
het is makkelijk aan leren, maar aflere.....
suc56!

Dit klopt dus totaal niet. Met een clicker beloon je ALTIJD met snoepje. Niet enkel bij het aanleren. Jij maakt bij clickertraining een afspraak met je paard en die luidt dat als JIJ clickt krijgt HIJ een snoepje, altijd!

PS Ik heb je titel veranderd.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:58

ok, dankje!

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:21

Heheh dan had ik dat toch goed begrepen pinky_girl...met de clicker worden ze trouwens minder gulzig en als ze al smeken om eten is het na de click maar dat is logisch want ze weten dat DAT betekent dat ze het krijgen, ik click wel een per ongeluk maar toch krijgt Dandy dan wat eten, dat schakelt verwarring uit!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:22

Katie1989 schreef:
Heheh dan had ik dat toch goed begrepen pinky_girl...met de clicker worden ze trouwens minder gulzig en als ze al smeken om eten is het na de click maar dat is logisch want ze weten dat DAT betekent dat ze het krijgen, ik click wel een per ongeluk maar toch krijgt Dandy dan wat eten, dat schakelt verwarring uit!

Hartstikke goed van je!! Haha! Overkomt mij ook wel regelmatig... Haha!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 14:53

Als ik Lex (haflinger) met voer beloon wordt hij echt onuitstaanbaar.
Verschrikkelijk opdringerig.
Ik kan nog geen eens met een paardensnoepje in mijn zak lopen.
Vraag me af hoe ik hem dan het beste kan belonen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 17:26

Ik dus ook, maar begin zo langzamerhand het idee te krijgen dat er hier op bokt niemand is die geen gebruikt maakt van voedselbeloning bij vrijheidsdressuur... erg jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:41

Ik leer het met voedselbeloning.
Mijn haf was heel soms opdringerig, maar dat is snel afgeleerd als ze merkt dat ze dan niks krijgt hoor!
Mensen vragen altijd aan me of ze nooit de spaanse pas gaat staan doen om aandacht/eten te krijgen.
Nou nee!
Dat heeft ze in het begin wel geprobeerd, maar met een ferm "Nee!"
Is dat zo afgeleerd!

Het is leuk om haar hoofd te zien als ze iets goed heeft gedaan, want als ze het goed doet praat ik zo lief tegen haar, klop en aai haar hele hals en ze krijgt maar 1 brokje. Toch denkt ze dan echt dat ze de wereld heeft gered oid Haha!

Voedslebeloning, niks mis mee, als je maar consequent bent!

Elza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:51

Ik ben het met Alacairion eens: als het paard om een snoepje vraagt niet geven! Jij bepaald wanneer het wordt gegeven. Mijn paard is door de vorige eigenaar ook veel overgehaald via handjes bix. Was daardoor in het begin kribbig als hij niets bleek te krijgen. Ik geef hem bijna nooit iets uit de hand en als ik b.v. een appel geef krijgt hij het pas als hij er niet om ‘vraagt’. Gaat nu veeeel beter! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 01:05

Mijn paard krijgt ook een voedsel beloning, maar altijd pas nadat ik ,goed zo, tegen haar gezegd heb.Ze bijt of zeurt dus ook niet.Wat ze wel doet is een buiging maken als ze geen aan dacht krijgt.En omdat ze zo'n groot paard is en de enigste op de wei die het kan krijgt ze natuurlijk volop bewondering.Zelf negeer ik het,hoewel het voor mij soms ook een graad meter is bij haar andere oeffeningen, wat als ze begint te buigen heeft ze meestal niet gesnapt wat ik wil.En dan moet ik dus duidelijker zijn in mijn bevelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:49

Als je zonder voedsel iets wil aanleren gelden dezelfde regels als met voedsel belonen: timing en een goede beloning. De beloning is iets dat je paard prettig vindt, een stimulans. Het maakt op zich niet zo veel uit wat je beloningsmethode is, zolang het je paard maar genoeg motiveert!

Als je paard gaat schooien, of erger, bijten wanneer je met voedsel beloont ligt dat aan de trainer en niet aan de methode! De trainer is daarmee niet duidelijk en/of niet consequent in zijn training. Het is een goede graadmeter om het niveau van de trainer te meten. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:02

Bij mij gaat het belonen ongeveer zo:

Goessowgoessowbraaaaafbraaaafjaaabraaaaffffgoedzoooooomeissiebraaaaaffffgoessoooowww!!!! en dan 1 korreltje biks. Lis voelt zich gelijk heel wat en doet dan enorm haar best Haha!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:29

silvana: Wat handig dat je paard begint te buigen als ze iets niet snapt!

Mijn paard reageert heel erg op stem, dat is wel makkelijk op zich. Als hij iets doet wat niet mag hoef ik maar één keer heel hard 'HOU OP' te roepen en hij stopt, omdat hij weet dat ik niet zomaar boos op hem word. Daar tegenover staat ook dat hij helemaal vrolijk word als ik superenthousiast ga doen! Hij vind draven bijvoorbeeld erg moeilijk. En onder het zadel kan hij nog maar kleine stukjes, maar zodra ik enthousiast braaf roep en hem de wereld in prijs dan gaat hij steeds harder en langer draven, totdat het echt niet meer lukt en hij er uit valt. Ook voor knuffels is hij bereid veel te doen, want dat vind hij heerlijk. De basis gaat ook goed (mee stappen, ho, terug). Weet alleen even niet hoe ik dat met bijvoorbeeld buigen ga doen, omdat je dan meestal het paard een snoepje laat volgen, toch..?! Ik heb nu trouwens ook het boek 'paardenschool', dus dat ga ik eerst lezen voor ik verder ga.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:36

Wendy15 schreef:
maar begin zo langzamerhand het idee te krijgen dat er hier op bokt niemand is die geen gebruikt maakt van voedselbeloning bij vrijheidsdressuur... erg jammer!

Zouden ze daar misschien een goede reden voor hebben? Maar iedere belonng die door het PAARD ook als beloning ervaren wordt werkt. Wanneer jij zeker weet dat je paard jouw stem als voldoende beloning en motivatie ziet om goed op te letten en zijn best te doen is dat geweldig toch? De meeste mensen hebben, blijkbaar en begrijpelijk, toch meer nodig om het paard te belonen.

Succes!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:57

Ik weet dus niet of mijn paard stem als voldoende beloning ziet als ik verder ga met vrijheidsdressuur. Tot nu toe heeft hij met rijden en gewoon aan de hand (ben bijvoorbeeld wijken eerst aan de hand aan het oefenen voor ik het onder het zadel ga doen) altijd alles braaf gedaan voor een knuffel en een enthousiast 'braaf'.. Hij vind het leuk om nieuwe dingen te leren en te spelen (laatst voor het eerst gevoetbalt, geweldig!) Alleen vraag ik me dus af of dat met 'moeilijkere' oefeningen als bijvoorbeeld een buiging genoeg zal zijn en hoe ik het hem moet leren zonder snoepje. Hij krijgt trouwens echt wel wat lekkers hoor! Alleen niet de hele tijd tussendoor, maar na het werk in z'n emmertje.. Dat weet hij precies.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:04

jaha, dat weet hij precies...... maar hij weet toch echt niet of dat nu voor de prima schouderbinnenwaarts of de geweldige galopsaansprong bij C was Bloos .
Probeer je paard eerst maar te leren om op jouw verzoek je hand aan te raken, als hij dat snapt dan kun je daarmee gaan 'sturen'.

Om te testen of hij meer wil doen voor een voertje zul je het toch eens uit moeten proberen. Ken je de site van Inge Teblick? http://www.cremebrulee.be/inge/ erg informatief.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 18:04

Heb even wat op die site zitten kijken.. Idd erg informatief! Zal het later verder allemaal nog wel lezen.
In het artikel op die site wat ik net even heb zitten lezen staan veel dingen waar ik het helemaal mee eens ben, maar ook dingen waar ik anders over denk.. Ieder z'n mening toch?! Lachen
Die hand aanraken is een goede tip! Zal het zeker gaan proberen Mijn paard kan trouwens wel al kusjes geven.. Als ik naar mijn wang wijs en 'kus' zeg duwt hij zachtjes met zijn neus tegen mijn wang.. Het lukt nog niet altijd, maar gaat toch al wel heel goed! (ben er ook nog niet zo lang mee bezig)
Doe jij ook vrijheidsdressuur met je paard? En maak je gebruik van een clicker? (las ik ook iets over op die site die je gaf)

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:40

Met de basis die ik altijd nog bij blijf houden.. gewoon meelopen, blijven staan, pasje achteruit, staan blijven als ik wegloop enzo doe ik eigenlijk altijd zonder koekjes. Gewoon heel veel praten en aaien enzo. Als ik maar blij genoeg doe blijft zij het gezellig vinden en leuk om vaker te doen.
Maar echte 'kunstjes' gaan denk toch moeilijker zonder snoepjes. Ik probeer wel zo veel mogelijk zonder. Ze is ook niet van mij, maar een manegepony en ze krijgt al veel te veel snoepjes, waar ze ook heel snel vervelend van word.
Ik heb haar nu wel geleerd dat ze moet wachten met iets uit mn hand eten tot ik het zeg, dus ik kan mn hand met een snoepje onder dr neus houden en zij wacht.. ik zeg 'hapje' en ze pakt het. Alleen doet ze bij verder iedereen wel gewoon gelijk eten, maar het is het begin toch..
Ik wil ook geen voetje aanleren, want ik denk dat ze daar het snelste van gaan bedelen. Met een eigen pony is het anders, en ik kan wel consequent zijn maar als een ander denkt oh dat is leuk, dat ga ik ook bij Chippie doen dan staat ze straks de hele dag met dr voet omhoog.. en dat wil ik niet!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:16

Citaat:
Alleen vraag ik me dus af of dat met 'moeilijkere' oefeningen als bijvoorbeeld een buiging genoeg zal zijn en hoe ik het hem moet leren zonder snoepje.

Als je je paard leert 'targetten' op je hand, heb je geen snoepje nodig om hem bv met een byuiging naar beneden te lokken. Je vraagt simpelweg te targetten. Zolang je paard gemotiveerd blijft door jouw beloning (dus het woordje braaf) is het toch goed? Voedselbeloning is geen noodzaak in training (het is alleen een ontzettend goede Motivator).