[AR] [VD] Stilzetten tijdens een oefening

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

[VD] Stilzetten tijdens een oefening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 00:14

Beetje vreemde titel, maar wat ik bedoel te zeggen kan ik het beste duidelijk maken in een lang verhaal aan de hand van een voorbeeld Knipoog Tong uitsteken

Zhanna gaat super in het compliment als ik dat vraag, aan de hand en onder zadel. Maar ze staat op wanneer ze daar zelf zin in heeft. Ik heb een tijd geprobeert zoals Nathalie Pinquitt zegt een commando einde oefening te geven, bij mij klaar, en dat dus eerst voor ze zelf opstaat en dan langzaam tijdstip verlaten. Staat ze eerder op dan commando klaar, dan terug en overnieuw. Lijkt simpel, dit is het in de praktijk niet...

Zhanna springt op wanneer ze daar zin in heeft. Ok, als ik eerder klaar zeg dan komt ze eerder overeind, wacht ik te lang, dan gaat ze zelf wel. Vraag ik haar dan terug dan doet ze dat gewoon niet, niet zolang ze d'r beloning niet gehad heeft. (verder niet eigenwijs hoor Knipoog )

Wie weet hoe ik dat kan oplossen?

Ik zat zelf ook al wat bedacht... Onze hond geven wij thuis het commando Zit, dan Blijf, en, als hij klaar is Vrij. bij Zhanna geef ik eigenlijk maar 2 commando's Knie (zeg Zit) en Klaar (Vrij). Als ik hier nou eens een commando tussenplak, zou dat helpen? En welk commando kan ik dan het beste gebruiken? Een nieuw commando, Blijf, Stay of een bekend commando voor blijven op de plaats Ho. Bij onze hond gebruiken we 1 commando voor blijven, dus zowel bij zitten als bij liggen (iets anders hoeft hij nooit te blijven) is het Blijf. Of moet ik Ho voor stilstaan op de plaats houden en voor het "bevriezen" tijdens een oefening een nieuw commando kiezen? Wie maakt mij wijzer?

dagami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:38

Als ik wil dat Mirei blijft "zitten" dan herhaal ik het commando van de oefening gewoon een paar keer. Bij de buiging zeg ik bijvoorbeeld een aantal keer achter elkaar "Buig" totdat ze naar mijn zin diep genoeg is geweest. Als ik vind dat ze klaar is zeg ik goedzo of braaf en dan mag ze overeind Lachen Ik let wel altijd op dat ik haar niet te lang blijf vragen, want als het echt te lang duurt staat Mirei ook uit zichzelf op... (en gelukkig laat Mirei zich dan wel terugzetten Tong uitsteken Alleen met steigeren vertikt ze het dan Haha!)

Met het compliment is het hetzelfde verhaal Tong uitsteken "Neer neer neer neer neer neer goedzo!" Tong uitsteken Werkt bij Mirei perfect Lachen

Overigens gaat het wel allemaal gepaard met lichaamstaal, tijdens het compliment zit ik bijvoorbeeld meestal gebukt naast Mirei, en als ze dan op mag staan sta ik eerst zelf op en doe ik een stap naar achteren Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 00:42

Dat gaat zo moeilijk als ze het onder het zadel doet Tong uitsteken Deed dat in het begin ook hoor, erbij blijven zitten en als ik opstond dan ging ze meteen mee. Maar ik wil ook ooit om d'r heen kunnen lopen enzo... Maar commando herhalen is idd misschien ook wel een idee...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:21

Het commando stay zou eigenlijk moeten betekenen: blijf in dezelfde houding, ongeacht wat je doet.
Dat kan je dus gewoon aan de hand al aanleren

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:15

ho= niet verder gaan, doe niet...?
stay= blijf waar je bent

misschien is stop goed? omdat je vaak ho zegt als je rijdt(ze moet stilstaan) enzo dus dan kan ze het misschien beter onderscheiden?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 19:57

Stay is een commando wat ik (nog) niet gebruik, dus dat zou ik er wel voor kunnen gaan gebruiken en vind ik ook wel mooi. En ja, het is dus idd wel bedoeld voor hoe Stef Stay omschrijft.