Zhanna gaat super in het compliment als ik dat vraag, aan de hand en onder zadel. Maar ze staat op wanneer ze daar zelf zin in heeft. Ik heb een tijd geprobeert zoals Nathalie Pinquitt zegt een commando einde oefening te geven, bij mij klaar, en dat dus eerst voor ze zelf opstaat en dan langzaam tijdstip verlaten. Staat ze eerder op dan commando klaar, dan terug en overnieuw. Lijkt simpel, dit is het in de praktijk niet...
Zhanna springt op wanneer ze daar zin in heeft. Ok, als ik eerder klaar zeg dan komt ze eerder overeind, wacht ik te lang, dan gaat ze zelf wel. Vraag ik haar dan terug dan doet ze dat gewoon niet, niet zolang ze d'r beloning niet gehad heeft. (verder niet eigenwijs hoor

Wie weet hoe ik dat kan oplossen?
Ik zat zelf ook al wat bedacht... Onze hond geven wij thuis het commando Zit, dan Blijf, en, als hij klaar is Vrij. bij Zhanna geef ik eigenlijk maar 2 commando's Knie (zeg Zit) en Klaar (Vrij). Als ik hier nou eens een commando tussenplak, zou dat helpen? En welk commando kan ik dan het beste gebruiken? Een nieuw commando, Blijf, Stay of een bekend commando voor blijven op de plaats Ho. Bij onze hond gebruiken we 1 commando voor blijven, dus zowel bij zitten als bij liggen (iets anders hoeft hij nooit te blijven) is het Blijf. Of moet ik Ho voor stilstaan op de plaats houden en voor het "bevriezen" tijdens een oefening een nieuw commando kiezen? Wie maakt mij wijzer?